Jump to content

Morbus

Members
  • Posts

    816
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Interesser:
    Jessheim

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Morbus's Achievements

  1. Så er vi kommet til dags dato. M5 interiør hentet jeg i går. Det skulle monteres i dag. Det er en fin anledning til å løfte opp på gulvtepper og sjekke tilstanden på gulv. Den skulle jo være rustsveiset og rustfri. Men den har jeg hørt før under salg av gamle biler, det stemmer aldri. Uansett jeg tok ut de gamle stoff setene og fikk løftet opp gulvteppet. Og jo, der var alt i skjønneste orden. Knusktørt selv etter at det har regnet her de siste dagene. Så også at det er fikset på gulvet, og det er grunnet over. Jeg ga gulvet en dusj med linolje og tenker at nå holder det sikkert en god stund til. Under bilen er alt satt inn med Fluidfilm. Fikk støvsuget og fikset litt. Fant også ut at det er nye tøymatter under gummimattene, så denne bilen slutter aldri å overraske (positivt) tror dette må ha vært et av mine bedre bruktbilkjøp. Jeg lakkerte også dekslet over varmeutblås som er under setet, og deksel til sikkhetsbeltelåsene. Fikk koblet opp kabel til elvarme i setene. Men ikke rukket å sjekke om de virker. Mens alt var ute så dro jeg av dekslene til C stolpen, da jeg har drenering til takluken der, denne renner ut i kanalen, og kanalene har ikke drenshull etter at de er byttet. Skal skjøte slangen ved cstolpen og dra den ut i hjulbrønn.
  2. Og så hadde han jeg kjøpte bensinpumpe av også et interiør jeg ikke kunne si nei til. Det som sitter i bilen fra før er "ferdig", og ikke har det oppvarming heller. Ikke at jeg kommer til å bruke denne så mye på vinteren, men det kan jo hende. Gammelt interiør. Det jeg fikk kjøpt. Kommer fra en M5, så er litt sidestøtte og sånt på plass. Ellers så måtte det også inn et dab adapter. Må ha min daglige dose radio når jeg først er ute med bilen.
  3. Problemet er nok at delebilen er en svensk bil som ikke er momset inn. Så godkjenning sliter jeg med uansett. Nærmer meg 40 her så ja, er egentlig for gammel til å risikere noe tull bare fordi man skal være lat. Jeg har funnet et par M50 på finn også, men der også er opphav vanskelig å dokumentere. Uansett, naboen hadde et ratt jeg kunne få kjøpt så det ble handel. Mtech 2 eller hva de kalles. Ferdig montert.
  4. Ja det går unna med oppdateringene, når jeg kun trenger å dokumentere noe som allerede er gjort Bilder tar jeg alltid underveis, for å kunne evt se tilbake hvordan ting er montert osv. Det gikk bra med alle i bilen ja. Det var en rykk og napp kø, og samboer rakk ikke stoppe. Har sett på filmklippet fra dashcammet, og han forran henne sleit også med å stoppe før bilen forran han igjen. Var bare noen cm unna kjedekollisjon. I bilen satt også var datter på 6mnd, så var veldig stresset der jeg satt i bilen på vei til ulykkesstedet. Har flere tatt flere motorbytter utført utendørs på grus før, så dette går nok. Ellers har jeg kikket litt på et lokale som har blitt ledig oppe hos faren min, ca 100m unna der jeg selv bor. Forhandler litt leiepriser der nå, det er plass til 3-4 biler der, så om jeg får med meg noen så blir det nok ikke umulig å forsvare kostnadene. God plass, men litt feil vinkel på porten, vanskelig å komme inn og ut med en bil.
  5. Så er det en annen kompis som har fått med seg at jeg har fått bmw på tunet igjen. Han kom bort med en tilhenger. Hva stod det på den, jo en M20B25 han hadde liggende. Jeg ble nå brått i tvil om hva jeg skal gjøre.. En 3.5 liter blir jo aldri feil, men det vil kreve godkjenning. Den er så forskjellig av utsende fra M20 at det blir nok oppdaget på en EU/teknisk. En M20B25 er jo kliss lik. Ferien var over nå, og ungene startet på skolen igjen, jeg kunne uansett ikke begynne med noe motorbytte nå som denne var i bruk daglig til kjøring og henting av barn her og der. Vi begynte å åpne B25`n for å ta en sjekk der. Det vil ta noe tid før jeg får hjem 535 delebilen, da eier er en opptatt mann. Motoren sveivet fint rundt, men den hadde stått uten dyserekka noen år, så det var kommet fukt inn. Vi splittet topp og blokk og fant frem honingsverktøyet. Et lite stemingsbilde. Ellers fant jeg også ut av hvorfor den går litt ujavnt og er tungstartet. Mens jeg monterte bakfangeren her, så hørte jeg at bensinpumpa går veldig ujevnt. Fikk tak i en ny en som kun var gått ca 100km. Byttet den og det ble en jevnere gange, og en helt annen lyd fra tanken når bilen går.
  6. Så kom en nabo innom da jeg stod ute å holdt på med bilen. "Jøss har du kjøpt deg gammel bmw igjen?" Visste at han også hadde e34 for 15 års tid siden, så vi ble pratende litt bil. Viste seg at han fortsatt har sin stående inne på låven. Og han hadde en delebil han ikke hadde så mye bruk for. Jeg tenkte jeg fikk ta en tur å se på den. Jeg trenger jo muligens litt av hvert. Som dere ser har den stått lenge. Hva skjuler det seg under panseret?? M30B35! Det utroligste var at den startet lettere enn min. Trengte bare startkabler. Men mens den stod å gikk så tok det fyr et sted under handskerommet. Denne står langt fra alfarvei, og ikke er det vann i nærheten. Div flasker med iste, brus og slikt ble brukt og vi fikk slukket det. Vil tro det er mus som har spist på et eller annet ifm med varmeapparatet. Har hatt lyst til å bytte motor, da mine forrige E34 var 525 (M50) og en 535i. En M20B20 er da veldig lat for en slik bil. Avtaler ble gjort, og denne bilen skal hjem til meg for å donere bort maskinist, girkasse, og bakstilling.
  7. Nå som jeg hadde lov til å kjøre den så ble det mye kjøring i ferien. Men merket fort at girkassa har trøbbel. Det var nevnt i annonsen, men jeg hadde ikke lagt spesielt merke til det. Synk ringer i 1. og 2. gir var dårlige. Finn ble saumfart, fant en kar som solgte 2x kasser, men han visste ikke tilstanden på de. Ja takk, jeg tar begge to Ellers så merket jeg jo at endeleddjobben min var ikke helt godkjent, spissing må dobbeltsjekkes. (Jeg var svært nøye med utmåling av styrestagene da jeg byttet leddene. Naboen driver et tesla verksted, bytter bærearmer der hver dag, så han hadde en topp utstyrt bukk til dette, fancy greier med kamera og lasere som man bare ruller bilen forbi mens den leser av. Der hadde jeg vist ikke bommet så innmari. 1grad feil eller noe på det ene hjulet bare. Men bakstillingen var det værre med, og den var det ikke noe å justere på.
  8. Etterkontrollen gikk egentlig helt greit den. Men de fikk ikke godkjent den. De fikk feilmelding om at mangellappen var for gammel, så det måtte tas en ny full EU kontroll, og det hadde de ikke booket inn tid til (Husk dette var midt i fellesferien, så de hadde få folk på jobb) Eneste de hadde å påpeke var for høy CO2 nivå. Jeg tok mange ringerunder for å finne noen som kunne ta en EU. Fikk ordnet en som kunne ta det bare et par dager frem i tid. Div bensin additiver ble kjøpt for å rense opp dyser og forbrenningskammer. Motor skulle jo egentlig være i fin stand. Luftfilter var som nytt. Dagen kom, og jeg kjørte den god og varm før kontrollen, og jadda. Den gikk igjennom uten noen anmerkninger
  9. Fant så en på finn som solgte et Sebring "catback" anlegg fra en 540. Dette er da i rustfritt stål, og vil sannsynligvis vare lenger enn resten av bilen. Avtaler ble gjort og turen gikk til sarpsborg. Blir jo alltid litt småprat når man gjør slike handler, og jeg spør jo om han har noe annet snacks liggende. Joda, han har en 540 frontfanger. Tar en kikk på den og kjenner igjen champagnefargen.. Kunne det være? Joda. Dette kommer fra samme bil som jeg handlet bredfronten fra. Dette var en bil han hadde solgt for et par år siden til han i Sandefjord. Så da er ikke verden stor.. Så da har jeg både front og eksos fra sammebil. Ble ikke noe handel av 540 fangeren. (jeg kjørte lånt vw polo, og det ble bare ikke plass) Eksos ble byttet, men fortsatt var det en lyd av lekasje, nå mente jeg det hørtes ut som om det kom forfra. Tiden til eu kontroll nærmet seg veldig nå så her måtte alt bare demonteres og sjekkes. Fant dette. En sprekk rundt nesten hele flensen mot manifold. Dette fikk jeg sveiset, og det ble bra. Montert, men neida, fortsatt en liten fising et eller annet sted. Rakk ikke å se mer på det, så måtte prøve den på EU kontroll slik den var.
  10. Så første uka i ferien, samboer ringer mer eller mindre hysterisk. Hun har kræsjet på E6, i min bil (ikke bmw`n). Jeg hiver meg i bilen hennes, (ja hun har en egen bil, men foretrekker å bruke min?) og ser dette. Etter mye styr den dagen så får vi den på verksted. De ringer meg dagen etter, en fredag, og sier at de nå tar 3 uker ferie. De skulle prøve å få taksert og bestilt opp deler samme dag, slik at de kunne begynne på den i august. De håpet at den skulle være klar innen september. Da begynte det med ett å haste litt med å få E34`n godkjent. Eksosen var det som stod igjen på mangellappen, så jeg fikk kjørt bilen opp på ramper. Akkurat som Sveigis, så skrur jeg utendørs på grusen. Jeg har imidlertid en garasje her, men den er full av andre ting Dette hadde nok sett bedre dager.. Prøvde en quickfix med eksospasta først, men det hjalp lite. Bestilte en ny mellompotte. Begynte demontering, men da revnet hele flensen. Da var jeg lei et øyeblikk...
  11. Mens div lakk stod å herdet (skal herde i 7 dager) så begynte jeg med forstillingen. Endeledd og begge armer ble byttet på høyre side. På venstre side ble kun endeleddene byttet. Litt bilder fra lakkeringen: Byttet skiver og klosser rund baut, samt en kalipper høyre bak. Justerte håndbrekk, så var det bare eksoslekkasjen igjen (ref mangellappen) Bilen stod på vinterdekk da jeg kjøpte den. Sommerdekka lå i dekkposer og jeg hadde faktisk ikke sett på sommerhjula. Overraskelsen var da stor da jeg så at dette måtte jo være et splitter nytt hjulsett. GS Performance felger av noe slag. Måtte søke de opp og ser at nyprisen på hjulsettet faktisk var omtrent det samme som jeg betalte for bilen.
  12. Kult du følger med. Som jeg skrev i tråden din, så har jeg fått mye inspirasjon og arbeidslyst derfra. Denne bilen kjøpte jeg i starten av juli, så har fått kommet litt lenger nå enn hva jeg har skrevet her så langt. Men vil ha tråden til å følge bilen kronologisk, så må ta skrive litt på etterskudd nå i begynnelsen. Demontere-i-molekyler fella for så å gi opp har jeg gått i før, solgt prosjekter med enorme tap.
  13. Var ikke så stresset med lakkeringen, dette var jo ingen hast. Begynte å demontere litt på bilen for å se an tilstanden. Slipte alt til bart metall. La på Hagmanns CA primer, og så båtlakk. Fant litt rust bak bakfangeren, og et hull nede til venstre der som var tettet med sika/tec7. Slipte alt ned, la på hagmanns 2k CA grunning. og så litt biltema båtlakk. Var også noe rart med den ene hjulbuen bak. En runde med stålbørste på drillen avslørte dette.
  14. Begynte å lakkere litt på den ekstra bakluka og v8 panseret. Var egentlig fornøyd med første forsøk, helt til jeg kom tilbake dagen etter å så hvor mye sig det var. Ble full nedsliping og nytt forsøk. Denne gangen var det nok litt for varmt ute. Ca 28grader i skyggen. For lite tynner muligens. Lakken tørket før den traff delene, og appelsinhud deluxe. Noen bilder etter første forsøket. Panseret i bakgrunn her er orginalfargen, Alpinweiss 2. Grillen er Biltema Offwhite. Ikke så helt ulike..
  15. Det fulgte med 4 dører, bakluke, og en pall med deler. Det første som ble kjøpt inn var en bredfront med panser. Vet det er delte meninger om dette, men min drømme E34 har bredfront, så dette skal denne ha. Fant en 540 som ble solgt i deler på finn. Hengeren ble hektet på teslan og turen gikk til sandefjord. Panseret var ikke helt strøkent, og champagne fargen passer dårlig så her må det lakkeres. Bilen hadde skilter, men skulle vært på EU i 2019, så var avskiltningsbegjært. Siden jeg har bruksbil fra før, så hastet det ikke med å få den igjennom EU. Det var heller ikke mye feil på mangellappen: Endeledd og bærearmer ble bestilt. Biltema 2k båtlakk og lakksprøyte kjøpt inn.
×
×
  • Create New...