Gå til innhold

Bytte av hjullager fremme på e30


325_e30_2dørs
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte hjullager fremme på min 325 e30 86-mod.

Lurer på om noen kunne fortelle meg hvordan dette gjøres? Er det vanskelig og må jeg ha spesialverktøy? Noe jeg må være spesielt nøye med?

Har fått nye hjullager hvor det fulgte med ny mutter til navet. Er det noe mere jeg trenger for denne "operasjonen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et hallveis gåent hjullager på høyresiden bak. Bestemte meg for å skifte det selv, men etter en lengre samtale med en BMW guru anbefalte han meg til å la noen som er litt drevne til å gjøre det istedet, for dette kunne som sagt være et helvete!.

Så da spør jeg: hvor mye tar verksted for å skifte hjullager? Hørt alt fra 1500kr til flere tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre...

Hm... Når du varmer molekyler, så tar de større baner (tror det var det jeg lærte i naturfagen) Og da vil vel metallet utvide seg, det vil si at om du skal ha hjullaget av, så burde du kjøle ned hjullageret og ikke varme den opp. Kanskje litt bedre å varme opp det som hjullageret sitter inne i?

Eller er jeg helt på jorde her nå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, hjullagre kan være et helvette å få av. Vi måtte inn med blåselampe for å varme lagrene opp, for så å trekke dem av med en hydraulisk presse. Dette var da på en ekkel renault 19, men hjullagre er da hjullagre...

Hm... Når du varmer molekyler, så tar de større baner (tror det var det jeg lærte i naturfagen) Og da vil vel metallet utvide seg, det vil si at om du skal ha hjullaget av, så burde du kjøle ned hjullageret og ikke varme den opp. Kanskje litt bedre å varme opp det som hjullageret sitter inne i?

Eller er jeg helt på jorde her nå :roll:

det kommer jo an på om lageret sitter fast på inner ring eller ytter ring som han over sier!

men en advarsel er at under montering må det verken forekomme bruk av blåselampe eller hammer, gummi klubbe går med forsiktighet, en kompis av meg strøyk på fagprøven da han slo på lageret med hammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for montering av lagre, brukes ofte en slik varmeenhet som sender strøm gjennom en pinne der du har hengt av lageret på, som varmer det opp. Dette står svart på hvit(med litt farger også) i min lærebok.

Man skal som sakt ikke bruke hammer eller åpen flamme, dette kan ødelegge smøreegenskapene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for montering av lagre, brukes ofte en slik varmeenhet som sender strøm gjennom en pinne der du har hengt av lageret på, som varmer det opp. Dette står svart på hvit(med litt farger også) i min lærebok.

Man skal som sakt ikke bruke hammer eller åpen flamme, dette kan ødelegge smøreegenskapene osv.

Stemmer dette, men det er oppvarming i kontrolerte former, oljebad og det du snakker om er vanlige metoder! eg har brukt stekeovn også dette går fint så lenge det er javn temperatur, blåselampe eller varmluft pistol er fyfy.

men varmen ødelegger ikkje bare smøreegenskapene den ødelegger hele lagere, fordi herdingen i stålet forsvinner og da slites kulene ujevnt slik at det blir kast i lageret, pluss at det kan sprikke, dette er i tillet til veldig høg friksjon i lageret som faktisk kan føre til at det blir veldig varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plukket ut det gamle nå, men sliter med å få presset det nye inn.. prøvde å bruke en jekk for å presse det inn men ente med å flytte bilen bare på bukkene. :? Burde jeg har kjølet ned det nye hjullagre før jeg begynte påmonteringen eller må jeg ha presse for å få hjullagre inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...