Gå til innhold

Hvilken olje?


Hhenrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når det gjelder mengde, så skal du nok ha 4.3 liter.

I instruksjonsboka til min 530d står det at det skal være 6,5 liter olje.

Da jeg skiftet olje på den nylig fylte jeg 7 liter før det i hele tatt viste på peile pinnen (ja jeg ventet til oljen hadde fått rent ned)

Min teori er at dette må være fordi jeg byttet oljefilter samtidig og at tallene i boken ikke oppererer med den oljemengden som ligger i filteret.

Så 4,3 liter er en bra pekepinne, men så får heller peilepinnen overta for finjustering :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka til min 530d står det at det skal være 6,5 liter olje.

Da jeg skiftet olje på den nylig fylte jeg 7 liter før det i hele tatt viste på peile pinnen (ja jeg ventet til oljen hadde fått rent ned)

Min teori er at dette må være fordi jeg byttet oljefilter samtidig og at tallene i boken ikke oppererer med den oljemengden som ligger i filteret.

Autodata sier også 6.5 liter i din.. med filter. Tror nok det er med filter i instruksjonsboka også... Hvis det ikke en gang viste på peilepinnen etter over 7 liter så må du ha hatt på en god del over 8 før den gikk på max (er som regel ca. en liter fra min til max, pluss at peilepinnen pleier å gå lenger ned under min..). Sikker på du ikke bomma på flasketellingen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svaret ute hos bavaria angående oljemengde. Det er 6.5 liter olje som skal på 325i.

.. Nå er det jo en smule forskjell på om det er en E30 eller E36/E46 da.. :P M50 (E36 320i/325i) skal ha 6.5 liter. Det skal ikke M20ene våre.

Gunnar: Hvor får jeg kjøpt Valvoline MaxLife? Har du peiling på plasser i stavangerområdet`?

BilXtra i Hillevåg og på Bryne. Koster rett under 100,-/liter. Men den er som sagt delsyntetisk, ikke mineralolje som du var ute etter. Min lekker litt med denne olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svaret ute hos bavaria angående oljemengde. Det er 6.5 liter olje som skal på 325i.

.. Nå er det jo en smule forskjell på om det er en E30 eller E36/E46 da.. :P M50 (E36 320i/325i) skal ha 6.5 liter. Det skal ikke M20ene våre.

Det var det jeg spurte teknikeren på bavaria. Skulle bare ut å få noen pakninger til oljepluggen, som jeg faktisk fikk gratis :lol:

Da jeg skulle gå, kom jeg på at jeg ikke ante hvor mye olje jeg skulle kjøpe. Da spurte jeg han som var ansvarlig for delelageret, han var ikke sikker, så han snudde seg til en eller annen erfaren(tydeligvis...) tekniker som sa at e30 325i skulle ha 6.5 liter.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka til min 530d står det at det skal være 6,5 liter olje.

Da jeg skiftet olje på den nylig fylte jeg 7 liter før det i hele tatt viste på peile pinnen (ja jeg ventet til oljen hadde fått rent ned)

Min teori er at dette må være fordi jeg byttet oljefilter samtidig og at tallene i boken ikke oppererer med den oljemengden som ligger i filteret.

Autodata sier også 6.5 liter i din.. med filter. Tror nok det er med filter i instruksjonsboka også... Hvis det ikke en gang viste på peilepinnen etter over 7 liter så må du ha hatt på en god del over 8 før den gikk på max (er som regel ca. en liter fra min til max, pluss at peilepinnen pleier å gå lenger ned under min..). Sikker på du ikke bomma på flasketellingen? ;)

:D Nei tror ikke det, men målte ikke med litermål akkurat, tok det på streker i oljedunken. Kjøpte to 4 liters dunker og endte opp med å fylle litt over 7 i følge disse strekene. Har kontrollpeila 100 ganger og nå ligger den ca midt mellom min og maks. Mulig de svindler deg på noen dl disse Agip folka... :?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg funnet svaret på hvor mye olje som skal på. Det er 4.3 liter som sagt tidligere her i tråden. fyren på bavaria har sagt feil(DUST?!) :lol:

Jeg tok en tur til bilxtra å kjøpte noen liter med castrol 15-40w mineralolje som ble anbefalt av fyren i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ste faren min kjører med castrol, også anbefalt fra fabrikken, men det koster litt da, snakk om over 200 literen.. men så er den motoer og oljen helt ren når vi skifter da, ser nesten ny ut:)

At oljen ser ny ut når du tapper den ut er vel langt ifra noe godt tegn, da er det en svært simpel olje som ikke tar opp de urenhetene den skal..

Eller at motoren blir skiftet olje jevnli 2-4 ganger i året og at han renset motoren 4 ganger når han kjøpte den. dessuten så har jo ikke BMW valgt å bruke castrol uten grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en repotasje for en stund siden hvor mange hk det fikk

"igjen når du bytta olje.

Fra sliten,svart olje som har gått mange tusen km

til ny frisk olje fikk du x antall hk mer fordi motoren jobbet

lettere.

Hvis du har en bil med 100hk så fikk du ikke 105hk men

det skulle vist være noe i det...

Lenge siden dette så jeg husker ikke helt nøyaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...