Jump to content

hsd

Members
  • Content Count

    2324
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

hsd last won the day on June 25

hsd had the most liked content!

1 Follower

About hsd

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Recent Profile Visitors

7329 profile views
  1. noen små turer, så fikk eg ånda igjen skal på pkk i februar, og like greit å skru når det er salt ute kontra sommeren. - Fjerne lett rust under og behandle med Mercasol selv. - Bygge om til manuell - Få bort oljelekkasjer - Komplett overhaling av forstilling. Avfetting og steamvask av hele bilen under ettersom den skal behandles med mercasol. aut kasse ute Drenerte olje før demontering, og den var mørkere enn motoroljen. diverse prefab deler Bytte av skiftepinner og foringer på 530d kassa grunna at den hang litt ut av 5 gear. Her ser man grunnen: Pinnen er det ingen slitasje på, og er av "nye" typen så den blir brukt igjen. Kosta nesten 800kr også 😅 fjøra var derimot rimelig, så den skal skiftes. Har derimot testa litt, og problemet med 5 gear er borte. Hadde derimot ikke komplett kit, så det er bestilt til revers, og mellom 1, 2, 3 og 4 gear også. Demontert i vente av deler. Kjøpte brukt travers på koed, grunna at den i ett tidligere liv var så senka at 2 sveiser under var svekka så pass at det var sprekk i dem grunna subbing. Har hengt av motor i 2x4" over forskjermene og jekkestropper. Motorfestene var derimot helt ferdige, så dem er bestilt nye org BMW. Bytte av bunnpanne tetning, det var ikke lekkasje men det var så enkelt å komme til nå. Var litt spent på om der var noe grums i bunnen, men det såg veldig bra ut. Fikk seg uansett en vask. Montert med ny tetning, samt loctite bunnpanne tetning i tilegg utfor gummi tetninga. Valgte også 243 på bolter grunna jeg flere ganger har opplevd dem har rista løse på bunnpanner. bytta veivsensor for ett par år siden, plagdes derimot veldig med dårlige gjenger. Valgte derfor nå å gå opp fra m6 til m8 nå som jeg har plass. Dette har nok vert en av hovedproblemene til oljelekk. borra opp sensorhull til 8,5mm. borra opp med kort bor, og gjenga til m8. Utgående tetteflata fikk seg også ei polering med 400 papir og ny simmering og stålpakning. Ellers er det diverse pakker på veg med bl.a prevantivt bytte av startmotor til bosch ettersom den var datert 1999, og sikkert er rimelig vond å bytte i ettertid. Nye FAG hjullager forran, nye svinghjulsbolter, motorfester og mye diverse smånips som simmeringer og skiftepinner til girkassa. ett steg hver dag lengre bort fra vrak
  2. Med skiver og? Er veldig stor forskjell i et på skiva, den kommer en god del nærmere fjørbeinet, ca 25mm.
  3. Mag, mison 18 gass. mig er co2. Mag er Metal active gas, mens co2 er metal inactive gas. Byttet ut litt hjulbue Hagmans epoxy som slipegrunning for å kompansere litt for mangler i sparkling 🙂 La denne nesten inn til tunellen, fuga deretter alle skjøter og la 3m strukturmassse ut til kanalen. Vasket over gulv og verksted for å prøve å minimere støv Var en del løs lakk/overflaterust nederst, så det ble slipt reint med mbx slipern, grunna med zink epoxy og malt med epoxy toppstrøk. Tectylert bakre hjulbue og inn til gearkassetunell. Prøvde fra Wurth, den var ivertfall veldig fin å sprøyte på. Etter det tørka ble alle hulrom fylt med Teroson via hulromssonde La 2 strøk under kanal for å få god flex mot steinsprut. Har fjernet det plastdekslene som originalt er festa med clips under kanalene og fuga igjen hulla. Dem samler mest sand som blir fin mix med saltholdig vann. Når eg kjem heim blir det nok å få bilen på bukken, steamet alt under, sandblåse, male og få tectyl på resten og 🙂
  4. Effektivt arbeid er det ikke all verden, ordner det nok greit på ei uke om man vil det. Har derimot bare sulla litt på kveldene her, har vell strekt seg over i 3 uker allerede så er egentlig godt på overtid men har en annen bil tilgjengelig, så det er ikke noe stress. er ikke noe problem å ordne dette selv, ett rimelig mag app arat og tynnplate er man godt på veg. Værste jobben er egentlig i starten med å fjerne innerskjermer, vasking, få vekk evt brennbart og kappa ut det som skal byttes. Sveisinga går av seg selv bare man blir kjent med apperatet, så er jo det platebankinga men det går med litt øving. ellers er det bare å holde seg til gode produkter så man holder rusta borte noen år. mao ikke arcanol, owatrol og de greiene der. ikke bit over for mye i starten, er litt typisk i e30 miljøet at folk kjøper en ok bil, ribber hele biten, kapper i stykker går på en smell når man innser at man da kun er 1% inne i prosessen og at jobben faktisk starter der
  5. Fikk tak i ny senterkonsoll, armstøtte og parkbremsmansjett i brunt skinn. Skulle egentlig kjøpe håndtak til døretrekka også, men han fant kun 2 av 4. Uansett litt mer friskus Holder ellers på med rustutbedring av passasjersiden. Førerside er jo noe lunde nå, men denne var faktisk værre. Stort sett samme metode som på førerside. Vasking standard problem etter valsing Bak har det vert folk å sveist før faktisk vert utbedra før en gang. Forran Husket å bestille inn nye fester denne gangen. Sveiste på litt fyll, og justerte med flapdisc til klørne på festet passet. Demontering av div forran Kappet kanalen og borra opp punkta mot falsen. Så ble alt sandblåst der det var mulig, ellers gått over med mbx slipern. Resultatet er faktisk ganske likt. Havna helt inn i teppet, og dem vet jeg av erfaring fort blir spennende om det først tar fyr Så det ble bytta ut med sveiseduk. Fjerna hele forsterkningsplaten da det nesten ikke var noe igjen av den. Så ble det byttet ut med en vinkeljern tilpasset mot profilen. Det ble ganske sterkt. Ble også sveist på en del ekstra forsterkninger både innover mot innerkanalen og ned mot bunnen der jekkputa havner. Ferdig med sveising på kanal. Grunna med 2k zinc epoxymaling. Veldig fornøgd bak, men det ble ikke helt 100% med profilen forran med ett oppsving på 4-5mm. men det får heller våge seg akkurat på hjørnet med litt sparkel. Fjerna bakfanger, kappa ut og sveist inn nytt på bakre del av bakre hjulbuen. Begynt smått på sparkling, neste å få sprøtt over med hagmans 2k epoxy over zincen, fuge sveiser under og legge struktur. ivertfall mye grums som dukker opp, her knapt 1/4 del av det som forsvant i bossdunken.
  6. Akkurat, derfor er jeg enig med ingvaldsen. Sånn racingdiffs greier er bortkasta penger.
  7. Styr unna sånt, kjøp en brukt m5 diff. Må også bytte div andre ting for å få det til mtp akskinger osv. Evt quaife eller wavetrac.
  8. er nok ingen god løsning, både pga tilført varme ( tetninger, fett, spenninger) ikke bare bare å dreie sveis heller. skulle du gått for noe sånn spesialløsning ville jeg heller maskinert litt ut av spindelen å satt i ei foring til ønsket mål. men hva er borringa i spindelen? 52,3 ca? blir ikke nye foringa fast? men når du sitter der med 3 like spindler borringer og ei foring som ikke passer noen ville jeg tenkt litt nærmere på sistnevnte. er det original bmw? lemforder/zf/meyle eller mikke mus made in china deler? dersom det er korrosjon/utbanking i borring vil du somregel se det igjen ved at overflaten er grov og oval. eg tror det er feil foring, send en mail til koed å hør om dem har vert borti dette før, for jeg mener det har vert oppe til diskusjon her på forumet før også.
  9. send nautiluz/NZC en pm på facebook, så ordner han noe Han har mye erfaring med e39 i alle prisklasser/behov. ellers er det ingen problem å få bra lyd. anbefaler du begynner med f.eks en spiller som ivertfall har 3 sett med linjeutganger for front, bak og sub samt mulighet for delefilter slik du får filtrert bort alt under 80hz til høytalerene forran og bak, samt det over 80hz til evt sub om du ordner med det. Ville uansett startet med å bytta ut høytalere og parert dette med en 4 kanals forsterker, eventuelt kjøp f.eks en 6 kanals slik du også har mulighet til å dra en passende sub med de 2 kanalene til overs i fremtiden. Har du derimot friske høytalere drevet av en litt nymotens 4 kanaler kommer du nok til å bli svært positivt overasket over hvor bra det fungerer. Spilleren din leverer nok knapt 20w rms, mens en normalt sett med høytalere må du nok mate med minimum 50w rms for at det skal bli friskt når du drar på volumknappen. med andre ord er høytalere feil ende å starte i, det er faktisk bedre med en forsterker som nevnt. 20 år gamle høytalere er derimot 20 år gamle høytalere. Ofte er dem rett og slett råtne, sprekt/revna gummioppheng og i dårlig forfattning. Dem kan såklart være bra og, men det ser jo du.
  10. kanskje komme med litt argument for denne påstanden? Kollega har en ganske ny fritidsbåt med Yanmar, som han gjerne skulle hatt noen få knop til på. Kontaktet Tuningservice om det var mulig å øke turtallet litt. Dette var ikke noe problem, men det skulle det vise seg å bli. Leverte inn ecu ivertfall 3 ganger, men turtallet stoppet på samme plass Ikkje inne i verken båt eller tuning, men eg syns det er rimelig "cowboy" å ta på seg slike type oppdrag når man ikke har 100% kontroll. Er derfor jeg anbefaler TRF. Han driv med diesel, og da BMW diesel og det har jeg inntrykk av at han kan svært godt. Mye av av tuning markedet i Norge virker å selge ferdige program fra det store utland til alt fra gressklipper til bobil. Store fine tall og masse bilder på sidene av fancy kretskort og masse ledninger. Spør man derimot om litt tekniske ting har jeg registrert man ofte blir henvist til der programmene kommer fra.
  11. hsd

    Spon i servo olje

    er jo flott dem bemerker bytte av tannstang etter utført firehjulskontroll 😅 må jo evt taes igjen ved bytte av tannstang. Jeg hadde kjørt, men jeg tror ikke det kommer fra tannstanga. Heller fra pumpa, meg bekjent har de fleste bmw pumper med løse blad på skovlehjulet som glir ut mot godset i huset som tetting. dette er jo stål mot alu somregel, så litt må jo man regne med. Kan jo høre med de om det er magnetisk spon, er det ikke magnetisk/alu hadde jeg ivertfall ikke stressa. De skovlene glir jo ut, så tror det justerer seg selv litt. Ville bytta servooljen og renska filteret i beholderen selv. ( ta av slanger nede v tannstang, ratt min/max slik du får trykt ut alt, er bare en vits å bytte kun det i beholderen ) Tenker pumpa varer lenge til, med mindre den ulyden nevnt er særs irriterende.
  12. er ikke så bekymra over at det ikke blir startet på nytt. Var derimot innom bbs nettsiden, og jeg fant ikke noe som helst som var av det minste interesse av nye hjul for min del ivertfall. er jo ekstrem etterspørsel etter f.eks bbs rs 16/17/18. folk betaler jo lett 30/40k for 30 år gamle 17" rs med 17" senteret. Meg bekjent satser bbs mer eller mindre mest på hjul til nye biler, klart det er vell der volumet er, men syns storhetstiden deres innen design er forbi. RS, RK, RC090/RC301, E50 osv, hvorfor ikke produsere dem igjen? RS ligger rett nok på siden, men dem har rota til designet slik det mer eller mindre ser ut som en dårlig kopi, og leveres kun i 19" eller større. ikke bare har dem eliminert 90% av kundegruppen, men syns ikke rs på bil så nytt at det kler 19" passer heller. E50 har jo andre seriøse aktører nærmest tatt over å begynt å produsere i samme design i 17/18". Kvaliteten er nok minst like bra, og folk betaler gladlig 40 000 fra NTM. Er sikkert mye av dette man kan nå tak i nytt via rette kanaler, men her tror jeg ærlig de høge herrer i bbs har tenkt litt for nytt og stort.
  13. ville hørt på wiechers tror jeg. Må det være tüv? er wiechers tüv godkjent? like greit å lage ett selv tror jeg. da passer det ikke noe bra med sånn ledda greier heller. det vil låse avstanden mellom tårna bedre, men ikke motvirke vridning på samme måte som det man kan få fra ett fast stumt stag om du faktisk tenker misjon og ikke bare til godkjenning/show
  14. e39 m5 og e46 m3 er nok stor forskjell, sikkert 15-20mm tenker jeg. ellers er pfc skiver fine, men dyre. e46 m3 klaver og pfc skiver tror jeg du har ett svært bra opplegg. Til større skivene blir uten at dem er flytende til større er sjangsen for at dem slår seg og man får kast. men ja, prisen er ikke fin. Kjøpte ett sett til e36 m3, lurte litt på å selge dem i ei svak stund ett par år senere, syns å huske det var ca 4000 for begge men det var jammen meg per stk 😅🤣
  15. Er ikke innfestingene like da? Bare at nedre har ledd i endene. Nederste skal vell vries opp?
×
×
  • Create New...