Gå til innhold

Hente bil på tilhenger

///M
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kanskje til Trondheim imorgen og hente en delebil derifra sammen med en kompis, det er kompisen som har kjøpt den, jeg kommer til å kjøre, har faktisk aldri kjørt bil med biltilhenger bak med bil på.

Så noen her som kan gi meg råd på hvordan man skal kjøre med henger bak, hvordan gjøre smale svinger,rundkjøringer,hvordan oppføre seg i mørket OSV.

Litt greit å vite sånne ting på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå endelig på å ha en bil som har tilstrekkelig tillatt total hengervekt for biltransport, og ikke minst utvidet sertifikat så du kan kjøre bil med total tilhengervekt over 750kg..... Da må du ha BE på sertifikatet ditt. Det har blitt strengt på dette her omkring iallefall. 1500 i bot hvis hengeren er for tung for sertifikatet ditt, og hengeren må settes igjen hvis den er for tung for bilen.

Dette er bare til ettertanke, det er ikke sikkkert du treffer på en polis som er så pirkete, men ha det i bakhodet.

Og for all del: Sikre lasten(bilen) SKIKKELIG :!: Der er de strenge iallefall.....

Uansett så er det som han over her sier, viktig å ta god plass i rundkjøringer.

Følg med i speilet, og ikke kjør fortere enn at du føler du har full kontroll. Slipp heller frem biler med jevne mellomrom.

Lykke til og god tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en ting som er meget viktig!! Henger en bredere enn bilen din!!! Pass på det, så du ikke legger deg så tett inntil som du kanskje vanligvis gjør. Da går du på en liten smell.. :) Så følg gått med i speilet.

Dette med førerkortet er også viktig, men jeg har nå aldri blitt stoppet. Har kjørt veldig mye med henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøre tilhenger uten BE, men krasjer du (elller noen krasjer med deg), eller hvis du blir stoppet, da sliter du.

Lasten skal sikres slik at du kan snu tilhengeren opp ned uten at bilen oppå faller av. Folk har mistet lappen i situasjoner der bilen har fallt av hengeren i velt.

Pass på at bremsene og lysene på hengeren virker.

Sjekk at tillat totalvekt i vognkortet på bilen ikke overstiger totalvekten tilhengeren og vraket tilsammen vil få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det pent. Jo fortere du kjører, jo lettere mister du kontrollen.

Last hengeren riktig (riktig vekt på kula). Blir hengeren feillastet, tar hengeren lett over kontrollen på bilen (og deg). Husk på at hengeren også kan ta kontrollen selv om den er rett lastet.

Fest bilen skikkelig. En 4-tonns jekkestropp koster 125kr(her i alefall), og det gjør ingenting om du bruker en ekstra.

Som det er sagt her så må du ha førerkort klasse BE, og en bil som har lov til å trekke det hengeren med bil på veier tilsammen.

Klart, man klarer å kjøre med henger uten førerkort og riktig bil, men skulle det skje noe så har du et problem. Selv om du kjører pent så husk at noen andre kan kjøre på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da kjøre henger over 750kg uten å ha BE? Sitat fra nettsidene til Rogne trafikkskole: "Førerkort i klasse B gir likevel rett til å føre tilhenger over 750 kg forutsatt at samlet totalvekt for bil og tilhenger er mindre enn 3500 kg og tillatt totalvekt for tilhenger er mindre enn bilens egenvekt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da kjøre henger over 750kg uten å ha BE? Sitat fra nettsidene til Rogne trafikkskole: "Førerkort i klasse B gir likevel rett til å føre tilhenger over 750 kg forutsatt at samlet totalvekt for bil og tilhenger er mindre enn 3500 kg og tillatt totalvekt for tilhenger er mindre enn bilens egenvekt."

Var det jeg trodde også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last hengeren riktig (riktig vekt på kula). Blir hengeren feillastet, tar hengeren lett over kontrollen på bilen (og deg). Husk på at hengeren også kan ta kontrollen selv om den er rett lastet.

En kompis fikk erfart dette. Endte med at bilen han kjørte kom på hengeren, og bilen som var bakpå endte noen meter lengre bort. Purken hadde vanskelig for å tro at han hadde kjørt bilen på hengeren. Farlig saker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, men kan du nevne EN personbil/varebil som har tillat totalvekt så lav at du kan ha en biltilhenger på den, og som har lov å dra tilhengeren etter vognkortet?

tillatt totalvekt på en bilhenger er vel stort sett 2000kg++, en bil som skal trekke det må nok ha en egenvekt nærmere 1,5t.. da er man på 3,5t FØR man ser på totalvekten på bilen...

Dessuten skal jo bilen ha EGENVEKT tyngre enn tillatt totalvekt på hengeren, og da er det ikke store bilhengeren du kan ha!

Jeg tror ikke det er mulig å kjøre biltilhenger med klasse B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, men kan du nevne EN personbil/varebil som har tillat totalvekt så lav at du kan ha en biltilhenger på den, og som har lov å dra tilhengeren etter vognkortet?

tillatt totalvekt på en bilhenger er vel stort sett 2000kg++, en bil som skal trekke det må nok ha en egenvekt nærmere 1,5t.. da er man på 3,5t FØR man ser på totalvekten på bilen...

Dessuten skal jo bilen ha EGENVEKT tyngre enn tillatt totalvekt på hengeren, og da er det ikke store bilhengeren du kan ha!

Jeg tror ikke det er mulig å kjøre biltilhenger med klasse B.

Der traff du spikeren på hodet. Det var det jeg mente også, men formulerte meg feil. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...