Jump to content

And-reas

Members
  • Content Count

    506
  • Joined

  • Last visited

About And-reas

  • Rank
    Oberstløytnant
  • Birthday November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E46 - E81 - E36/7 - E46

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gratulerer med lappen! Så gjennom noen bilder fra i fjor, vi "besteg" Knutshøe (nabotoppen til Besseggen) iført t-skjorte den 23. september i fjor. Burde være mulighet til noen gode turer til, før sesongen ebber ut. Den klare, skarpe høstlufta er flott når man beveger seg på to hjul.
  2. Stemmer også for den rimelige oljen. Og så skifter du heller oftere enn servicesystemet til BMW krever. Husk å bytte pakning på oljefilterlokket, det bør/skal følge med ny, sammen med filteret. Veivhusventilasjonsfilter er også greit å få skiftet ved hvert andre eller tredje oljeskift. Blir temmelig mye grøt i det, med tiden.. Solid og god motor, dette.
  3. 320d'n ruller og går enda. Stadig med original turbo. Vannpumpe og termostater ble skiftet i fjor høst, og siden har det bare ruslet pent. Den kjøres omtrent 30 000 kilometer i året, men "vi" ligger nok en sju- åtte tusen kilometer bak i år. Hadde håpet å runde 300 000 før nyttår. Det har blitt ei sånn greie, etter hvert. 😁
  4. Kjører E46 selv nå. 2000-modell, 320d med 136 seige eseldyr. Original turbo som fungerer greit ennå, med kilometerstand 288881😂. Skifter olje på cirka 15 000 kilometers intervaller. Jeg behøver ikke å etterfylle olje i mellom oljeskiftene, på denne. Rust, derimot. Det vil jeg helst ikke snakke om. Tidligere hadde jeg en 1-serie, en litt mindre bil enn en e90 (3-serie). Dog gjør hatchback-karosseriet at bagasjerommet rommer overraskende mye likevel. Den hadde ruslet 180 000 km da jeg solgte den for å finansiere blant annet mc-lappen. Der var også original turbo i god form, da bilen ble solgt videre. Rust var nær sagt et ikke-tema på den bilen, hverken i dører eller skjermer. Vurdér hvor ofte du trenger å ha plass til folk i baksetene, for ellers står ikke en 1-serie tilbake for en 3-serie. Synes 1-serien er tøffere enn e90, selv om det sikkert er subjektivt. 1-serien og 3-serien er nær identiske når det kommer til mekanikk og teknikk, så feil og særegenheter går på tvers av disse modellene. Kjørte en tur rundt over Vestlandet i sommer med en 1-serie, og må si jeg savner bilen. Få tak i en slik, med det tykke sportsrattet, og sportssetene, og du har en veldig komfortabel og kjøreglad bil. Betal litt mer, og du får utvendig m-sport også. Strengt tatt ikke nødvendig, men det er nå litt tøft, da. Legger ved et bilde av min 2008-modell, med m-sportpakke både utvendig og innvendig. Den rommer ganske mange kalkuner, som du kan se av det nederste bildet.
  5. Ikke bare bruker disse motorene å lekke olje (gjennom henholdsvis toppdeksel- og bunnpannepakning). De slipper også olje gjennom stempelringene, noe som kan forklare at den gikk gjennom kontrollen. Da ser man nemlig ikke "oljelekkasjen" like enkelt. Dyrt å fikse, og ikke noe man går løs på selv, uten litt (ganske mye) forkunnskaper om skruing på bil. Min første BMW led av akkurat dette, og kom rett fra Furubakken autorisert BMW-verksted med en helt grei tilstandsrapport som selger stolt presenterte. Eneste å anmerke motormessig, var "liten oljesvetting fra toppdekselpakning". Jeg burde tatt lunta da det på NAF-kontrakten jeg signerte på, var spesifisert "Oljeforbr. 0,5L/1000km." Men jeg var så jævla gira på den blåfargede BMWn, og kom kjørende i en - 96 tidligere kollisjonsskadet, nå hjemmelakkert VW Polo med innsprøytningsfeil og såkalte helårsdekk som lakk luft, at det uansett var en solid oppgradering av bilparken. En eiers bil med fullt servicehefte, var den også, den blå BMWn. Legger forresten merke til at de har skiftet kun én spiralfjær? Hva annet har eier vært kjip på? Fjærer skifter man parvis. Ihvertfall når de har sittet på bilen i såpass mange kilometer. Styr unna den bilen. Finn heller en bil med dieselmotor, av samme årgang. 318d eller 320d. Disse er som oftest av den såkalte m47-motoren. En mye mer solid sak, som tåler minst 250 000 km uten alt for mye krøll, sånn generelt sett. Angående bremsedeler: skiver, klosser, calipere. Dette er enkle deler å skifte selv, eller å få noen til å skifte. Det du kan passe på med biler på dette budsjettet, er å forhøre deg om bremserørene bak, er skiftet. De begynner å ruste etter hvert. Dét er heller ikke en mega-vanskelig jobb å få utført, men det krever litt mer av hobbymekanikeren. Skifte av bakre bremserør kostet 7000 kroner å utføre den gang jeg hadde Saab 900, og ikke turte å skru selv (cirka år 2012 var vel det...)😊
  6. Det er viktig å alltid skylde på hastigheten til mopedisten. Sauene i bil kan jo bare ture på i fartsgrensen. Med mer enn fire ganger tonnasje så hviler det "helt klart" ikke noe ansvar på fører av bilen.. Det er ikke mange ukene siden vi hadde en tilsvarende sak i Skjeberg rett utenfor Fredrikstad. Denne endte også med dødsfall for "mopedisten". Her kappes det mellom politikerne om hvor fort man kan få satt ned fartsgrensen i området. Vil dét hjelpe på overholdelse av vikeplikten? Tja.. Vil neste ulykke bli like stygg? 2 tonn bil mot 0,18 tonn sykkel gjør nok like vondt i 60 km/t som i 80 km/t..
  7. Vindusshoppet litt etter en sånn sykkel i Tyskland i fjor. Bodde på et hotell rett i nærheten av en kombinert bil og mc-forhandler full av bayerske fristelser.. Har den fungert bra så langt? K1200rs-en runder nok 100 000 km i løpet av neste år. Ikke dét at den viser noe tegn til å gi opp med det første😂 😶
  8. Når du kommer med påstand om at tilbudet er overpriset og dyrt, hva nøyaktig sammenligner du det med? Det er klart at et olje - og filterskift på motoren vil koste mindre enn en reparasjon som krever en del demontering. Ved den aktuelle kilometerstanden på bilen din, begynner også dempere og andre understellskomponenter på bilen å bli slitt. 12000 kroner i denne sammenheng er lommerusk, sett at man skal ha arbeidet utført på verksted.
  9. Klarte å rote meg oppi Tindevegen her i helgen. Retur om Valdres, og fikk sjekka status på hytta som har stått urørt siden februar. Trollstigen hadde "åpnet" for sesongen, men RV 63 er fremdeles stengt rett før man tar av ved Langvatnet. Neste planlagte langtur er til Stavanger (Sandnes?) i slutten av juni. Har ikke kjørt Suleskard-vegen, så den er vel selvsagt. Er det noen andre godbiter (veibetær, så vel som matbetær) som må taes med underveis?
  10. Svendsen eksos tok cirka 3000 for å sveise inn nytt flexirør på min 118d. Det er riktignok noen år siden..
  11. Nydelig bil! Tar gjerne et bilde eller to, til 🙂
  12. For oss ikke lokalkjente.. Blir jernbanelinja liggende i det samme området, i forbindelse med ny jernbanestasjon?
  13. And-reas

    Bmw 320d e46

    Det er ikke rust i gulvet, da? Særlig i bakre gulvseksjon (typisk det hvor baksetepassasjerene plasserer beina), begynner disse bilene å ruste ganske friskt nå..
  14. Kanskje jeg skulle prøvd dette på e46'n, også. Knirker fælt i pakningene under visse værforhold. Såpass at det er flaut å ha med folk i bilen. 2005-utgaven av samme bil, slik jeg hadde for noen år tilbake, hadde ikke noe av dette problemet.😒
×
×
  • Create New...