And-reas

Medlem
  • Innholdsteller

    446
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om And-reas

  • Rang
    Major
  • Bursdag November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E46 - E81 - E36/7 - E46

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. And-reas

    Slaven's E36 M3 tracktool

    Grattis 😃
  2. And-reas

    Den store finn.no tråden.

    De har jo vasket den. Ser du ikke bøtta og moppen?
  3. Lurer inne i mellom på om det er en av gledene i en slik jobb. Å skremme kunden, liksom... Du gjør nok lurt i å ikke provosere frem de gledene deres mer enn hva som er nødvendig. For enkelte er det nok at en kjører et spesielt merke. Og så kan man møte på folk i fartskontroll som spør om bilen din er til salgs. Ja, det var den hyggeligste fartskontrolløren jeg har møtt hittil. Ja, og så var det den førerprøvesensoren jeg diskuterte buss og blinklys med. Tidligere bussjåfør han, ja. 😅 Jeg er ellers generelt glad for at vi har "noen" som passer på at bilene som går på veien er i noenlunde grei stand 😂 Min 3-er har også noe slik rust i plateskjøten under dørene og bakluka. Foreløpig har lakken ikke sprukket opp. Bilen har gått halvveis til fem hundre tusen kilometer, og fyller 18 år, så jeg tenker å holde det i sjakk med hyppig vask, polering, og ved å fylle dører og kanaler med en eller annen form for olje.
  4. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hva tenker vi om Peugeot sin stilling på det norske markedet? Kvaliteten står vel ikke tilbake for mye annet av bil i "mellomklassen", som for eksempel Volkswagen. Vi kan vel enes om at Peugeot har hatt en periode hvor designet mildt sagt ikke har vært tiltrekkende. Hvem har vel ikke sett bildene hvor hele BMWn dekkes av nyrer? Er BMW på vei i samme designretning som Peugeot var i en periode? 😂 Uansett har Peugeot solgt forholdsvis lite biler her de siste årene. Det gikk en stund en del leasingbiler her i byen, stasjonsvogner brukt i næring, og ellers var forhandleren en av hovedsponsorene for fotballaget. Ellers går det mest i halvgamle 307-er, og tilsynelatende udødelige 406. Noen av de nyere modellene har fristet meg, rent utseendemessig. Men har jeg kanskje vært for påvirket av for eksempel britenes evige hakking på froskelandets bilprodusenter, til å ta steget over til fransk bil? Har observert mye (mer) fransk bil både i Danmark og Tyskland, ja og selvsagt i Frankrike. Snur elektrifiseringen av den norske bilparken opp ned på de "tradisjonelle" markedsandelene, og får franskmennene en ny sjanse på det norske markedet? Over 800 nordmenn har ihvertfall kjøpt seg ny, fransk bil uten å ha prøvd den. Det burde kanskje være plass til Peugeot her, hvor Nissan Leaf har et veldig japansk design, og VW eGolf er veldig VW Golf - på godt og vondt. 🙂
  5. And-reas

    Stort olje forbruk på E87 1 serie 1,6 liter 2005 mod

    Min 2005 316i brukte også mye olje. Ingen ekstern lekkasje der, heller, etter skifte av bunnpannepakning, toppdekselpakning, veivhusventilasjon og peilepinnerør. Men olje, det forsvant like vel. Kilometerstand mellom 190 og 230 000. Såkalt én eiers bil med god servicehistorikk.
  6. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi kom ifra en spartansk utstyrt 97-modell Mercedes C180 stasjonsvogn (bensin, 122 hk) , til en 2003 modell Rover 75 2.5L tourer. Skinnseter, automatisk klima, automatgir, delbar bakluke.. Kunne ikke vært mer fornøyde, den gangen. Vi kjøpte den brukt, men tapet ble voksent likevel, når fabrikken omsider ble stengt. Av "feil" vår hadde, var det tidvis dårlig kontakt i den ene lykta foran, ellers ikke noe "rart", annet enn normale slitedeler. Broom.no karakteriserer den som "bruktbilen fra helvete": https://www.tv2.no/a/3252768/ Er/var disse så ille (sett bort fra 1.8-motoren) som Benny skal ha det til?
  7. And-reas

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Garanti er det BMW AG (Tyskland) som står for, ja. Ditt verksted/din forhandler må kort sagt avklare om forholdet dekkes av garantien, og så sette opp et tidspunkt for arbeidet. Som du selv innrømmer; du sitter igjen med et godt inntrykk, når dette går "etter boka". Hvorvidt de tjener på slike jobber isolert sett, skal jeg ikke begi meg inn på. Det jeg vet, er at min første BMW var en 2005-modell E46 med rust på innsiden av førerdøra. Den skiftet de. Uten diskusjon. Nå er jeg på min fjerde BMW. Merker meg slikt i jobbforbindelse også. Man kjøper inn varer og tjenester, og blir lovet gode garantier og returordninger. Etter hvert ser man at det er stor forskjell i gjennomføringen av dette.
  8. På tide med litt usexy bil her. Oransje blinklys, 15-tommer hjul og sigen i ræva. Hvis denne billigbilen fortsetter å være så forbannet problemfri, må jeg vel beholde den et år til 😄
  9. Før i tiden ble det vel brukt tørt salt? Nå er det en slags blanding med væske, som skal være mer effektiv. https://www.tu.no/artikler/disse-12-tiltakene-skal-redusere-bruken-av-salt-pa-norske-veier/382495 Jeg oppdaget dette skiltet i går. Tenk det. Midt i Østfold på riksvei 118 kan man nyte 400 meter usalta vei😁
  10. Vaska bilen skikkelig i går. Det vil si... Okkuperte selvvaska i fire timer.. Det ble både vask, tørk og voks. Angående voks, så er det kun snakk om hurtigvoks på spray. Bedre enn ikke noe; det var ikke såå varmt i den vaskehallen. Rundet av kvelden med å ryke vaieren til panseråpneren😄
  11. @Nytern jeg er klar for meet! Helt nye vinterdekk (first time ever!). Og de får jeg ikke testa her uansett. Null snø😁
  12. I leten etter noen gamle bilder, dukket det opp litt snacks fra sist jeg eide en BMW av E46-karosseriet, i 2014. Dette var min første BMW, og en solid opptur kjøremessig, sammenlignet med en oppbrukt SAAB 900, og en VW Polo med innsprøytningsfeil (typ måtte planlegge kjøringen for å holde tritt med trafikken på E6). E46n imponerte meg med sitt solide interiør, og jeg syntes den kjørte godt (husk, referansen var en nedkjørt SAAB med nær 250 tusen kilometer på telleren. Karosseriet var veldig bra på min bil; som en bonus fikk jeg skiftet ut førerdør og bagasjeromslokk på grunn av rustutvikling innenfra. Dessverre skulle det vise seg at motoren var rimelig utslitt allerede etter 170 tusen kilometer.. Den gang turte jeg ikke å røre noe særlig av mekanisk arbeid på bil. Det medførte at titusenlappene løp raskt avgårde. I slutten av eieperioden ble blant annet en Z4 2.0i prøvekjørt. Bilen overrasket positivt, og jeg synes nå som da, at den tar seg meget godt ut. 2.0 i-motoren fristet derimot ikke. Hvis ikke jeg husker helt feil, var den aktuelle bilen priset høyt, ettersom det var en facelift-utgave med meget kurant kilometerstand(199 000,- + avgifter).
  13. Hadde rc 300/301 liggende for et par år siden. Hadde en eller annen fiks idé om at de skulle passe på 1-serien min. Angrer dypt på at jeg solgte de 😐
  14. And-reas

    BMW e46 Sedan, kjølevæske lampe.

    Min E46 320d fra 2000 ser ut til å ha defekt termostat. Og jeg har ikke lært - så også denne gangen tok jeg service med skifte av kjølevæske tidligere i høst, uten å undersøke om termostaten var i god form. Nå er det kaldt i været, og kjølevæsken blir ikke tilstrekkelig varm, selv etter bortimot en times kjøring.. Det er nok bare å bite i det sure eplet og tømme ut kjølevæska på ny for å bytte termostaten. 😁