And-reas

Members
  • Content Count

    451
  • Joined

  • Last visited

About And-reas

  • Rank
    Major
  • Birthday November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E46 - E81 - E36/7 - E46

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. And-reas

    Kjøpsråd; 1-serie eller 3-serie?

    Opplevde ingen rust i dører eller lakkerte flater forøvrig, på min e81 2008 modell. Var i mitt eierskap fram til 180 000 km, fra og med 98 000 km. Den gikk som leasingbil før dette, og fikk nok ikke all verdens vedlikehold av de forrige eiere, hva vask angår. Panseret var faktisk allerede omlakkert grunnet steinsprut.. Det sto en N47-motor i den bilen. Det ble skiftet strammer ved omtrent 100 000 km. Ellers var det ikke annet enn ordinære servicer, og en jordkabel som var irret i filler i underkant av motoren. Enkelt å komme til for å skifte denne, for den som ønsker å gjøre slikt selv. Få fatt i en 1-serie med sportsseter og sportsrattet, så kan resten av utstyret være en bonus. Man trenger ikke mer for å oppleve kjøreglede med disse bilene. Og navigasjonspakken begynner å se rimelig gammel ut. Vet det er mye som kan ettermonteres. Men jeg forstår meg ikke lenger på Microsoft Excel, etter at knappene ble flyttet på i de siste utgavene, så den slags holder jeg meg unna. 😃 Vil dessuten tro det er enklere og bedre å få tak i en sprek 1-serie, fremfor en kjip 3-serie til den samme prisen. 3-eren synes jeg "må" ha utvendig m-sport pakke, og da stiger prisene til dels mye, uten at bilens tekniske tilstand reflekteres i dette.
  2. And-reas

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @magnetenhar vel fremdeles taxikuler?
  3. Snubla over disse to flotte 316i-ene i dag. Den blå ble avskiltet ved 253 000 kilometer, den grønne ble solgt til Møre en plass, og mer vet jeg ikke. Ja, og et sett originale felger lik de som står på touringen, fant jeg i nærheten av Arendal. Uten noen form for skraper og hakk, og fine dekk. 800 kroner. Kan liksom kjøre et stykke for slike kupp. Eller?? 😁
  4. And-reas

    BMW 116d E87 DPF/Turbo problemer

    Det var da en veldig lav kilometerstand for tett DPF? Min 118d e81 gikk ikke tett i løpet av sine første 180 000 kilometer. Dog ikke rørt motoren for annet enn servicer, ikke chippet.
  5. And-reas

    Rengjøre under sideskjørt?

    Nå gjorde jeg aldri dette på min e81. Derimot på en E46. Og der samler det seg en del dritt på innsiden. Særlig bak innerskjermen i fremre hjulbue. Der er det myyyyye sand og leire etter 18 år på veien. Man kan jo håpe at tilstanden har bedret seg på de nye karosseriene? 😁 Klips er lagervare hos BMW, og koster "ingen ting", så om det ryker et par, velter det ikke bilbudsjettet fullstendig..
  6. And-reas

    Den store finn.no tråden.

    De har jo vasket den. Ser du ikke bøtta og moppen?
  7. Lurer inne i mellom på om det er en av gledene i en slik jobb. Å skremme kunden, liksom... Du gjør nok lurt i å ikke provosere frem de gledene deres mer enn hva som er nødvendig. For enkelte er det nok at en kjører et spesielt merke. Og så kan man møte på folk i fartskontroll som spør om bilen din er til salgs. Ja, det var den hyggeligste fartskontrolløren jeg har møtt hittil. Ja, og så var det den førerprøvesensoren jeg diskuterte buss og blinklys med. Tidligere bussjåfør han, ja. 😅 Jeg er ellers generelt glad for at vi har "noen" som passer på at bilene som går på veien er i noenlunde grei stand 😂 Min 3-er har også noe slik rust i plateskjøten under dørene og bakluka. Foreløpig har lakken ikke sprukket opp. Bilen har gått halvveis til fem hundre tusen kilometer, og fyller 18 år, så jeg tenker å holde det i sjakk med hyppig vask, polering, og ved å fylle dører og kanaler med en eller annen form for olje.
  8. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hva tenker vi om Peugeot sin stilling på det norske markedet? Kvaliteten står vel ikke tilbake for mye annet av bil i "mellomklassen", som for eksempel Volkswagen. Vi kan vel enes om at Peugeot har hatt en periode hvor designet mildt sagt ikke har vært tiltrekkende. Hvem har vel ikke sett bildene hvor hele BMWn dekkes av nyrer? Er BMW på vei i samme designretning som Peugeot var i en periode? 😂 Uansett har Peugeot solgt forholdsvis lite biler her de siste årene. Det gikk en stund en del leasingbiler her i byen, stasjonsvogner brukt i næring, og ellers var forhandleren en av hovedsponsorene for fotballaget. Ellers går det mest i halvgamle 307-er, og tilsynelatende udødelige 406. Noen av de nyere modellene har fristet meg, rent utseendemessig. Men har jeg kanskje vært for påvirket av for eksempel britenes evige hakking på froskelandets bilprodusenter, til å ta steget over til fransk bil? Har observert mye (mer) fransk bil både i Danmark og Tyskland, ja og selvsagt i Frankrike. Snur elektrifiseringen av den norske bilparken opp ned på de "tradisjonelle" markedsandelene, og får franskmennene en ny sjanse på det norske markedet? Over 800 nordmenn har ihvertfall kjøpt seg ny, fransk bil uten å ha prøvd den. Det burde kanskje være plass til Peugeot her, hvor Nissan Leaf har et veldig japansk design, og VW eGolf er veldig VW Golf - på godt og vondt. 🙂
  9. And-reas

    Stort olje forbruk på E87 1 serie 1,6 liter 2005 mod

    Min 2005 316i brukte også mye olje. Ingen ekstern lekkasje der, heller, etter skifte av bunnpannepakning, toppdekselpakning, veivhusventilasjon og peilepinnerør. Men olje, det forsvant like vel. Kilometerstand mellom 190 og 230 000. Såkalt én eiers bil med god servicehistorikk.
  10. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi kom ifra en spartansk utstyrt 97-modell Mercedes C180 stasjonsvogn (bensin, 122 hk) , til en 2003 modell Rover 75 2.5L tourer. Skinnseter, automatisk klima, automatgir, delbar bakluke.. Kunne ikke vært mer fornøyde, den gangen. Vi kjøpte den brukt, men tapet ble voksent likevel, når fabrikken omsider ble stengt. Av "feil" vår hadde, var det tidvis dårlig kontakt i den ene lykta foran, ellers ikke noe "rart", annet enn normale slitedeler. Broom.no karakteriserer den som "bruktbilen fra helvete": https://www.tv2.no/a/3252768/ Er/var disse så ille (sett bort fra 1.8-motoren) som Benny skal ha det til?
  11. And-reas

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Garanti er det BMW AG (Tyskland) som står for, ja. Ditt verksted/din forhandler må kort sagt avklare om forholdet dekkes av garantien, og så sette opp et tidspunkt for arbeidet. Som du selv innrømmer; du sitter igjen med et godt inntrykk, når dette går "etter boka". Hvorvidt de tjener på slike jobber isolert sett, skal jeg ikke begi meg inn på. Det jeg vet, er at min første BMW var en 2005-modell E46 med rust på innsiden av førerdøra. Den skiftet de. Uten diskusjon. Nå er jeg på min fjerde BMW. Merker meg slikt i jobbforbindelse også. Man kjøper inn varer og tjenester, og blir lovet gode garantier og returordninger. Etter hvert ser man at det er stor forskjell i gjennomføringen av dette.
  12. På tide med litt usexy bil her. Oransje blinklys, 15-tommer hjul og sigen i ræva. Hvis denne billigbilen fortsetter å være så forbannet problemfri, må jeg vel beholde den et år til 😄
  13. Før i tiden ble det vel brukt tørt salt? Nå er det en slags blanding med væske, som skal være mer effektiv. https://www.tu.no/artikler/disse-12-tiltakene-skal-redusere-bruken-av-salt-pa-norske-veier/382495 Jeg oppdaget dette skiltet i går. Tenk det. Midt i Østfold på riksvei 118 kan man nyte 400 meter usalta vei😁