Jump to content

And-reas

Members
  • Content Count

    536
  • Joined

  • Last visited

About And-reas

  • Rank
    Oberstløytnant
  • Birthday November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E46 - E81 - E36/7 - E46

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Konkurransetilsynet er opptatt med å sjekke matprisene, de. Mens politikken totalt ignorerer de forholdene som medfører at saker og ting koster mye mer her, sammenlignet med i Sverige. Som tråden her også viser, det er arbeidskostnaden som utgjør den store differansen, ved siden av særavgifter. Å tro at svenske kjøpmenn eller kjeder har noe dårligere businessteft (og marginer) enn Johannson, Coop og Reitan, ja, det blir som å tro på julenissen og at jorda er flat. Konkurranse er bra, det. Apotekene fikk jo en smell for noen år siden, da det ble lov å selge ikke-reseptbelagte legemidler andre steder, også. Bruttomarginen deres sank ganske kraftig, da dét trådte i kraft - til gode for forbrukerne, skulle man tro..?
  2. Hællæ! Kjørte 80 000 km med n46 selv. En eiers bil med alle stempler i boka. Såkalt trygt kjøp, ifølge tilstandsrapporten som fulgte med. Haha. Den hadde ruslet kun 170 000 km., ved kjøp. Godt prisene på E46 nå er slik at det er rom for å kjøpe litt deler, og reparere selv. Dét var ikke helt tilfelle da de lå til salgs for 100 000 kroner 😂
  3. E9x med 320i 170 hk er bare å styre unna, om du ønsker "problemfritt" bilhold. Den er en nær slektning av n46-motoren som sto montert i E46 316i. Det vil si, den sliter også med register, VANOS-drev, tett veivhusventilasjon, utette(😂) motorpakninger, stempelringer som slipper gjennom olje... Min mening er ihvertfall at med denne motoren, bør E92'n være betraktelig rimeligere enn alternativene med annen motorisering.
  4. Det forsvinner nok "endel" i strammeren, som du har observert. Dog er det så mange historier med havari på disse, at skal man først gjøre noe (og få ro i tankene rundt et eventuelt motorhavari), så er det å få skiftet både kjede, strammer og skinner. @Netlandeter flink. Vært innom han på arbeidsplassen tidligere, med en trøblete 3-serie.
  5. Prøvekjørt en 2011-modell 316d denne uka, med tanke på et bilskifte. Knapt rullet 110 000 km., denne. Hadde en uggen "shhh" - lyd fra motoren på visse turtall. Flott bil med full m-sport pakke, men fikk dessverre ikke godfølelsen etter prøveturen.. 🤨
  6. Deres inntrykk stemmer med hva jeg har sett, også - ihvertfall når det kommer til rust i dører og skjermer. Men har ikke sett de fra undersiden, noen av de, og det er jo mer interessant om man skal ut og kjøpe litt eldre bruktbil. E81-en min var plettfri i lakk osv. da jeg solgte den med 180 000 km på telleren. Traversen hadde overflaterust, men ikke noe farlig den gangen. Det er dog 5 år siden den var i mitt eie..
  7. Hvordan er tilstand på bilens startbatteri? Mye småturer? Originalt batteri fra bilen var ny? Burde kanskje være på "nytt batteri nr 2", med en 06-modell og gjennomsnittlig norsk kjøremønster? Disse generasjonene 3-serie og 1-serie er også kjent for noen korrosjonsutsatte ledninger under bagasjeromsbrønn, i tillegg til jordkabel foran under motoren. Medfører etter hvert dårlig lading, og en del annet krøll som følge av det (dårlig startegenskaper og feilmeldinger).
  8. Fikk nettopp godkjent E46'n for to nye år på veien. Feirer 20 år denne uka, som bruksbil. Rust er i ferd med å bli et synlig problem nå, selv om den holder seg godt sammenlignet med mye annet av E46 bruksbil på det norske markedet... Henger derfor rundt på finn.no, og lurer på å handle inn en av de siste årgangene e9x. Hadde e81 for noen år tilbake, men den hadde ikke rukket å bli mer enn 6-7 år den gangen, og da er jo det meste av bil relativt bra med hensyn til "alvorlig" rust.. Søker opp "e91 rust", og får opp denne videoen her. - 05 modell med 240 000 km. på baken. Ser ut til å være omtrent like ille som E46, når det kommer til krokan på undersiden av bilen. For ordens skyld ser jeg på biler med minst halve kilometerstanden, mot hva denne har. E90 underbody rust
  9. Absolutt en kurant jobb. Spandér på deg nye topplagere, mens du er igang. Det er så kjedelig når de ryker uka etter at du har tatt i bruk bilen med nye dempere.
  10. Hei! Får du montert tilbake de originale lenkearmene, så er vel det best. På min bil lot det seg ikke gjøre (lengden passet overhodet ikke) , og jeg endte opp med å kjøpe justérbare lenkearmer. Dette var med Tuningart coilovere, på en E46 320d touring.
  11. Det samme settet som jeg har, det! Brukt det sjøl både på E46 og E81. Videre har det vært lånt ut til to forumbrukere her inne. E39 og E87 var det vel som ble reparert, da..
  12. Mottok ingen brev vedrørende dette, i min eietid på e81 118d. Airbag-innkallingen på E46, derimot - der har det kommet brev. Jeg kjøpte 1eren i 2014 med 89 000 km på telleren. Tok opp spørsmålet i forbindelse med en ordinær service hos forhandler våren etterpå, de søkte opp bilen, og fant at den skulle sjekkes for svak registerstrammer. Den ble byttet kort tid etterpå. Ingen påtagelig "lyd" i fra kjede på denne. Opplevde heller ikke noen endring i lyd på motoren i min eietid. Praktiserte oljeskift hver 15 000 kilometer, frem til salg ved 180 000. Nå har den rullet 22X kkm.
  13. And-reas

    Brukt X3

    Personlig synes jeg 85 000 kilometer er alt for kort tid, med original turbo. Får en til å tenke at den bilen har levd et røft liv.. Klart, dette er kun synsing fra min side 🙂
  14. And-reas

    Bilen rister

    Om ikke hjulboltane er løse,så kan skikkelig avbalansering av hjula gi deg "ny" bil. Eventuelt: hvor gamle er dekkene. Opplevd at gamle dekk (typ 10 år og verre..) er helt grusom å kjøre med, tross at mønsterdybde har vært ok).
  15. Ja, den lokale forhandler skal kun sørge for å skaffe dokumentasjon til Tyskland. Det gikk meget raskt med min første BMW, én 2005 modell E46. Det begynte med at man innvilget skifte av førerdør, og lakkering av bakluke. Ved demontering av bakluka, fant man såpass mye rust at det ble til å skifte den også. Det skader aldri å møte opp hos forhandler, med en relativt ren og presentabel bil, gjør det nok enklere å få gjennom saken, selv om det helst ikke burde være slik? Gratulerer med fin 1er. Skinnseter er sjelden nok i seg selv, i disse. Kjørte på 1eren min 90 000 kilometer over drøyt tre år. Langt fra alle disse, var "fornuftige" kilometer 😁
×
×
  • Create New...