Ettertenning Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 det kan sikkert ikkje gjørest på en bensin stasjon men du kan gjøre det selv eller få et verksted til og gjøre det. du trenger en kompresjons tester! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Juli 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2005 Stikker innom et bilverksted i morra da, så ser jeg hva testen sier Men får jeg da vite om noen av ventilene er ødelagt, evt. andre ting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Stikker innom et bilverksted i morra da, så ser jeg hva testen sier Men får jeg da vite om noen av ventilene er ødelagt, evt. andre ting? du får vite kompresjons forholdet mellom di forskjellige sylindrene, og dette forteller deg masse! tilstand på stempelringer ventiler topppakning og alt som har med komp og gjør, lykke til håper det ikkje er for gale! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 19, 2005 Share Skrevet Juli 19, 2005 Det hjelper ikke en dritt at motoren har turtallsperre når du ligger godt over 100 km/t og skal gire fra 3. giret og opp til fjerde men velger 2. giret ved ett uhell. Turtallsperra kutter bare bensinen og tenninga den hindrer ikke motoren å bli dratt rundt av drivverket.Da kan det godt tenkes at motoren kommer opp i over 10 000 rpm. Løsningen for å unngå dette er å gire "riktig". Dvs å bruke riktige håndposisjon på girspaken. Da risikoen for slik bomgiring redusert betraktelig. Er man en person som kjører litt aktivt er det viktig at man lærer seg å holde girspaken på riktig måte for å unngå å ødelegge motor og girkasse. Når man girer opp til 4. gir skal håndflata ligge på venstre side av girkula og når man girer ned til 2. gir skal håndflata ligge på høyre side av girkula. http://www.shortshifter.com/techniques2.htm Helt riktig, bomgirer du, så hjelper turtallsperra fint lite. Men hvis man bare drar bilen til turtallsperra under vanlig kjøring, så er ikke det noe farlig for motoren, så lenge olja er varm nok (avhenger av hvor glad man er i motoren sin) og at man ikke "ligger på sperra" (enten girer man opp eller så slakker man av på gassen litt slik at motoren ikke ligger og kutter tenninga. Grunnen til at dette kan være farlig er at sylinderveggene blir dynket med bensin som ikke blir forbrent, og dermed vasker den bort oljefilmen som ligger på sylinderveggen. Det tar riktignok svært lang tid å ødelegge motoren med dette (en E30 M3 kjørte vel omtrent gjennom hele frankrike og halve spania før motoren varm-skjærte seg pga en defekt tennplugg/coil). Det er noen biler som kutter bensintilførselen også, da blir det ikke samme problem (injektorene får ikke signal om å åpne, så ingen bensin kommer inn i forbrenningskammeret). Mitt poeng er at hvis man sørger for at motoren er varm, så er det ikke farlig å kjøre bilen til sperra slår inn. Leser om altfor mange amerikanere og unge folk som tror at bilen er ødelagt omtrent bare fordi sperra slo inn. Som regel ligger sperra 500-1000 rpm under det som er skadelig for motoren (ventilflyt), på M3 og andre sportsbiler er det som regel mindre margin. Men "Money Shift" er det kun automatgir eller SMG som hjelper mot! Den giringsteknikken som du refererer til der funker greit, men er stort sett mynta på amerikanere som er vant til å kjøre automat. Husk at girkassa består av masse tannhjul i et komplisert samspill; behandle den med respekt og gjør myke girskift, så unngår man slike problemer (selv på banekjøring). Det er altfor mange som river og sliter i ratt og girspak når de skal kjøre "hardt". Hvis man i tillegg "dumper" clutchen når man girer, så har man ikke så mye tid/mulighet til å dytte clutchen inn igjen hvis man merker at noe er galt (turtall som spinner voldsomt opp etc). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 19, 2005 Share Skrevet Juli 19, 2005 Stikker innom et bilverksted i morra da, så ser jeg hva testen sier Men får jeg da vite om noen av ventilene er ødelagt, evt. andre ting? Evt så kan du kjøpe deg en kompresjonsmåler selv, og en verkstedhåndbok. Målern koster ca 200kr, boka 300-600. Haynes er sånn passe, bentley lager skikkelige bøker. Er omtrent som forskjellen mellom kuleramme og kalkulator! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå