Gå til innhold

E34 520i, "midtlivskrisa"


Morbus
 Share

Anbefalte innlegg

På tide å starte en liten prosjekttråd her igjen.

Hadde et par e34 i min ungdom, som jeg har savnet siden. Har ettertid hatt en del bmw, både e39, e90, i3, F30 etc. Men det blir ikke helt det samme.

Siden 2019 har en tesla vært bruksbilen. Og den går styggfælt, men mangler alt av sjel. Et autosøk på finn etter e34 har hele tiden vært aktivt. Og ungene her i huset har de siste årene mast om at jeg må få fatt i en bmw igjen.

Så til denne bilen. Det nevte autosøket fant en bil, som var i kurrant teknisk stand, og fornuftig priset. Og den stod ikke langt unna.

Stakk innom å kikket på den etter jobb. Kosmetisk er lakken helt ferdig. Flassete, oppsprukket, og tidligere vært reparert med flekklakk her og der. Når det gjelder det tekniske så er motoren en m20b20, som selger har overhalt. Mye nytt både her og der. Motoren var litt tungstartet i blandt,det var vel det eneste.

Penger skiftet hender og bilen ble tatt med hjem.

Litt bilder fra annonsen:

720_540237664.thumb.jpg.54f4d90eabf6718f05fb935fd3cbc2ee.jpg

 

Bakluka er ikke spesielt pen

720_195101224.thumb.jpg.f1a0c65b99ce66cbf193b3e96ff82e01.jpg

720_912696507.thumb.jpg.1be8606d86916a303c43b25be8bc4493.jpg

 

Forfra er vel den eneste vinkelen den ser noenlunde ut

720_2088090795.thumb.jpg.862535a2db553ff06589a21ce1ff9753.jpg

Under er den ganske bra. Det er sveiset rust i både gulv og kanaler. Og den er innsauset med fluidfilm.

720_809491319.thumb.jpg.717d62e7f0f05a71d5f92a0c25c12a2e.jpg

720_613326215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte med 4 dører, bakluke, og en pall med deler. 

Det første som ble kjøpt inn var en bredfront med panser. Vet det er delte meninger om dette, men min drømme E34 har bredfront, så dette skal denne ha.

Fant en 540 som ble solgt i deler på finn. Hengeren ble hektet på teslan og turen gikk til sandefjord.

Panseret var ikke helt strøkent, og champagne fargen passer dårlig så her må det lakkeres.

IMG_20210702_202203999.thumb.jpg.5dcd4933511a1596cc5ef33ba0dd67d6.jpg

Bilen hadde skilter, men skulle vært på EU i 2019, så var avskiltningsbegjært. Siden jeg har bruksbil fra før, så hastet det ikke med å få den igjennom EU.

Det var heller ikke mye feil på mangellappen:

mangellapp.PNG.c7216bd989cf491e18cc03a401104b79.PNG

Endeledd og bærearmer ble bestilt.

 

Biltema 2k båtlakk og lakksprøyte kjøpt inn.

Endret av Morbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du lager tråd og ikke minst at du fikk skaffet deg en e34 igjen .😊

Dette kan bli en fin bil med noen timers arbeid .

Ikke minst ta litt og litt område for område ,da kommer du i mål .

Ofte kan det bli sånn at man demonterer bil i molekyler plutselig ser man at nei dette er for mye.

Dette har vært en oppskrift for meg som fungerer og jeg har kommet i mål .

Hvertfall gøy med en e34 prosjekt tråd her igjen så pøs ut med bilder og oppdatering ofte .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lakkere litt på den ekstra bakluka og v8 panseret.

Var egentlig fornøyd med første forsøk, helt til jeg kom tilbake dagen etter å så hvor mye sig det var. Ble full nedsliping og nytt forsøk. Denne gangen var det nok litt for varmt ute. Ca 28grader i skyggen. For lite tynner muligens. Lakken tørket før den traff delene, og appelsinhud deluxe.

 

Noen bilder etter første forsøket.IMG_20210703_222243273.thumb.jpg.de1ae0eb5780582506b8560aa06d8a0e.jpgIMG_20210703_222248417.thumb.jpg.59b0d52a0ec5500a9e74a8fcc6520d2d.jpgIMG_20210703_222256704.thumb.jpg.5e36ae0fbe555c84b5f21c0718a682d4.jpg

 

Panseret i bakgrunn her er orginalfargen, Alpinweiss 2. Grillen er Biltema Offwhite. Ikke så helt ulike..

IMG_20210704_101240994.thumb.jpg.6515061fcdf45ad706dac90124306e3a.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så stresset med lakkeringen, dette var jo ingen hast. Begynte å demontere litt på bilen for å se an tilstanden.

Slipte alt til bart metall. La på Hagmanns CA primer, og så båtlakk.

IMG_20210714_175155462_MF_PORTRAIT.thumb.jpg.3a73370d38b8131d581159652d8de634.jpg

 

Fant litt rust bak bakfangeren, og et hull nede til venstre der som var tettet med sika/tec7.

IMG_20210714_180853920.thumb.jpg.9513c0d40f7881698c0cf867eec585c1.jpg

Slipte alt ned, la på hagmanns 2k CA grunning. og så litt biltema båtlakk. 

Var også noe rart med den ene hjulbuen bak. En runde med stålbørste på drillen avslørte dette.

IMG_20210711_164731457_HDR.thumb.jpg.5ae1a4fa02b2675e0fbef604f9bcc066.jpg

 

IMG_20210711_164718035_HDR.jpg

IMG_20210714_173103034_MF_PORTRAIT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, sveigis said:

Bra du lager tråd og ikke minst at du fikk skaffet deg en e34 igjen .😊

Dette kan bli en fin bil med noen timers arbeid .

Ikke minst ta litt og litt område for område ,da kommer du i mål .

Ofte kan det bli sånn at man demonterer bil i molekyler plutselig ser man at nei dette er for mye.

Dette har vært en oppskrift for meg som fungerer og jeg har kommet i mål .

Hvertfall gøy med en e34 prosjekt tråd her igjen så pøs ut med bilder og oppdatering ofte .😊

Kult du følger med. Som jeg skrev i tråden din, så har jeg fått mye inspirasjon og arbeidslyst derfra. Denne bilen kjøpte jeg i starten av juli, så har fått kommet litt lenger nå enn hva jeg har skrevet her så langt. Men vil ha tråden til å følge bilen kronologisk, så må ta skrive litt på etterskudd nå i begynnelsen.

Demontere-i-molekyler fella for så å gi opp har jeg gått i før, solgt prosjekter med enorme tap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens div lakk stod å herdet (skal herde i 7 dager) så begynte jeg med forstillingen. Endeledd og begge armer ble byttet på høyre side. På venstre side ble kun endeleddene byttet.

 

Litt bilder fra lakkeringen:

IMG_20210713_094857378_HDR.thumb.jpg.131bd53f10351cdbed8f9c8c635e2fd2.jpg

 

IMG_20210722_133034722.thumb.jpg.40837502a4014eb8494384b89c70498a.jpg

Byttet skiver og klosser rund baut, samt en kalipper høyre bak. Justerte håndbrekk, så var det bare eksoslekkasjen igjen (ref mangellappen)

Bilen stod på vinterdekk da jeg kjøpte den. Sommerdekka lå i dekkposer og jeg hadde faktisk ikke sett på sommerhjula. Overraskelsen var da stor da jeg så at dette måtte jo være et splitter nytt hjulsett. GS Performance felger av noe slag. Måtte søke de opp og ser at nyprisen på hjulsettet faktisk var omtrent det samme som jeg betalte for bilen.

IMG_20210817_204459.thumb.jpg.c87b94796ec680cc746052aaf518ad8e.jpg

Endret av Morbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så første uka i ferien, samboer ringer mer eller mindre hysterisk. Hun har kræsjet på E6, i min bil (ikke bmw`n). Jeg hiver meg i bilen hennes, (ja hun har en egen bil, men foretrekker å bruke min?) og ser dette.

 

20210707_154442.thumb.jpg.daddf9778eee6b4a72a23dfcc81d60b3.jpg

 

Etter mye styr den dagen så får vi den på verksted. De ringer meg dagen etter, en fredag, og sier at de nå tar 3 uker ferie. De skulle prøve å få taksert og bestilt opp deler samme dag, slik at de kunne begynne på den i august. De håpet at den skulle være klar innen september.

 

Da begynte det med ett å haste litt med å få E34`n godkjent.

Eksosen var det som stod igjen på mangellappen, så jeg fikk kjørt bilen opp på ramper.

Akkurat som Sveigis, så skrur jeg utendørs på grusen. Jeg har imidlertid en garasje her, men den er full av andre ting:-k

Dette hadde nok sett bedre dager..

IMG_20210806_160921890.thumb.jpg.e45a42e3339515514c7d9465514599c2.jpg

 

IMG_20210806_160926198.thumb.jpg.1db53258bf843322c4eb93e8b096767a.jpg

Prøvde en quickfix med eksospasta først, men det hjalp lite. 

 

Bestilte en ny mellompotte. Begynte demontering, men da revnet hele flensen.

Screenshot_20210810-102115.thumb.png.b98d102524f4a2236d4dbdfc0feac744.png

Da var jeg lei et øyeblikk...

 

Endret av Morbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant så en på finn som solgte et Sebring "catback" anlegg fra en 540. Dette er da i rustfritt stål, og vil sannsynligvis vare lenger enn resten av bilen.

Avtaler ble gjort og turen gikk til sarpsborg.

Blir jo alltid litt småprat når man gjør slike handler, og jeg spør jo om han har noe annet snacks liggende. Joda, han har en 540 frontfanger. Tar en kikk på den og kjenner igjen champagnefargen.. Kunne det være? Joda. Dette kommer fra samme bil som jeg handlet bredfronten fra. Dette var en bil han hadde solgt for et par år siden til han i Sandefjord. Så da er ikke verden stor.. Så da har jeg både front og eksos fra sammebil. Ble ikke noe handel av 540 fangeren. (jeg kjørte lånt vw polo, og det ble bare ikke plass)

 

Eksos ble byttet, men fortsatt var det en lyd av lekasje, nå mente jeg det hørtes ut som om det kom forfra. Tiden til eu kontroll nærmet seg veldig nå så her måtte alt bare demonteres og sjekkes. 

Fant dette.

Screenshot_20210815-140907.thumb.jpg.22f7d39c9c149133e72dbb38285dde0d.jpg

En sprekk rundt nesten hele flensen mot manifold.

Dette fikk jeg sveiset, og det ble bra. Montert, men neida, fortsatt en liten fising et eller annet sted.

Rakk ikke å se mer på det, så måtte prøve den på EU kontroll slik den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterkontrollen gikk egentlig helt greit den. Men de fikk ikke godkjent den. De fikk feilmelding om at mangellappen var for gammel, så det måtte tas en ny full EU kontroll, og det hadde de ikke booket inn tid til (Husk dette var midt i fellesferien, så de hadde få folk på jobb) Eneste de hadde å påpeke var for høy CO2 nivå.

Jeg tok mange ringerunder for å finne noen som kunne ta en EU. Fikk ordnet en som kunne ta det bare et par dager frem i tid. 

Div bensin additiver ble kjøpt for å rense opp dyser og forbrenningskammer. Motor skulle jo egentlig være i fin stand. Luftfilter var som nytt.

Dagen kom, og jeg kjørte den god og varm før kontrollen, og jadda. Den gikk igjennom uten noen anmerkninger:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg hadde lov til å kjøre den så ble det mye kjøring i ferien. Men merket fort at girkassa har trøbbel. Det var nevnt i annonsen, men jeg hadde ikke lagt spesielt merke til det. Synk ringer i 1. og 2. gir var dårlige. Finn ble saumfart, fant en kar som solgte 2x kasser, men han visste ikke tilstanden på de. Ja takk, jeg tar begge to :) 

Ellers så merket jeg jo at endeleddjobben min var ikke helt godkjent, spissing må dobbeltsjekkes. (Jeg var svært nøye med utmåling av styrestagene da jeg byttet leddene.

Naboen driver et tesla verksted, bytter bærearmer der hver dag, så han hadde en topp utstyrt bukk til dette, fancy greier med kamera og lasere som man bare ruller bilen forbi mens den leser av.

Der hadde jeg vist ikke bommet så innmari. 1grad feil eller noe på det ene hjulet bare.

Men bakstillingen var det værre med, og den var det ikke noe å justere på. hjulstilling.thumb.PNG.cb6cf1bcefc68d127a8e6274c5f1b4ae.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom en nabo innom da jeg stod ute å holdt på med bilen. 

"Jøss har du kjøpt deg gammel bmw igjen?" 

Visste at han også hadde e34 for 15 års tid siden, så vi ble pratende litt bil. Viste seg at han fortsatt har sin stående inne på låven. Og han hadde en delebil han ikke hadde så mye bruk for. Jeg tenkte jeg fikk ta en tur å se på den. Jeg trenger jo muligens litt av hvert.

 

Som dere ser har den stått lenge.

20210901_112249.thumb.jpg.697868921335e5f0b1c1d54df9adc03f.jpg

 

IMG_20210705_200905767.thumb.jpg.50aa1426a2214262d083c29d93eac1d7.jpg

 

Hva skjuler det seg under panseret??

IMG_20210705_201711602_HDR.thumb.jpg.04043ad0e2f80fee464b35e90d04da65.jpg

M30B35!

Det utroligste var at den startet lettere enn min. Trengte bare startkabler.

Men mens den stod å gikk så tok det fyr et sted under handskerommet. Denne står langt fra alfarvei, og ikke er det vann i nærheten. Div flasker med iste, brus og slikt ble brukt og vi fikk slukket det. Vil tro det er mus som har spist på et eller annet ifm med varmeapparatet.

Har hatt lyst til å bytte motor, da mine forrige E34 var 525 (M50) og en 535i. 

En M20B20 er da veldig lat for en slik bil. 

Avtaler ble gjort, og denne bilen skal hjem til meg for å donere bort maskinist, girkasse, og bakstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike rekker jo ikke lese før der kommer en ny oppdatering her jo 😅😅

Men pokker du har da jaggu gjort jobben din på denne ,det var voldsomt ikke minst gøy du fikk den eu godkjent .😎

Dog kjedelig med Teslaen din ,men godt det gikk bra med de involverte .

Å komme over en e34 535 som står sånn ,da er du heldig og med det maskineriet der vil du få en hyggelig e34 .

Her har du virkelig stått på og alt går selv om man jobber på grus .😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det en annen kompis som har fått med seg at jeg har fått bmw på tunet igjen. Han kom bort med en tilhenger.

Hva stod det på den, jo en M20B25 han hadde liggende. Jeg ble nå brått i tvil om hva jeg skal gjøre..

En 3.5 liter blir jo aldri feil, men det vil kreve godkjenning. Den er så forskjellig av utsende fra M20 at det blir nok oppdaget på en EU/teknisk.

En M20B25 er jo kliss lik. 

Ferien var over nå, og ungene startet på skolen igjen, jeg kunne uansett ikke begynne med noe motorbytte nå som denne var i bruk daglig til kjøring og henting av barn her og der. Vi begynte å åpne B25`n for å ta en sjekk der. Det vil ta noe tid før jeg får hjem 535 delebilen, da eier er en opptatt mann. 

Motoren sveivet fint rundt, men den hadde stått uten dyserekka noen år, så det var kommet fukt inn.

Vi splittet topp og blokk og fant frem honingsverktøyet.

Et lite stemingsbilde.

20210902_194315.thumb.jpg.6b36ba683fb8320b673e45972fbf2209.jpg

 

Ellers fant jeg også ut av hvorfor den går litt ujavnt og er tungstartet. Mens jeg monterte bakfangeren her, så hørte jeg at bensinpumpa går veldig ujevnt.

Fikk tak i en ny en som kun var gått ca 100km. Byttet den og det ble en jevnere gange, og en helt annen lyd fra tanken når bilen går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, sveigis said:

Steike rekker jo ikke lese før der kommer en ny oppdatering her jo 😅😅

Men pokker du har da jaggu gjort jobben din på denne ,det var voldsomt ikke minst gøy du fikk den eu godkjent .😎

Dog kjedelig med Teslaen din ,men godt det gikk bra med de involverte .

Å komme over en e34 535 som står sånn ,da er du heldig og med det maskineriet der vil du få en hyggelig e34 .

Her har du virkelig stått på og alt går selv om man jobber på grus .😅

Ja det går unna med oppdateringene, når jeg kun trenger å dokumentere noe som allerede er gjort :) Bilder tar jeg alltid underveis, for å kunne evt se tilbake hvordan ting er montert osv.

Det gikk bra med alle i bilen ja. Det var en rykk og napp kø, og samboer rakk ikke stoppe. Har sett på filmklippet fra dashcammet, og han forran henne sleit også med å stoppe før bilen forran han igjen. Var bare noen cm unna kjedekollisjon. I bilen satt også var datter på 6mnd, så var veldig stresset der jeg satt i bilen på vei til ulykkesstedet.

 

Har flere tatt flere motorbytter utført utendørs på grus før, så dette går nok.

 

Ellers har jeg kikket litt på et lokale som har blitt ledig oppe hos faren min, ca 100m unna der jeg selv bor. Forhandler litt leiepriser der nå, det er plass til 3-4 biler der, så om jeg får med meg noen så blir det nok ikke umulig å forsvare kostnadene.

God plass, men litt feil vinkel på porten, vanskelig å komme inn og ut med en bil.

20210905_174328.thumb.jpg.55ffa7dee900172919aa17e8a904eb1b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...