Knekten

Medlem
  • Innholdsteller

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Knekten

  • Rang
    Sersjant

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Ja, den har vært en tur innom ESS i Aremark. ECU-tuning som gir 205hk/460Nm
  2. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Tid for vinterhjul! De gamle 16" vinterhjula jeg hadde gikk, som forventet, ikke over de nye kaliperne. Jeg kom heldigvis over et rimelig sett med style 217 hjul som jeg fikk montert 225/40/18 Nokian Hakka 8 piggdekk på: Så langt fornøyd med de. Nå ser jeg frem mot litt vinter - blir spennende å se hvordan Quaife-diffen fungerer på vinterføre
  3. Knekten

    Trenger litt hjelp etter turbohavari

    Tror du har rett i at den går ned til den saken som styrer swirlflapsen (ref 9, 10, 11): Jeg har hatt en M47TU2D20 som jeg fjernet swirl flaps på en gang, men jeg fjernet ikke denne vakumslangen den gangen ihvertfall. Hvis slangen er borte, så er kanskje den klokka borte også..? Er på ingen måte ekspert på dette jeg heller, men første tanken min hadde nok vært å plugge den lille slangen, hvis det ikke lenger er noe å koble den til. Mvh Morten
  4. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Enig der! :) Lakkerer anbefalte å syrebehandle kaliperne bak før lakkering, så akkurat denne jobben ble outsourcet :) Lakkereren skaffet også fargen selv (phoenix yellow / code 445) - men jeg vet ikke hvor han fikk tak i den (men det virket ikke som det var noe problem å få tak på). Jeg skal få tatt noen bilder etterhvert - i mellomtiden kan dere jo nyte dette flotte mobilbildet jeg tok i dag tidlig før jeg tok toget videre til jobb
  5. Knekten

    Noen som har byttet clutch før?

    Da burde du være i mål, ja Kan også være greit å legge et tynt lag med metallfri pasta (eller tilsvarende) på splinene på girkassa, og la lamellen gå over den før du sentrerer den på svinghjulet (tørk av all overskytende pasta). Husk også å legge merke til hvilken side av lamellplaten som skal mot girkassa (skal være tydelig merket på platen)
  6. Knekten

    Noen som har byttet clutch før?

    Jepp, stemmer På LUK sitt sett, så er det en 14mm unbrako som passer inn der.
  7. Knekten

    Noen som har byttet clutch før?

    Jeg monterte nylig et LUK-sett som jeg kjøpte på koed - og dette var forhåndsstrammet, så det var ikke behov for spesialverktøyet. Det jeg fikk behov for derimot, var et sentreringsverktøy for å sentrere lamellplaten. Jeg kjøpte et universalsett på biltema som jeg endte med å modifisere slik at den ble grunn nok til at jeg fikk skrudd ut låsen som holder trykkplaten stram. Ellers bør også boltene som holder trykkplaten på plass byttes
  8. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Da fikk jeg omsider mulighet til å montere performance-bremsene! Monteringen gikk relativt smertefritt - den største utfordringene var i grunn å få løsnet de gamle skivene bak. I følge dokumentene som følger med dette bremsekit'et, så står det at bremsene krever koding. Jeg kjørte de første turene uten koding, så førsteinntrykket mitt av disse bremsene var litt "meh", og føltes ikke stort bedre enn de gamle, egentlig. I tillegg måtte jeg være unormalt tung på foten for at bremsene skulle ta godt nok. Etter litt googling, så fant jeg instrukser på hvordan bremsene kodes: Med NCS Expert, legg til +SPBR (sport brakes) til FA (fahrzeugauftrag), og skriv endringer til både CAS og NFRM-modulene (med FA_WRITE). Deretter flash DSC-modulen på nytt, med en tom fil (SG_CODIEREN). Disse endringene gjør tydeligvis ting med systemet på bilen; jeg kan nå bremse med normal tyngde på foten, og bremsene tar nå myye bedre enn de gamle! Virker som kraften fra bremsepedalen må ha fått en skikkelig boost, men bremsene føles fortsatt svært jevne og presise. Bortsett fra at kaliperne bak ikke var lakkert, som førte til at jeg måtte få disse lakkert i phoenix yellow før montering, så er jeg, så langt, ganske fornøyd med dette kit'et. Og til andre som oppgraderer til store bremser, så kan det være greit å gjøre ECU-modulene oppmerksom på at det nå er større bremser på plass
  9. Knekten

    Min E82 120D 2008

    En kort oppdatering etter bilen er skrudd sammen igjen. Som nevnt over, så ble det byttet clutch når girkassen først var nede. Jeg installerte et LUK RepSet med trykkplate og friksjonsplate (lite slitasje og slakke på svinghjulet, så jeg gjenbrukte det). La forøvrig merke til at designet på den nye friksjonsplaten fra LUK var forskjellig fra den originale: Gammel type: og her er den nye: Den gamle friksjonsplaten har ingen bevegelige deler, men den nye fra LUK har en slags fjærbelastet plate (nesten litt dobbelmasse-aktig??). Resultatet ble uansett positivt. Luggingen jeg tidligere har hatt i 1. gir, og revers, når motoren har vært kald, er nå tilsyntelatende helt borte. Forhåpentligvis fortsetter det slik etter clutchen har kjørt seg inn også Vurderer også å fjerne CDV'en, men det blir nok ikke før clutchen er innkjørt. Tenker det er greit å ikke endre på så mange variabler akkurat nå Ellers endte jeg også med å ta ned bunnpannen for å plukke ut bomullsdotten Dette var heldigvis ikke så stor jobb som jeg trodde i utgangspunktet. Bilen stod allerede på bukk, så det som måtte gjøres var å senke traversen / (subframe?) foran. I mitt tilfelle var det nok å løsne to kontakter på styresnekken og frigjøre denne kabelen, samt at den nedre styrespindelen måtte løsnes fra snekken (èn skrue). Denne kan nå "dyttes inn" i rattstammen, slik at den blir frigjort fra styresnekken. Så var det bare å sette jekken under jekkepunktet, løsne de 6 boltene og senke traversen rolig ned, ca 10cm. Da var den nok klaring til at jeg kunne løsne alle boltene på bunnpanna, samt komme til med momentnøkkelen ved montering.
  10. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Takk for info rundt typiske oljelekkasjer på N47, @Mons1 - veldig greit å ha i bakhodet. Ang. registeret så fikk jeg byttet kjeder, skinner og strammere under bruktbilgaranti i dette tilfellet. Før det ble byttet hørte jeg, som du nevner, tydelig rasling fra motor når den gikk på 1500 rpm (ala lyden man hører når man tråkker bakover på en sykkel). Sjekket tørkepapiropplegget mitt ikveld her, og eneste stedet hvor det var antydning til litt olje var ved veivakselsensoren, så da antar jeg det har kommet derfra. Nja, mulig det er overkill å bytte denne simmering for en liten lekkasje, men jeg foretrekker absolutt å ha det så tørt som mulig under bilen iom at dette er nr 2-bilen så har jeg heldigvis tid og mulighet til å finne ut av- og feilsøke ting på egen hånd
  11. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    @stoltbmwelsker takk for tips! jeg har lett en del etter sprekker rundt dette området, men ting ser ganske helt og fint ut. Og det ser heller ikke ut som det har kommet noe mer olje enn det som vises på bildet over. Kanskje det kan ha dryppet olje fra det området hvor veivakselsensoren sitter..? Det er ihvertfall et område jeg ikke har rengjort fordi jeg ikke ville tukle med sensoren. Jeg har nå pakka litt tørkepapir rundt simmeringen og den ytre ringen, så får vi se, om noen dager, om det dukker opp spor etter olje
  12. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Hm, så jeg tømte oljen og byttet simmeringen for et par uker siden, og mens jeg har ventet på deler til clutch osv har bilen bare stått på bukk. Men, når jeg skulle til å montere svinghjul, så la jeg merke til at det var samlet seg olje _nedenfor_ simmeringen..! Etter det jeg kan se, så har ikke oljen kommet ut mellom simmeringen og veiv, eller mellom simmeringen og den metallringen på yttersiden, men tilsynelatende mellom metallringen og resten av registerdekselet? Noen som har forklaring på hva som kan ha skjedd her? Må jeg bytte hele dekselet til registerhuset?
  13. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Den var allerede tom for olje, men er kanskje verdt et forsøk å helle gjennom den gamle olja før man evt. går til neste steg? Eller er det litt risikosport hvis den gamle oljen skulle inneholde partikler av noe slag?
  14. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Note to self: Ikke spray brakecleaner på q-tips, for så å bruke denne for å rengjøre gjengene på veivaksel. Bomullsdott i bunnpanna