Desloch Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 Ja, det var litt flaut. Girte litt for fort, og den havna i feil gir!! (hvordan? Tja. Litt stressa og skjev sittestilling? Hvem vet...) Skjønner ikke at det går an, men ok. Turtallssperra slo selvfølgelig inn, men kom jo et hissig brøl fra motoren og selvfølgelig skvatt jeg utrolig mye. Jaja, jeg ble jo litt nervøs for om noe hadde gått galt. Kjørte hjemover, og når jeg da trykte litt på gassen (stod stille) og slapp den igjen, så sank turtallet først litt, før det kom tilbake på normalen (sank til den begynte å "fuske" i et halv sekund). Har ikke kjørt den siden dette, da det var for 15 minutter siden Før dette skjedde, gikk den knirkefritt. Hva i pokker-i-vold kan være galt nå da? Kanskje den blir bedre når den får roet seg litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 Burde la den avkjøle seg litt.. etter at den opplevde turtallsperringen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2005 Den skal få lov til å kjøle seg ned, ja. Tror jeg tar en oljeskift og, så kanskje den blir glad i meg igjen Tikker litt med Esso olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 Er nok forsatt glad i deg, han er bare litt sliten og frustrert over føreren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Juli 14, 2005 Share Skrevet Juli 14, 2005 jeg er redd d er noen ventil som kunne fått kakket seg jeg da. har skjedd før og vil skje igjend. broren min hadde en 325 e36 som dette skjedde på. skjev 6 ventiler.... kjipern.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2005 Ugh Farlig å kjøre med den nå da? Jobber mye om dagen, så har ikke kjørt den siden det skjedde. Kanskje den er frisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 jeg bom girte på en ford escord (kompis sin), lå i 120kmt, skulle legge den i 4 giret (kjørte det helt ut) MEN la den i 2 giret...(dritt bilen hadde ikke "sperre" slik jeg er vandt til)...resutltat? gikk ikke ordentlig, døde ut av og til osv...tungstartet...konklusjon? av med toppen, skiftet alle ventilene osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hr.smith Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 har skjedd med meg også før noen ganger og det pleier og gå over etter kort tid, håper ikke det har skjedd no farlig da! Jeg presser stakkars bilen min max hver dag nesten, og av og til får turtallsperra gjennomgå også, men den lever enda! Vet ikke om den er så gla i meg men...den blinker te meg med alle blinklysa hver dag når jeg åpner sentral låsen hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Jeg drar daglig bilen min til sperra, men kun når den er 110% gjennomvarm (olja bruker lenger tid på å bli varm enn kjølevannet). Men hvilket gir lå du i, og hvilket gir landet du i? Og hva slags hastighet hadde du? Tror du kan få en pekepinn ved å ta en kompresjonstest. Hvis du søker på nettet, så er det rette utrykket: "money shift" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Det hjelper ikke en dritt at motoren har turtallsperre når du ligger godt over 100 km/t og skal gire fra 3. giret og opp til fjerde men velger 2. giret ved ett uhell. Turtallsperra kutter bare bensinen og tenninga den hindrer ikke motoren å bli dratt rundt av drivverket. Da kan det godt tenkes at motoren kommer opp i over 10 000 rpm. Løsningen for å unngå dette er å gire "riktig". Dvs å bruke riktige håndposisjon på girspaken. Da risikoen for slik bomgiring redusert betraktelig. Er man en person som kjører litt aktivt er det viktig at man lærer seg å holde girspaken på riktig måte for å unngå å ødelegge motor og girkasse. Når man girer opp til 4. gir skal håndflata ligge på venstre side av girkula og når man girer ned til 2. gir skal håndflata ligge på høyre side av girkula. http://www.shortshifter.com/techniques2.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 16, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2005 Jeg drar daglig bilen min til sperra, men kun når den er 110% gjennomvarm (olja bruker lenger tid på å bli varm enn kjølevannet).Men hvilket gir lå du i, og hvilket gir landet du i? Og hva slags hastighet hadde du? Tror du kan få en pekepinn ved å ta en kompresjonstest. Hvis du søker på nettet, så er det rette utrykket: "money shift" Gikk fra 3. til 4., men havna i 2. Hadde vel 130 km/t når jeg girte. 2. giret går opp til 100 km/t. Er det stor sjanse for at ventilene har gått til en viss plass? Evt. toppen? Har kjørt bilen litt nå siden den skjedde. Den er vanskelig å starte når den er kald, og sliter litt med turtallet i starten. Dvs, hvis jeg trykker litt på gassen og slipper (stillestående), går turtallet LANGT ned, for så å komme opp til normalt. Når den er varm, tikker den bare litt mer enn normalt, eller går den vel likt. Har ikke presset den noe, så vet ikke om den har blitt noe dauere. Må vel inn til doktoren med den?? Hvis jeg skal begynne å skifte ventiler og sånn, kan jeg vel like så godt kjøpe ny motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 det som dere sier ang turtalssperre er jo totalt ubetydelig slik som bimmerdude sier, og motoren liker seg ikkje på 1000 rpm rekner med at du har brent noen tusenlapper eg da, kanskje ventiler råde lager og stempelringer har tatt kveld kem veit? eg hadde en toyota eg skullle ødelegge en gang da hadde eg ca 170 da eg girte til andre og det likte den ikkje hehe.. kunne stikke hele handa inn gjennom motor blokka! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2005 Den oppfører seg egentlig greit nok nå. Er litt rar de 10 første sekundene etter den starter, men etter dette oppfører den seg normalt bortsett fra tikking. Altså, når jeg starter den opp, går turtallet ganske langt ned, men den kommer seg etter noen sekunder. Og tikkinga er der nå hele tida, uansett. Vil det hjelpe å bytte olje, eller er den rett og slett helt på jordet? Før dette skjedde, var det noe tikking, men bare av og til. Bruker Esso Ultron 5w40 nå, men skal bytte denne til Mobil1 5w40 eller Valvoline Maxlife 10w40. Hvilken anbefales? Har forresten aldri byttet olje og oljefilter før, men dette er vel ikke den mest avanserte operasjonen. Må man kjøpe originalt oljefilter, eller kan det kjøpes på bensinstasjoner? Får vel ta fram Haynes'en eller Bentley'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Som Kjetil sier lengre opp. Ta en kompresjonstest så finner du ut hvordan det står til med ventilene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2005 Som Kjetil sier lengre opp. Ta en kompresjonstest så finner du ut hvordan det står til med ventilene... Kan det gjøres på bensinstasjon? Og hvor mye vil det koste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå