Gå til innhold

Godkjenning av senking.

Morten318
 Share

Anbefalte innlegg

Husk at du må ha et papir fra et godkjent verksted på at de nødvendige kontroller som står i TÜV-papirene er utført. Så om han gjør jobben "uten mva", så må han også fikse de rette papirene på noe vis. Med stempel fra verkstedet osv.

Får jo papirer på kontrollen og sånne ting så burde ikke det holde da? Må jeg ha stempel? kanskje ikek det største å fikse det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipt at man må ha papirer på 4-hjulskontroll når det ikke er nødvendig med en slik kontroll på E36 i hvertfall.

Både bilstein og H&R sine TÜV-papirer sier at man skal foreta en 4-hjulskontroll i forbindelse med montering av senkesettet. Jeg tror det er en god grunn til at de sier det. Gutta som er ansvarlige for å designe og produsere disse settene er ingeniører, gjerne siv-ing også. Dessuten kjører ganske mange av disse rundt med sine egne produkter på privatbilene sine (jeg har snakket med flere av dem selv). De slenger ikke bare ut kontrollpunkter fordi det ser flott ut.

Om poenget med kontrollen er å sjekke at alt er ok, så kan det godt være fordi at dekk og felg ikke skal skrape borti bilen hvis du har hatt en liten skade (du/forrige eier/mekanikern på verkstedet ditt har dunket borti en fortauskant/stort hull i veien etc). En forutsetning for at du som kunde skal bli 110% fornøyd med produktet deres er at ting blir korrekt montert og at alle eventualiteter blir luket bort. I noen tilfeller vil et senkesett gi deg dårligere veigrep hvis du ikke justerer ting slik produsenten sier! Bilstein ber også om at man sjekker klaring mellom hengerfestet og bakken når du monterer senkesett! Husk at de fleste som monterer senkesett for dette gjort på et verksted. Og husk også at hvis man bytter foringer/bærekulder/endeledd/fjærer så skal det foretas en 4-hjulskontroll (på noen biler også når man bytter dempere).

Tenk på hva det koster deg hvis du plutselig har mye mere spissing fordi du ikke gadd å foreta en 4-hjulskontroll når framdekkene dine er spist opp på innsiden og du må kjøpe 2 nye dekk til kr 1500,- stk +montering og avbalansering. Da er den ekstra besparelsen fort spist opp!

Det står dessuten "kontroll" ikke "justering".

Men for all del, de 2 forrige bilene mine foretok jeg ikke 4-hjulskontroll på etter senking. Jeg forsto heller ikke at frontlyktene mine måtte justeres på EU-kontrollen, men de sa ikke noe på senkesettet heller. Men da var jeg ung og dum. Nå har jeg lært litt mer (og vinterdekkene varer MYE lenger enn en sesong, snodig....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må ha 4 hjulskontroll etter senkning er noe de sier på ett generelt grunnlag.

Er faktisk ting som kan bevises veldig enkelt her i verden. Hvis du hadde tatt en 4 hjulskontroll både før og etter senkning og det er NULL forandring i spissingen har man ett bevis for at det ikke blir forandringer i spissingen på den bilmodellen.

Var nettopp det jeg gjorde. Derfor påstår jeg at det ikke er nødvendig med 4-hjulskontroll på E36 ved moderat senkning. I mitt tilfelle 35 mm foran og bak.

Er veldig enkelt å sjekke at spissingen er i orden uten å betale over 1000 kr. Spissing er noe som lett kan sjekkes selv. Tar meg faktisk under 5 minutter å sjekke dette!

Jeg gjør alt selv på bilene mine og det kommer jeg til å fortsette med også!

Jeg kjøper heller ikke dekk til 1500 kr pr stk. Det er det veldig få som gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så er årsaken også at du skal bli fornøyd med senkesettet, i tilfelle at forstillingen din ikke er 100% i utgangspunktet.

For å få en nøyaktig 4-hjulskontroll må man ha "skliplater" under hjulene, og man må få regnet ut en god del vinkler såpass nøye at det er vanskelig å foreta dette manuellt. Det lar seg gjøre, men det er såpass tidkrevende at det er mer greit å ta dette på et verksted (eller kjøpe sitt eget utstyr). Jeg gjør også svært mye på bilen selv, men enkelte ting er faktisk ikke særlig lurt å ta hjemme. Jeg sjekker gjerne at hjulene står nogenlunde riktig, slik at jeg kommer meg ned på verkstedet, men jeg regner ikke med at bilen har en optimal hjulstilling.

En ting som GARANTERT endrer seg ved senking på E30/E36/E46 er camber foran.

Men for all del, vi har forskjellige kunnskaper og muligheter til å gjøre ting med bilene våre. Hvis du greier å få en E36 med senkesett til å være 100% innenfor alle specs ang hjulstilling i garasjen din uten bruk av spesialutstyr, da blir jeg MEKTIG imponert.

Lag gjerne en DIY med bilder, jeg venter spent 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...