Gå til innhold

Howto : Grøftelyskobling E34 + andre modeller?


hypolisot
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Grøftelys sammen med nærlys om kvelden er en uting. Spesielt på våt vei blender det mye. Dette handler om å vise litt hensyn til medtrafikanter, ikke hva en synes er penest på bilen.

Slå av dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 15. Bruk av lys

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

Også en uting. Har opplevd at folk parkerer foran meg og lar bilen stå og gå med lys på. Ikke særlig behagelig å sitte i bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

fikk ikke til detta jeg gitt!:P prøvde å koble akkurat som trådstarter har gjort, men fikk ikke no greie på detta:p..

somla vekk en hel kveld på å få til detta, men så fikk man leia og gjorde kort prosess, egen bryter;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns tåkelys og nærlys kan blende på dagtid også jeg da. jeg blinker alltid med tåkelysene på folk som kjører med nærlys og tåkelys. og de idiotene som bare blinker tilbake får de alle lysene jeg har forran i tryne.

er ikke noe jeg hater mer enn grøftlys og nærlys.

biler bak med nærlys og tåkelys får 2 sterke tåkelys i trynet helt til de skrur av noen lys.

straffen for å kjøre med kjørelys og nærlys skulle vært mye større. minimum 10 000.- i bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Blei spurgt om jeg virkeligt turde kjøre med grøfte lyset tænt hele tiden i dag!!

Han som spurte sa han hadde 2 venner som hadde fått bot for å kjøre med dem på????

Noe med at de kun måtte brukes i tåget vejr??

Kan det virkelig stemme??

er lov å kjøre med grøftlys å park lys,, men ikke kjøre lys å grøft lys,, men det som er kokko er at du har lov å kjøre med fultlys å grøft lys, men ikke kjøre lys å grøft lys,, norges lov oo jeg digger den.. NOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...