Gå til innhold

avfetting, vask og polering

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest de fleste trådene om polering her på forumet, men fortsatt ikke helt sikker på hv jeg bør gjøre.

Tanken er å først ta en motorvask.

-Avfetting

-gnubbe og gni

-skylle av

-autoglym vinyl & rubber care

-la tørke og bli pent

Så var det bilen utvendig. Bilen er svart metallic.

Her har jeg lest litt av hvert uten å komme til noen god konklusjon.

Når jeg har vasket bilen (for hånd) har jeg merket at lakken er litt ruere under listene på dørene. Dette er vel mest sansynlig asfaltklumper osv.

Altså må jeg til med avfetting.

Hvordan lønner det seg å gjøre?

Funker det bra å dra på en selvvask på bensinstasjonen og spyle bilen full av avfetting der, og så bare skylle det av med høytrykk, eller bør jeg gnukke og gni med en svamp i tillegg?

Etter det regner jeg med å ta en full håndvask. Sist brukte jeg en bøtte med zalo og svamp. Er det noe som fungerer bedre eller er det helt greit?

Så kommer vi til poleringa.

Her har jeg lest om "rød" autoglym til polering først, men også "Autoglym Ultra Deep Shine".

Hva er best av disse på svart metallic, eller er det noe som er enda bedre?

Til å ta av poleringsmiddelet: twist, duk, frotéhåndkle eller fiberklut? og hvilket merke er isåfall best?

Og polerer dere kun én gang, eller går dere over flere ganger?

Etterbehandling:

Autoglym med "gull" etikett, eller Hagmans Glanswax? Hvor har de isåfall Hagmans?

Disse føres på med svamt og bare tørkes av med et eller annet etterpå?

Så noe annet jeg hørte et sted, som jeg ikke finner igjen.

Hva med plastlistene. Skal de settes inn med noe FØR poleringen, så en ikke får det typisk hvite der en har hvert bortpå med polishen?

Ble mye det her. Håper noen har noen gode svar, så jeg får en god oversikt i en og samme tråd.

Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfetningen fungerer bedre hvis du gnur med en svamp på den, men pass på at bilen ikke er full av sand. Bør være ganske ren. Bruker Sabilex fra Esso. Fungerer bra synes jeg i tillegg til at det er poleringseffekt i den.

Zalo har jeg hørt at du ikke må finne på å bruke på bilen. Blir vist meget matt etterpå. Mulig jeg tar feil her siden jeg ikke har prøvd selv. Har god erfaring med Autoglym...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg avfetting (f.eks. Sabilex som de selger på Esso stasjoner. Glimrende produkt). Spray på der du føler det trengs (jeg bruker som regel å ta hele bilen), la det stå noen minutter, eventuelt gnu en svamp med vann i seg på de verste områdene, og spyl av.

Deretter ta en håndvask, f.eks. med en svamp som er innsatt med "ferdig-såpe" og tørk bilen godt etterpå. Bør også stå og tørke litt da lakken kan være litt fuktig og at det ligger vann i områder du ikke ser (under lister osv).

Deretter setter du inn lister med noe vinyl-shine.

Da er det bare å begynne å gnikke med selve poleringen. Jeg kjøpte meg Meguiars NXT Generation™ Tech Wax sist nå. Forholdsvis fornøyd med resultatet. Ble litt dypere blank enn hva jeg er vant med (som regel brukt Turtle Wax med farge).

Til å ta av med bruker jeg en microfiberklut. Denne får med seg alt.

Før du eventuelt polerer, kan du gå over lakken med en lakkrens. Da får du bort endel småriper, urenheter osv. Samme metode som med polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står endel "handy tips" på autoglym.com

jeg bruker ikke svamp med ferdig såpe, den er det jo voks i, og det vil jeg ikke ha på bilen før jeg skal vokse den.

Ja, det du skrev der er faktisk veldig viktig. Såpe-svampene inneholder gjerne mer enn bare såpe. Bruk heller en ren svamp og en spesialshampoo for bilvask. Avslutt deretter med polering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...