Gå til innhold

Bilen vibrerer

PsYcHo
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp løst samme problem etter kjøp av nye felger. Jeg måtte få dreiet nye ringer og da ble alt 99,99% bra, og jeg er endelig fornøyd. Jeg kontrollerte også alt på bilen som kostet med 2.400,- så kjøpte jeg ringer til ca. 1.000,- etter å ha vært hos selger en 12 ganger (Sharif), dvs. felgene ble endel dyrere enn først antatt og sommerdekk sesongen ble forsinket 3 måneder.

Jeg er vel egentlig ikke i tvil om at du har samme feilen. Du vil heller ikke klare å sentrere hjulet ved å forsøke å skru boltene forsiktig på. Lykke til...

Tips: Rypes mekaniske verksted utenfor Drammen mot Kongsberg fikset ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dreid ringer til 1000,-? Er det senterringer du snakker om? Slikt finnes jo ferdig produsert til en billig penge rundt forbi hos dekk- og rekvisitasjapper.. enten man vil ha i metall eller plast. Mener OS tok ca. 100-150,- for fire plastringer til min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da faktisk mange biler som ikkje har senterringer i det hele tatt.. altså helt slett anleggsflate. bake på en mazda høvdingen hadde var det slik. alle 4wd, ej har hatt med ettermonterte chromespoke å slikt har det aldri klaffa med senterhulle, å tru mej,,! med 35/12,5x15 merka du godt ubalanse/usentrert hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på bil å traktor :lol: Mazda!!!!!!?

Merker ikke dekkubalanse i Zetor`en til svigers heller. Forsvinner liksom inn i alt annet som skrangler. :-k

Men fra spøk til revolver, jeg trodde hjulboltene til bil satte krav til strekkfasthet og derav ikke skulle bære vekten, men holde hjulet inntil?

Trøtt nå, men mener bestemt at bolter generelt ikke er laget for å bære radiel vekt. Kun strekk aksielt, derav moment. Denne flytegrensen kan flyttes ved å endre lengde fra anleggsflate på skruhode inntil gjenger. F.eks tykke skiver på ett pumpehuslokk, en flens e.l. Dette gir bolter større margin før brudd. Derfor blir vell frihullet igjennom f.eks en flens laget noe større. Det terpes derfor at "tension" bl.a i en rørgate ikke skal eksistere. Toleransene på alignment overskirder sjeldent det du har å gå på i frihull til bolten.

NTU beregnet, i -96 tror jeg det var, at for å holde hjulene på de fleste gatebiler så var 4stk M5 tilstrekkelig. Størst årsak til den mest brukte M12 er folks "moment"draging. Kryss settes på, deretter en 100kilos branne som spretter på enden. Her kan faktisk vibreringen komme inn også. 400Nm på alufelger så har du sannsynligvis ett problem. Skjevt som fy. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut å måtte betale 1.000,- for senterringer, men poenget er at de måtte dreies spesielt for å sitte som støpt på både bil og felg. Det finnes flere standardringer, men når målene på felgen i utgangspunktet ikke stemmer vil ikke standard ringer klaffe riktig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på bil å traktor :lol: Mazda!!!!!!?

Merker ikke dekkubalanse i Zetor`en til svigers heller. Forsvinner liksom inn i alt annet som skrangler. :-k

Men fra spøk til revolver, jeg trodde hjulboltene til bil satte krav til strekkfasthet og derav ikke skulle bære vekten, men holde hjulet inntil?

Trøtt nå, men mener bestemt at bolter generelt ikke er laget for å bære radiel vekt. Kun strekk aksielt, derav moment. Denne flytegrensen kan flyttes ved å endre lengde fra anleggsflate på skruhode inntil gjenger. F.eks tykke skiver på ett pumpehuslokk, en flens e.l. Dette gir bolter større margin før brudd. Derfor blir vell frihullet igjennom f.eks en flens laget noe større. Det terpes derfor at "tension" bl.a i en rørgate ikke skal eksistere. Toleransene på alignment overskirder sjeldent det du har å gå på i frihull til bolten.

NTU beregnet, i -96 tror jeg det var, at for å holde hjulene på de fleste gatebiler så var 4stk M5 tilstrekkelig. Størst årsak til den mest brukte M12 er folks "moment"draging. Kryss settes på, deretter en 100kilos branne som spretter på enden. Her kan faktisk vibreringen komme inn også. 400Nm på alufelger så har du sannsynligvis ett problem. Skjevt som fy. :roll:

Er du ingeniør, eller bare studerer du til det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...