Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gunnar, det er faktisk kevlar, fattern er hovedsjåfør i ett av norges største racingteam, og de hadde en del kevlar til overs som jeg har fått :)

Hva bruker de Kevlar til?

Jeg har aldri sett Kevlar som ser ut som på bildene dine. Meg bekjent brukes Kevlar til sportsutstyr som hansker og annet beskyttelsesutstyr, skuddsikre vester, som en erstatning for korden i dekk, etc., gjennomgående i myke applikasjoner.

Karbonfiberfor+epoxy er derimot sprøtt og hardt, og brukes ofte til annet enn dekk og kjørehansker når det gjelder racing.. som f.eks. både karosseri (F1/Indycar) og andre detaljer. Brukes også i "vanlige" biler for tiden, som McLaren F1, Carrera GT, Corvette Z06, og ikke minst er så bruker BMW det til taket (og litt til) på M3 CSL og M6:

2041214.009.5M.jpg

Dette ligner jo også veldig på panelet ditt?

Men hadde satt pris på mer info om Kevlarbruken.

Skrevet

Kevlar kan vel være "stivt" også? BMW ble i hvertfall diskvalifisert i DTM, med M3 E30, pga at bakluka var laget i kevlar.. Noen racingstoler blir jo også laget i kevlar.. :?

Skrevet

Godt mulig, men når det ble brukt i slike ting, som kajakker, ski, etc., så trodde jeg det var bare kjernen som var Kevlar, for styrken og vektens skyld, og at det da var kledd med noe annet rundt, akkurat som når det brukes i dekk og lignende.

Men må innrømme at jeg ikke har noe særlig peil på Kevlar, er bare interessert i å vite mer. Har ikke hatt noe særlig om det siden det er et syntetisk stoff.

Skrevet

Ja teck.

Gunnar: I kantene er det hvertfall veldig mange tråder virker det som, mest for å ikke ta livet av hele plata under kutting den teipen sitter der. Men det virker og som det er ett tynt lag med plastikk på ene siden, kanskje derfor jeg får følelsen av sprøhet... ikke vet jeg.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Karbonfiber og kevlar er som vi alle vet armering i plast (epoxy, polyester, osv)

Karbonfiber blir brukt hvor det trengs stivhet.

Kevlar brukes der det trengs slitestyrke, da det er litt seigere enn karbonfiberen.

Begge er også meget lett selvsagt. Hva som er lettest vet jeg ikke...

Skrevet

Uansett materiale synes jeg det ble skikkelig tøft det der Xsess :-)

Begynner å få mer og mer lyst på en E30 som andre bil når jeg ser mange av de lekre eksemplarene som finnes.

Blir spennende å se litt annet enn 0 i boost måleren ja 8)

Skrevet

Gleder meg til 1.2 bar selv jeg :)

Har kjent på den plata jeg brukte, den er ganske myk ja... og lett :)

Takker for gode tilbakemeldinger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...