[space]

Moderatorer
  • Innholdsteller

    6306
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

[space] vant dagen sist November 24 2017

[space] hadde mest likt innhold!

Om [space]

  • Rang
    Moderator

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Frogner i Sørum
  • Kjøretøy
    i3, X1, (Touran)

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg husker en gammel video hvor Jay Leno sa at han absolutt var for elbiler. En av grunnene var at da kan en fortsatt holde liv i klassikerne lenger. Nå får vi vel MYE større problemer enn drivstoffmangel om/når olja tar slutt. (asfalt, plast, osv). Det kommer til å bli stygt.
  2. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Synes forøvrig folk begynner å surre med benevnelser nå. M3 er plutselig Tesla Model 3. (Det er den verste jeg ser...) Så har vi S85 som er Model S 85, eller S85 motoren.
  3. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Den artikkelen Fredrik 90 linket til i nettavisen synes jeg oppsummerer elbileie veldig godt. Det er rett og slett ikke for folk flest ennå. Aller mest på grunn av de stadige ladeprobemene. Når jeg hurtiglader nå er det med forventning om å ringe support for å få dritten til å funke. Selg elbil til 1 million mennesker til og se om det går bra... For meg som lader hjemme fungerer det egentlig helt topp i hverdagen. (Selv om jeg har begynt å kjøre X1 til Fredrikstad nå i kulda) Har du ikke mulighet til å lade hjemme, som gjelder VELDIG mange, kan du glemme elbil. 7 år er kort tid, og om virkelig VW mener det de sier om å kutte ut bensin/diesel, kommer de til å gå på en kjempesmell. Altså, jeg er veldig positiv til elbiler, men det kommer bare ikke til å funke om 7 år. Om 7 år har kanskje borettslaget i <sett inn valgfri oslogate> rukket å få gjennom forslaget fra styret om å pusse opp trappeoppgangen. Ladestasjoner til 40 biler? Glem det. Skal alle med gateparkering stå i ladekø på hurtigladerne? Glem det. Der er det lange nok køer allerede. Og det er jo ikke snakk om 5 minutter lading til 100% om 7 år. Alle produsentene reklamerer med "400km" rekkevidde på konseptene sine, som om det skal imponere noen. Gi meg 1000km og 5 minutter lading fra 30% til 100%. Da kan vi snakke.
  4. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ang ladeboks så har jeg lest flere steder at det er bedre å kjøpe en merkeneutral lader, mtp fremtidige elbiler en måtte finne på å kjøpe, selv om de stort sett støtter samme standard alle sammen. Vi har 400V hjemme, så kan få på litt guffe der.
  5. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg håper at salget av Touranen kan dekke inn installasjon av lader Det virker litt skrudd at hele den gamle bilen er verd mindre enn å få opp en lader, men sånn er det nå... Jeg har jo også hatt felger som dyrere enn hele den bilen...
  6. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Om jeg ikke kunne ladet hjemme på natta hadde jeg ikke vurdert elbil. Da blir det alt for mye hassle med lading. Det er deilig å aldri trenge lade i det daglige. Lader gjerne slik at den er full til helga, og før jeg vet jeg skal litt lenger. Samt da etter jeg har vært på lenger turer. Kanskje den er koblet i 3-4 netter i uka. Det deiligste er dog å se på dieselprisene når en passerer bensinstasjonen, og å smile hver gang en passerer en bomring. Vi sparer mange hundrelapper hver gang vi er på hytta, på besøk hos mine foreldre, eller i Sverige og handler.
  7. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    i3 er en fantatisk bil, så du kommer til å bli kjempefornøyd. Noen slike episoder må en dog ta med seg...
  8. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi i familien kjører vår i3 så mye som mulig når vi skal steder, og jeg har i utgangspunktet blitt kjempefan av elbil. I går derimot opplevde jeg baksiden av medaljen (igjen), som gjør at elbi definitivt ikke er for alle, og førte til høylydte utbrudd ved ladestasjonen. Jeg skulle til Fredrikstad i går kveld (tur/retur). Jeg hadde vært en tur i Oslo tidligere på dagen, så når jeg dro hjemmefra hadde jeg ca 140km på batteriet. Det pøset ned og det var ca 7 grader. Jeg KUNNE tatt X1, men tanken var "dette her skal gå. Jeg sparer MASSE penger på å kjøre i3en". Klokka er nå 16.30. Kommer til Vestby og svinger inn på McDonalds for å lade, og spise en kjapp middag. Står 5 minutter i ladekø, og det er ikke tegn til at noen skal dr fra laderen, som selvfølgelig er opptatt. I tillegg står det en tesla ved siden av hvor føreren sitter inne i bilen. Jeg tenker da at da er jeg sikkert nr 2 i køen. Dette her kan ta tid. Jeg åpner ladeappen og finner ut at det er en ledig hurtiglader på bensinstasjonen på andre siden av motorveien. Freser over der, og får plass ved laderen. Ut i pøsregnet (Det er jo aldri ladere under tak, kun selve ladeboksen). Kobler i laderen, "ok tilkobling", inn i appen, "start lading". Maskinen lager noen lyder og kommer opp med "Kontakten vil ikke låse med bilen". Faen. Prøve på nytt. Samme resultat. Koble ut og inn. Samme resultat. Begynner å bli god og våt og kald... Skriker "Faen!!!" og et par andre banneord. Samme resultat. Ringte support (Har måttet ringe support ca halvparten av gangene jeg har prøvd på Grønn kontakt....) Han prøver å hjelpe. Lås og lås opp igjen bilen, prøv på nytt. Samme resultat. Start bilen. Rull noen cm. Skru av bilen. Prøv igjen. Samme resultat. Restartet ladestasjonen. Prøv igjen. Samme resultat. Prøver igjen. Jaggu! Der starta den! Klokka er nå 18.15, og jeg har ikke engang begynt å lade.... Spiser en 150grams burger og venter. Går ut i bilen og setter meg. Det begynner selvfølgelig å dugge som pokker. Skrur på vifta. Den blåser bra og begynner å fjerne dugg, men den blåser KALDT! Selv om jeg har stilt inn på 24 grader. Flott! Kommer meg omsider videre, ladet til ca 80%. Kjører innom Moss for å hente en kamerat på veien. Så til Fredrikstad. Klokka er nå litt før 19.30... Så er det tid for hjemtur rundt 23.45. Må innom et par steder med de to jeg har vært sammen med. Har nok strøm til å komme meg til McD i Råde. Fortum svikter ikke, og jeg står der i 25 minutter, med samme kaldluft i trynet, for å kunne se ut. Det pøser fortsatt ned. Lader til 122km. Har nøyaktig 100km hjem i følge navi og google. Nice! Nærmer meg Oslo (Kjører nå med 28 grader på AC og er fortsatt egentlig ganske kald.), og ser at rekkevidde og gjenstående km begynner å nærme seg samme tallet. Skru ned farta til nøyaktig fartsgrense. Det funker greit. Har noen av dere kjørt fartsgrensa fra Ringen ved Lambertseter til 100 sona starter ved Olavsgård. Gud bedre det er seigt. 80 og 70 på ring 3. 80 fra Alnabru til Olavsgård... Du tar ikke akkurat igjen biler da! Ved Olavsgård ligger det an til at måleren står på 0 når jeg kommer hjem, og det er da før 100 sona starter. Hmm, ned med tempen og vifta til 21 grader. Holde fartsgrensa. Kom hjem 02.20 med 5km rekkevidde igjen, frossen og jævlig. Men jeg sparte i det minste 200 i diesel, og 300 i bomring! Så da var det vel verd det. Eller var det det!?.... Det skal sies. Hadde jeg startet med fullt batteri, hadde jeg kunnet kjøre til Fredrikstad uten stopp, og tilbake til Råde igjen, før lading, men nå har jeg prøvd det også! En ting til på tampen. Det er nok ladestasjoner langs veien. Altså selve stasjonene. Men å ha 2 ladepunkter pr stasjon er faktisk helt krise. Det burde vært lovpålagt MINIMUM 5. Mangel på ladepunkter kommer til å bli elbilenes ankepunkt nr 1 om det ikke løses rimelig umiddelbart, med tanke på hvor mange elbiler som selges.
  9. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hehe, det er vel en av grunnene til at han gjør seg bemerket. Han har en helt grei samling biler. http://magnuswalker911.blogspot.com/ Han har en drøss videoer på youtube også. (Trodde ALLE kjente til ham jeg ) Her er forøvrig bildene mine fra treffet: https://www.flickr.com/photos/simonhh/albums/72157699636335861 Ligger et album fra vårmønstringen til BMWCCN 2018 der også (og en drøss eldre album)
  10. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Magnus Walker ja Kjendis i Porschemiljøet, eller egentlig bilmiljøet generelt. Kom over denne her i dropboxen min. Ser den er hentet fra bimmers på et eller annet tidspunkt, men artig å ta frem igjen: Fant også et bilde av gamlebilen, og Fredrik i bakgrunnen: Det der var en bra tur! Det har nok litt med livssituasjon, setting og sånt å gjøre, men jeg savner faktisk Z4en mer enn jeg savner M3en. En herlig bil.
  11. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Møtte på denne karen i på Øvrevoll går. Måtte nesten ta turen når han først var i byen.
  12. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Om det ikke er nevnt her før så vil jeg bare minne om seriene til "Team Bachstad" som ligger på nrk nett-tv. Alle sesongene er like severdige. https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad
  13. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Litt tregt svar her! Jeg har bare hatt den fra før sommeren. Er litt spent på vinteregenskapene selv. 4x4 er jo fullstendig overlegent på snø og is. X1 er helt gull på vinteren, og en trenger aldri tenke på om en kommer seg fram, ut av kryss osv. Jeg sto bak en elbil i fjor, hvor det var 2 stk ute og dyttet den i gang i et kryss. Lurer på om det var en sånn brødboks, Kia. (Typisk sted en må stå og vente litt, og må gi på bra for å rekke utpå før neste bil kommer). Vi har 2 fremovervendte barneseter nå, og det er ikke noe problem. Har ikke testet bakovervendt. Framsetene er ikke veldig dype, så jeg kan faktisk sitte behagelig "bak meg selv". Har hørt rykter om at det er mulig å få inn barnevogn bak også, men det er ikke veldig god bagasjeplass i dybden. Vi velger den bilen så mye som mulig, så det blir spennende å se nå på drivstoffutgifter opp mot samme tid i fjor. En annen ting en plutselig legger merke til er hvor håpløst treg X1 er. 0 gassrespons, treg rattutveksling, tung på rattet. Føles rett og slett seig å kjøre. Overgangen er mye større fra i3 til X1 enn fra e46 m3 til X1 faktisk.
  14. [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    For min del har i3 eierskapet har gått strålende til nå! Under er den pakket til en ukes hyttetur for 4 personer. Kjøleboksen fikk god plass mellom oss framme, ettersom den ikke har midtkonsoll helt frem. Kjekt! Forrige uke gikk den til Gardermoen med sydenbagasje for hele familien. Barna har god plass i barnesetene, og har koppholdere mellom seg. Den går også tur/retur Charlottenberg (harryhandel) uten lading med god margin. Til uka får den prøvd seg på Gaustadtoppen (Rjukan). Tenker det blir en topping av batteriet i Kongsberg, og så en runde i hurtigladeren på Rjukan ved ankomst. Genial bil på alle måter.