Gå til innhold

Howto: Bygge om fra mekanisk til el. kjølevifte (E34 520i)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Vil legge til enda en ting, kan du finne en termostatplassering så lavt som mulig, er det en åpenbar fordel i enkelte tilfeller. Reima på dynamoen og vannpumpa på bilen min hoppa av pga. snø i motorrommet, og bilen gikk jo da såklart varm. Jeg fatta ikke hvorfor den gikk varm uten at vifta starta, men skjønte jo det da jeg åpna opp panseret - den hadde spruta ut en god del vann fra ekspansjonskammeret, ergo var ikke lenger termostaten i vann.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke målt hvor mye den trekker, men ikke-Biltema-sikringen holder fortsatt helt fint. De forbanna elendige AGU-Biltema-sikringene skal jeg ikke putte i igjen. Andre typer Biltema-sikringer er sikkert ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel sikkert på vifta kor mykje denne trekker? Viss ikkje går det alltids an å måle, men ein må vel da nesten bruke eit tangamperemeter som taklar likestraum, ellers er det fort det ryk sikringar i multimeteret.

Viss du finn ut kor mykje straum vifta trekker er det berre å velje ein sikring nærmast muleg dette (må sjølvsagt avrundast oppover!), og den bør vel helst vere type treg, pga. stor startstraum...eller?

Edit: Grunnen til at biltema-sikringane ryk fort er vel sikkert pga. vibrasjonar...så er vel best å kjøpe kvalitet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lederen i de er ikke oppbrent, så det er nok andre årsaker enn strømmen for at de ryker. De fungerer bare ikke, selv om de ser ut for å være helt i orden. Forstod jo ikke en dritt første gangen, før jeg målte sikringen.. begge gangene har det vært helt likt, helt usynlige brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville funnet ut hvor mye den trekker og valg en sikring som er litt over det, 60 amper er ganske mye strøm i de stakkars lederne hvis det skulle være noe galt.

Er sikkert en ledig plass i sikringsboksen, det hadde blitt mye lekrere enn å bruke en bilstereoholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah.. Tror det er vanligst med 93 graders termostatbrytere til el.vifter.. men jeg tror ikke det kommer til å bli problemer med koking.

En normal kjølevæske (50/50 vann og ethylen/glykol) i et lukket og trykksatt kjølesystem skal ha mellom 110 og 120 grader før den koker (alt etter trykk). Selv uten trykk koker den ikke før på 106 grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, kokinga, men, er det ikke 90 - 93 grader som er ideelt for m20 motoren? hvis den går litt for varm over lengre tid så kan vell toppen slå seg skeiv. hmm, får bare prøve, og hvis nåla er for høyt når vifta slår inn så får jeg bare finne en annen bryter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en del termostatbrytere hos Biltema for godt under hundrelappen. 91-93 grader.. Men er usikker på gjengingen.. søk på 'termostatgiver' på sidene der..

det er det samme hvilken gjenging det er, så lenge jeg får kjøpt en mutter som passer. kan legge inn et bilde på hvordan jeg har gjort det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

hei.. er litt sent ute i tråden mn pyttpytt..

har dere noen tips om hvordan eg skal holde fast reimhjulen som vifta er festet i...? mutteren sitter som støpt.. prøver links.. er vell de den er..?

her prøft med filter tang mn uten hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...