WAR_lock Skrevet Juli 14, 2005 Share Skrevet Juli 14, 2005 Hei. igår var eg nede med bilen min til den lokale bil verkstedt for og vite hva som er galt med bilen. men di fant det ikke ut. så ville eg spør her i forumet for og høre om noen har hadt et lignende problem Litt førhisotrie : For ca 2 uker siden tok eg en full utlufting av kjølesystemet på bilen fordi den blei veldig fort varm. det fungerte veldig bra. + bilen gikk veldig høgt på tomgang, (1000/1500 omdr)men sank etter at eg hadde kjørt litt. det fikset vi også. 1 uke seinere var eg oppe hos en venn av meg. 20 min etterpå kom naboen bort og sa at det lekkte vatn av bilen min. sikkert 1 / 2 liter som rant ut. så tenkte eg at nå er sikkert det lekasje i en slange.. Dagen etterpå : var eg akuratt ferdig på jobb. skulle kjøre heim igjen. hadde en fin liten strekke. og gidde bilen litt. plutslig begynte bilen og rykke og gikk veldig dårlig. tenkte nå har vel noe gått til helvete.. Hva som skal skiftest og er skiftest Toppakning skiftet 172.000 Kamaksel begynner og blir slitt ( fikk vite det når toppakning var skifta) Bilen er gådt 174.000 og reg reim skal skiftest 177.000 Oljefilter skulle ha vert skiftet 172.000 Hva er galt med bilen : Bilen går veldig dårlig Veldig mye motor bråk. når eg trykker på gass pedalen høre du et smell fra luft filteret. Mvh Øystein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Fant du ut hvor vannet kom fra? Har du eller verkstedet trykktestet kjøleanlegget? Har du vann i oljen (den blir hvitaktig, du ser det evt på peilepinne sannsynligvis). Har du olje i kjølevannet? Målte verkstedet CO og CO2? Hva var evt resultatet? Har du sjekket luftmengdemåler for heng og om motstanden en jevn hele veien (med multimeter). Har bensinlekkasjer noe sted? Har du eller verkstedet prøvd å se etter vakum-lekkasjer og evt sjekke med startgass for å se om turtallet øker? Hva slags lyder er det? Som en eksoslekkasje? Metallisk pling? Er det samme problem på tomgang/rusing/kjøring/tung belastning? Går motoren jevnt (på alle 6 sylindre)? Hvordan ser tennpluggene ut? Sånn, da har du noe å tenke på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WAR_lock Skrevet Juli 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2005 Hei. eg fikk svar fra verkstedet. Feilsøking Motorfusk : - Har tenning i insug manifold - skarpe smell - Mye og harde ventiltikking Tatt Komp-test : lavere komp på syl 4 Smell i innsug kommer trulig av : -feiljustert ventilåpning defekter på kam -mulig defekt ventil -det er også noen metaliske klakkelyder , når den går ned på turtall , nærmer seg tomgang eg har ikke tatt noen trykk test på kjøleanlegget. men eg har sjekket peilepinnen og det er ikke noe vann eller kjøleveske i oljen. fikk en nabo til bkrefte at det ikke var noe i oljen. Målte verkstedet CO og CO2 : Nei Har du sjekket luftmengdemåler : Nei Har bensinlekkasjer noe sted? : er 99% sikker på at eg ikke har det. Hvordan ser tennpluggene ut? : han mekanikeren sa ikke noe så eg rekner med at di er fine Hva slags lyder er det? : eg kan ta med meg en diktafon og ta opp lyden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Prøv å justere ventilene til de klaringene de skal ha. Det er en enkel jobb (2 skiftenøklers jobb), men bare sjekk over alle ventilene en ekstra gang når du har tatt alle. Hvis problemet er der fortsatt, så tror jeg du må av med toppen for å sjekke om en eller flere ventiler har blitt bøyd. Men du skal jo bytte kamrem også snart, så da tar du det i samme slengen. Hvor i landet bor du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WAR_lock Skrevet Juli 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2005 Takk for svar. eg trur eg må kontakte en privatperson for og sjekka ventilane mine. eg bur i Høyanger , Sogn og Fjordane Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Skru ut tennpluggene å se hvordan de ser ut. Hvis en er forskjellig fra de andre er det nok noe galt på den ene... Det er ingen avnskelig jobb, bare ikke dra til for hardt når du strammer pluggene igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå