Gå til innhold

Erfaringer med 524td E28??


OSR
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, noen her som har diverse erfaringer med disse bilene, motorene??

Har nett kjøpt ein slik bil, med gamle typen motor(mekanisk justerbar pumpe), har justert opp dieselmengde og turbotrykk,

kun kjørt ca 1 uke med det, noen som har videre erfaring med disse motorene etter å ha gjort dette?? ka blir blåst først osv.??

Tenkte å skifte reg. reim, komplett clutch, vannpumpe i første omgang då eg ikkje veit kor langt verken bil eller motor er gått!!

Kor e enkleste og billigste plassen å få tak i motordeler, lager o.l, med tanke på fremtidige moglege havarier??

Etter oppjustering av pumpe og turbotrykk blei motoren merkbart kvikkere, men fremdeles litt "treig" på lavere turtall, andre ting som vil vere hensiktsmessigt å justere?

Har aldri hatt BMW før så takker for alle innspill...

Mvh OSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg fremstår som en løgner, dersom jeg påstår at topp/toppakning er en svakhet på disse motorene :)

Det er godt mulig, merker når den ryker, er egentlig meir bekymra for korleis veivlager og kryss ev. rådelager har det med sånt trykk, har begynt å få antydning til skjørtebank(ein som meinte det hørtes sånn ut), håper ikkje det stemmer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan justerte du opp turbotrykket??

Eg bare lagde til ein bløder på trykkslangen til trykk klokka på turboen! lader ca. 1.2 bar nå, men då måtte eg og blinde ein sikkerhetsventil i innsuget!! Er litt på kanten då, men i 5000kr bil e det ikkje så nøye!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg fremstår som en løgner, dersom jeg påstår at topp/toppakning er en svakhet på disse motorene :)

Det er godt mulig, merker når den ryker, er egentlig meir bekymra for korleis veivlager og kryss ev. rådelager har det med sånt trykk, har begynt å få antydning til skjørtebank(ein som meinte det hørtes sånn ut), håper ikkje det stemmer! :wink:

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke vært så sikker på at du merker at den ryker. Min 88' 324td hadde 4 sprekker i toppen, men røyk ikke i det hele tatt. Bmw324TDa her på forumet, hadde hele 16 sprekker i sin topp, mens en kompis av meg hadde faktisk 18 sprekker i sin topp, så jeg hadde bekymret meg mer over toppen.

Mulig dette ikke er et stort problem akkurat ved påstilling av turbotrykk, det skal ikke jeg uttale meg om,men det er hvertfall stor fare for at det går galt ved for høy temperatur på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg fremstår som en løgner, dersom jeg påstår at topp/toppakning er en svakhet på disse motorene :)

Det er godt mulig, merker når den ryker, er egentlig meir bekymra for korleis veivlager og kryss ev. rådelager har det med sånt trykk, har begynt å få antydning til skjørtebank(ein som meinte det hørtes sånn ut), håper ikkje det stemmer! :wink:

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke vært så sikker på at du merker at den ryker. Min 88' 324td hadde 4 sprekker i toppen, men røyk ikke i det hele tatt. Bmw324TDa her på forumet, hadde hele 16 sprekker i sin topp, mens en kompis av meg hadde faktisk 18 sprekker i sin topp, så jeg hadde bekymret meg mer over toppen.

Mulig dette ikke er et stort problem akkurat ved påstilling av turbotrykk, det skal ikke jeg uttale meg om,men det er hvertfall stor fare for at det går galt ved for høy temperatur på motoren.

Ja, faren blir jo større med høgere temp. iallefall med tanke på sprekk topp, har IC liggende, men gidder ikkje montere før eg komme heim ifrå jobb til høsten!!

Har litt problem med at den ryker når den er kald, men bruker svært lite olje og ingen kjølevann!

har jo som sagt ingen anelse kor langt motoren er gått, men det går vel ann å få tak i ein annen motor visst denne ikkje vil meir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes sikkert en og annen motor rundt omkring.

Mener det skal være en her på forumet som hadde en topp til salgs for ei lita stund siden også, dersom du plutselig finner ut at du trenger det.

Det hadde jeg problemer med å finne da min røyk, derfor kjøpte jeg en hel motor fra en 85 324td med gearkasse, for 3000. Ett røverkjøp i forhold til å kjøpe en "ny" topp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...