325_e30_2dørs Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 Skal bytte hjullager fremme på min 325 e30 86-mod. Lurer på om noen kunne fortelle meg hvordan dette gjøres? Er det vanskelig og må jeg ha spesialverktøy? Noe jeg må være spesielt nøye med? Har fått nye hjullager hvor det fulgte med ny mutter til navet. Er det noe mere jeg trenger for denne "operasjonen"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 Jeg har et hallveis gåent hjullager på høyresiden bak. Bestemte meg for å skifte det selv, men etter en lengre samtale med en BMW guru anbefalte han meg til å la noen som er litt drevne til å gjøre det istedet, for dette kunne som sagt være et helvete!. Så da spør jeg: hvor mye tar verksted for å skifte hjullager? Hørt alt fra 1500kr til flere tusen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 Jeg byttet på min E30 for ettpar år siden, det gikk som en lek såvidt jeg husker. Det er jo ett helt nav du bytter, så det er vel ikke noe pressing involvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 ikke no problem forran på e-30. mye værre bak, da må du ha tærsj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdfdsfds Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 Det stemmer, foran er det ikke noe problem går fort. Men bak kan det bli mye værre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre... Hm... Når du varmer molekyler, så tar de større baner (tror det var det jeg lærte i naturfagen) Og da vil vel metallet utvide seg, det vil si at om du skal ha hjullaget av, så burde du kjøle ned hjullageret og ikke varme den opp. Kanskje litt bedre å varme opp det som hjullageret sitter inne i? Eller er jeg helt på jorde her nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 NSS: det spørs om vel om lageret sitter fast på akslingen eller langs ytterkanten Slappgassern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre... Hm... Når du varmer molekyler, så tar de større baner (tror det var det jeg lærte i naturfagen) Og da vil vel metallet utvide seg, det vil si at om du skal ha hjullaget av, så burde du kjøle ned hjullageret og ikke varme den opp. Kanskje litt bedre å varme opp det som hjullageret sitter inne i? Eller er jeg helt på jorde her nå det kommer jo an på om lageret sitter fast på inner ring eller ytter ring som han over sier! men en advarsel er at under montering må det verken forekomme bruk av blåselampe eller hammer, gummi klubbe går med forsiktighet, en kompis av meg strøyk på fagprøven da han slo på lageret med hammer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325_e30_2dørs Skrevet Juli 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2005 Høres supert ut... Trenger jeg ikke noe ekstra gris (fett) eller noe slikt for jobben da??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 for montering av lagre, brukes ofte en slik varmeenhet som sender strøm gjennom en pinne der du har hengt av lageret på, som varmer det opp. Dette står svart på hvit(med litt farger også) i min lærebok. Man skal som sakt ikke bruke hammer eller åpen flamme, dette kan ødelegge smøreegenskapene osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Juli 5, 2005 Share Skrevet Juli 5, 2005 å du skal IKKE bruke noe grease eller andre smøremidler, dette er NEI NEI(no no...) hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Juli 6, 2005 Share Skrevet Juli 6, 2005 for montering av lagre, brukes ofte en slik varmeenhet som sender strøm gjennom en pinne der du har hengt av lageret på, som varmer det opp. Dette står svart på hvit(med litt farger også) i min lærebok.Man skal som sakt ikke bruke hammer eller åpen flamme, dette kan ødelegge smøreegenskapene osv. Stemmer dette, men det er oppvarming i kontrolerte former, oljebad og det du snakker om er vanlige metoder! eg har brukt stekeovn også dette går fint så lenge det er javn temperatur, blåselampe eller varmluft pistol er fyfy. men varmen ødelegger ikkje bare smøreegenskapene den ødelegger hele lagere, fordi herdingen i stålet forsvinner og da slites kulene ujevnt slik at det blir kast i lageret, pluss at det kan sprikke, dette er i tillet til veldig høg friksjon i lageret som faktisk kan føre til at det blir veldig varmt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Juli 6, 2005 Share Skrevet Juli 6, 2005 å du skal IKKE bruke noe grease eller andre smøremidler, dette er NEI NEI(no no...) hehe det skal brukest hjullagerfett under montering av lager, eneste unntak er vist det er lukkede lager, da disse er tette og har smørning inni fra leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325_e30_2dørs Skrevet Juli 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2005 Har plukket ut det gamle nå, men sliter med å få presset det nye inn.. prøvde å bruke en jekk for å presse det inn men ente med å flytte bilen bare på bukkene. Burde jeg har kjølet ned det nye hjullagre før jeg begynte påmonteringen eller må jeg ha presse for å få hjullagre inn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå