Gå til innhold

Howto: Bygge om fra mekanisk til el. kjølevifte (E34 520i)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det gjenger bak denne pluggen? eller er ikke radiatoren min lik din Gunnar?

Desverre ikke lik.. på begge mine E34er har det stått en stor (17 eller 19mm?) messingbolt inni der.., så har bare vært å skru den ut og skru i A/C-termostaten som er original fra BMW. Det som er kjipt er at det ikke er alle radiatorene som er slik. Alle har utsparringen, men ikke alle er klar med plugg og det hele..

Sånn ellers så har jeg gjort dette på begge E34ene mine, og det fungerer fint, men skal jeg nevne noe så er det at den originale A/C-termostaten har litt høy temp. Den kunne slått inn litt tidligere, men det er ikke noe som betyr noe.

• 1 year later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

på min 528i e28 har jeg også mutterpå siden av radiatoren. har forøverig 2 stk på sida.. ser det var kun 1 på det bilde.

jeg har en vifta fra en saab900 el vifta. skal kjøpe thermostat å begynne å bygge jeg også.

• 7 months later...
Skrevet

Skal den ikke blåse mot radiatoren altså ? trodde at det var meningen jeg ?

Venter nå selv på en vifte fra Ole M! Utrolig koselig og hjelpsom kar, kan anbefale og gå til han !

Jeg skal forresten lage meg et kobber t-rør for å feste termostat fra biltema..

Er vel den øverste slangen på radiatoren som vannet som har vært i motorblokka kommer fra ?

Skrevet
Vil legge til enda en ting, kan du finne en termostatplassering så lavt som mulig, er det en åpenbar fordel i enkelte tilfeller. Reima på dynamoen og vannpumpa på bilen min hoppa av pga. snø i motorrommet, og bilen gikk jo da såklart varm. Jeg fatta ikke hvorfor den gikk varm uten at vifta starta, men skjønte jo det da jeg åpna opp panseret - den hadde spruta ut en god del vann fra ekspansjonskammeret, ergo var ikke lenger termostaten i vann.. :?

Og siden den reima hadde hoppet av, så ville det ikke hjulpet stort om den sto i bunn heller.

Null sirkulasjon uten vannpumpe..

Skrevet
Skal den ikke blåse mot radiatoren altså ? trodde at det var meningen jeg ?

Venter nå selv på en vifte fra Ole M! Utrolig koselig og hjelpsom kar, kan anbefale og gå til han !

Jeg skal forresten lage meg et kobber t-rør for å feste termostat fra biltema..

Er vel den øverste slangen på radiatoren som vannet som har vært i motorblokka kommer fra ?

Lite vits å blåse varmt luft ifra motorrommet på radiatoren og det ville ha vært problematisk hvis bilen hadde litt fart...

Hvor mye vil han ha for viften?

• 6 months later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...
Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en slik en da jeg ikke har ledig hull i radiatoren min:

Fand den med å søke det som står i posten over her:)

Archive%5CProduct_images%5C32%5CLarge%5C32-1238_l.jpg

Men jeg burde sette den på den slangen som kommer UT av radiatoren sant?

Skrevet

Jeg kjører med biltema løsningen, og kjører på den på retur fra radiator.

Husker ikke tempen på termobryteren min, men bør nok finne en som kobler inn på f.eks. 88 og ut igjen på 82 grader.

Er ikke langt unna hva jeg har det.

Grunnen er at når tempen på vannet ut av radiator er oppe i dette sjiktet, så er motortemp veeesentlig høyere.

Skrevet

Lurer på en liten ting her, hadde en termostat fra ac ledig og tenkte å bruke den til viften. Tingen er at den fungerer ikke og jeg lurer sterkt på hvilken termostat skal brukes...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...