Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Velkommen til min ganske spesielle og lett eksentriske bimmerstråd/blogg. I denne tråden diskuterer vi løst og fast om ting (primært kjøretøyer) som interesserer meg. Dette betyr i praksis BMW, men også eldre modeller fra Porsche, Mercedes-Benz m.fl. samt mer generelle ting som f.eks teknikk, mekanikk, design, historiske, politiske og filosofiske fenomener etc.

Tråden er først og fremst ment som en relativt enkel tråd for bilentusiaster og er dermed ikke et oppslagsverk eller et sted hvor man generelt kan finne leksikale data om ulike ting i tilknytting til bl.a biler. Jeg prøver imidlertid å skrive mest mulig korrekt i forhold til det jeg skriver om... i tillegg til å uttrykke mine personlige meninger selvfølgelig. Jeg har vært interessert i biler og motorsport i nesten 40 år og jeg har bl.a hatt flere Porscher i en tidsperiode da dette ikke var så vanlig i Norge. Min bilfaglige styrke ligger i skjæringspunktet mellom teknikk, design og markedsanalyse. Dette interessante området forsøker jeg på ulike måter å formidle i tråden ved å sette de enkelte bilmodellene, teknikken og designet de representerer inn i en bredere kontekst når det gjelder bilbransjen og markedet generelt.

Jeg er for ordens skyld utdannet IT-softwareingeniør samt har en utdannelse innenfor Business Administration og har siden 1993 jobbet med større IT-prosjekter i Norge og Danmark (kommersiell software, større offentlige IT-systemer og IT-systemer til banker).

Jeg var i perioden 2004-2010 medlem av administratorgruppen og moderatorpanelet i forumet. I perioden 2014-2015 var jeg redaktør i forumet.

Artikler som jeg har skrevet for forumet:

BMW og rekkeseksere – en kort motorteknisk gjennomgang

E36 - et tilbakeblikk

BMW og designmessige forviklinger

BMW Motorsport og kommersiell suksess for BMW

BMW og "Fahrfreude"

Hva gjør en BMW til en BMW?

 

God lese og skrivelyst... :)

____________________________________________________


Min "danske" E46 318d Touring - Solgt 16.09.2013

Årsmodell: 2003
Produsert: 06.11.2002
Første gang registrert i Danmark: 09.01.2003
Registreringsdato i mitt eie: 06.04.2004 (en tidligere eier - BMW Århus)

Kilometerstand ved kjøp: 16000 Km
Kilometerstand ved salg: 342000 Km

Motor: M47D20 (116 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm)
.........

Utstyrsliste:
Type code EL51
Type 318D (EUR)
Dev. series E46 (3FL)
Line 3
Body type TOUR
Steering LL
Door count 5
Engine M47
Cubical capacity 2.00
Power 85
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour TITANSILBER METALLIC (354)
Upholstery STOFF JACQUARD/ANTHRAZIT (H9AT)
Prod. date 2002-11-06
.........

Oppgraderinger:

Skinn komfortratt med cruisecontroll, skinn gearspake
Automatisk klimaanlegg
On Board Computer (OBC).
BMW Business CD/Radio
Originalt BMW skjult hengerfeste
Originale BMW 16" Krysseker 42
Koppholder i midtkonsollen
.........

Overordnet servicehistorie - samtlige ordinære servicer og oljeskifter er overholdt til tiden:

40000 Km - Ny bakre eksospotte (løs innmat, garanti), nye bakfjærer.
100000 Km - 4 stk. bremseskiver med tilhørende klosser, 4 nye støtdempere.
200000 Km - Nytt svinghjul, ny clutch, nye motorfester og ny hardykobling.
240000 Km - Ny EGR ventil, nytt svinghjul (reklamasjon).
250000 Km - Ny frontrute.
265000 Km - 4 stk. bremseskiver med tilhørende klosser, 4 nye støtdempere inkl. div. gummi.
298000 Km - Ny clutch og ny slavesylinder (reklamasjon). Endelig er svinghjulet OK.
314000 Km - De to store svingarmsforingene bak byttet og bærearmene foran byttet.
332000 Km - Skiftet gearoljen hos BMW.
341000 Km - 4 stk. nye bremseklosser foran.

Div. mindre foringer og stag i understelet er løpende skiftet ut.
.........

Ting som bør skiftes/byttes på kort og mellomlang sikt (konstatert før salg av bilen og bilen ble solgt før noe av dette arbeidet ble gjort):

Bytte batteriet før vinteren kommer (originalt fra da bilen var ny)
Bytte dynamo (lader stadig med korrekt spenning, men er nok reelt på overtid etter 342000 Km)
Bytte samtlige hjullagere.
Bytte venstre forskjerm som har et stort rusthull.
Bytte høyre fordør som har mye rust i falser og skjøtekanter.
Bytte eksosanlegget pga rust fom. manifolden og bakover inkl. katalysator.
Bytte radiator og samtlige gummislanger i motorrommet.
Reparere ledningen til bakruteviskeren.
Det er begynnende rust på bakdøren og på bremserørene fom. drivstofftanken og bakover (må byttes før neste EU kontroll senest 12/2014).
.........

BMW´en er 100% en familie/bruksbil og den har over en periode på to år i 2008/09 fungert som langpendlingsbil mellom Århus og Oslo. Den står utendørs 365 dager i året og kjøres mer eller mindre hver dag minst 40 Km. Den har vært benyttet 7 ganger i forbindelse med familiens sommerferier i Sydfrankrike. Tilsvarende også i forbindelse med familiens påske/skiferier i Norge.

Drivstofføkonomien er glimrende med et oppnåelig gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,54 liter/mil (0,46 liter/mil ved landeveiskjøring). 0-100 Km/t går løs på ca. 10,6 sekunder og topphastigheten er iht. BMW 203 Km/t (208 Km/t iht. min gps sommeren 2013).
.........

April 2004 - Bilen er 3-4 dager gammel i vårt eie og har kjørt 16000 Km. BMWCCN merket er selvfølgelig allerede på plass.

i3joydh3mdx4fs1q5qbm.jpg

dzzx1drni9ktpiahqw7q.jpg

Juni 2011 - Bilen er nesten 9 år gammel og har kjørt 273000 Km.

tqq8swssz05scvj4zvz5.jpg

il9n8yjjx4nqlnotuumz.jpg

Flere bilder og mer informasjon kommer... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder med originale 16" Krysseker 42 felger og skvettlapper på alle fire hjørner. Dette er i 2007 og bilen har kjørt rundt 130000 Km. Bilen er alt for høy, men med den type kjøring vi har er det uaktuelt å senke bilen.

9de3afm1j8ekbfvxk5d3.jpg

y7h3gm05g3qqxfwqzt25.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at det går an å ha en bil så lenge og kjøre så langt med den :) En inspirasjon til meg som selv bytter antagelig altfor ofte.. Har du vært fornøyd med bilen? Også spesielt moro å se at bilen er totalt urørt og original fra 03 og til nå.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at det går an å ha en bil så lenge og kjøre så langt med den :) En inspirasjon til meg som selv bytter antagelig altfor ofte.. Har du vært fornøyd med bilen? Også spesielt moro å se at bilen er totalt urørt og original fra 03 og til nå.. :D

Takk for komplementet... :)

Hensikten med tråden er nettopp å dokumentere hele forløpet i forhold til hvordan det er å ha en BMW som en alminnelig bruksbil i mange år. Jeg vet allerede nå at de regulære driftskostnadene totalt sett ligger på under 2 kroner pr. kilometer. Normalt er driftskostnadene minst det dobbelte uansett biltype. Det er selvfølgelig den lange kjørelengden som først og fremst er avgjørende (altså at jeg selv har kjørt bilen langt), men bilen har også vært temmelig driftsikker. Den største utfordringen har vært problemet med svinghjulet. Det tok lang tid før BMW ville betale for elendigheten, men etter 3/4 år med gjentatte klager fra min side krøp de til korset og gjennomførte reparasjonen som en garantisak.

Både bilen og motoren er 100% original. Motoren har aldri vært chippet, men så har det heller aldri vært problemer med den. Den går som den skal og har alltid gjort det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig BMW bilpleddet som ble kjøpt til vår første BMW. Det var en 1987 E30 320i i 1988. Disse pleddene er etterhvert ganske attraktive hos original afficionados... :)

zqckrryzfgvpmcfs0y82.jpg

Solblendere er helt nødvendig med barn i bilen og disse originale blenderne fra BMW til E46 er fantastisk velfungerende (iallefall for de av oss som ikke er så begeistret for solfilm).

ljyzalihe71wu75cqigu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser fin ut ,ser ikke ut som den har kjørt såå langt .

Er nok noen som har kjøpt biler som har gått like langt for import til norge men da står km telleren på 120000 km .

Bilen fremstår faktisk som temmelig pen og feilfri (spesielt når det gjelder interiøret). Som jeg har vært inne på noen ganger tidligere her inne er jeg mer enn imponert når det gjelder standard stoffinteriøret i E46. Kvaliteten er fantastisk og fullt på høyde med f.eks ikonet Mercedes-Benz W124 (som jeg også har hatt). Så snart været blir litt bedre her på Jylland skal jeg ta noen bilder av interiøret så kan dere se selv hvor lite slitt det er etter snart 300000 Km... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde av bilen i vårt nabolag rett syd for Århus. Tårnet i bakgrunnen er Søsterhøjsenderen. Toppen rager 325 meter over havet og er Danmarks nest høyeste punkt. Det høyeste punktet i Danmark er Røsenderen på Bornholm som rager 431 meter over havet.

Mange dansker vil imidlertid påpeke at Grønland i likhet med Færøyene er dansk og at Gunnbjørn Fjeld på Grønland med sine 3700 meter over havet derfor er Danmarks høyeste punkt.

lf5lk2mcofo639d8ybji.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det 20" hjul, brutal senk og styling da Fredrik ??? :) :) :)

Hehehe... ikke i min levetid er jeg redd for. Visuelt er det ingen tvil om at skikkelig senk og en oppsetning fornuftige 19"/20" felger ser gjennomført bra ut på de aller fleste nyere BMW modellene, men jeg vil ikke selv ha slike felger. Jeg er litt gammeldag den veien og trives best med litt gummi på felgene. En helt annen sak er at litt ekstra gummi åpenbart reduserer slitasjen på hjullagrene mer enn man skulle tro. Vår bil har stadig de originale hjullagrene og det er ingen ulyder ennå.

Fire av mine drømmebiler har enten 16" eller 17" felger. Ferrari 288 GTO står på 16" felger. McLaren F1, Porsche 959 og Ferrari F40 står alle sammen på 17" felger. Større felger behøver man objektivt ikke rent teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at det går an å ha en bil så lenge og kjøre så langt med den :) En inspirasjon til meg som selv bytter antagelig altfor ofte.. Har du vært fornøyd med bilen? Også spesielt moro å se at bilen er totalt urørt og original fra 03 og til nå.. :D

Takk for komplementet... :)

Hensikten med tråden er nettopp å dokumentere hele forløpet i forhold til hvordan det er å ha en BMW som en alminnelig bruksbil i mange år. Jeg vet allerede nå at de regulære driftskostnadene totalt sett ligger på under 2 kroner pr. kilometer. Normalt er driftskostnadene minst det dobbelte uansett biltype. Det er selvfølgelig den lange kjørelengden som først og fremst er avgjørende (altså at jeg selv har kjørt bilen langt), men bilen har også vært temmelig driftsikker. Den største utfordringen har vært problemet med svinghjulet. Det tok lang tid før BMW ville betale for elendigheten, men etter 3/4 år med gjentatte klager fra min side krøp de til korset og gjennomførte reparasjonen som en garantisak.

Både bilen og motoren er 100% original. Motoren har aldri vært chippet, men så har det heller aldri vært problemer med den. Den går som den skal og har alltid gjort det... :)

Det er imponerende! Du har nok valg en "riktig" bil m.t.p driften, solid villig diesel, facelift uten de store barnesykdommene og full kontroll på bilen fra den var ny.. Selv har jeg bil med 305200km på telleren og ingen tegn til noe unormalt. Normal slitasje er det og slitedeler blir jevnlig skiftet ut..

Har du noe forbindelse med koed foressten? Mener å huske noe om dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forbindelse med koed foressten? Mener å huske noe om dette..?

Ikke annet enn at jeg har truffet Geir Ove og Fredrik privat her i Århus. De jobbet et par år i den danske avdelingen av Koed, men er nå ansvarlig for Koed i Norge. Kjempehyggelige folk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å ha en bil så lenge. Jeg og E46en feiret 10årsdag den 7. juli i år. Og har den nok en stund til.

Bilen din ser jo nesten "ny" ut Fredrik. Men jeg vet at bilder også kan lyve. Nå vet jeg jo at siden du vel er av de "eldre" her på forumet og med komplett familie så må jo fornuften seire mtp. hjul og senk. Kjenner litt selv av og til at det hadde vært både praktisk og godt (komfortmessig) med en "standard" bil. Men det får jeg ta senere :wink:

E46 er uansett en fantastisk bil og i mine øyne er hakket penere enn E9x. I alle fall interiørmessig.

angående det med store hjul så er jeg faktisk på nippet til å gå nedover på størrelse. Regner med å gå ned 2 tommer på E46en og kanskje en tomme på Z4en etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...