hsd

Medlem
  • Innholdsteller

    2199
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

hsd vant dagen sist Juni 16 2018

hsd hadde mest likt innhold!

1 følger

Om hsd

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Nylige profilbesøk

5058 profilvisninger
  1. hsd

    Reparasjon av felger - trygt?

    Er det skikkelig gjort hadde jeg ikke ofra det en tanke. Har fått retta og sveist felger selv, aldri opplevd problemer. Har felgene enda. Det som gjør at felger sprekker og blir urunde er somregel hull i vegen eller stein o.l. når du treffer de i 80 med lavprofil. Ser derimot alltids selv etter sprekker ved montering. Eneste tankekorset for min del på slikt, er den økonomiske kostnaden kontra å finne ett bedre sett. Retting og sveising ( og ved sveising - lakking ) koster kroner. Har forøvrig en del kast i 2 av mine BBS RC090. Ser helt forferdelig ut i balansering maskin. Satte de 2 med kast bak, aldri merka noe som helst til det.
  2. hsd

    Reddet av BMW Service Sandven. Kudos til de!

    Skumle greier, tipper den har vert kjøpt på ebay o.l og ikke igjennom bl.a Koed. Bl.a bosch 044 pumper er jo veldig kjent for dette med kopi. Er nok mere i omløp enn man tror, spessielt innen slitedeler som bremseklosser, skiver og turboer. Er SKF "lager" på jobben siden vi kjøper det aller meste av lager til våre lager via SKF. Stoler 100% på dem selv. Det dem derimot skriver med at produkter blir "overhalt ( overmalt ) stemmer nok bra. Ser rett ut som impelleren ikke har tålt kjølevæsken. Hadde en liknendes historie på en jobb for litt siden, da med ett halvstort FAG lager ( ytterdiameter på ca 40 cm) var ikke på lager verken hos oss eller FAG. Innkjøp gjorde ett smådesperat forsøk på å skaffe utenom FAG fra ett selskap i Kina som tilfeldigvis hadde akkurat dette FAG lageret. Derimot, da det kom, ante jeg uråd før jeg skulle montere det så pakka det opp. Det hadde alle "rette" FAG merkene, men innpakking ( større lager pakkes på en spesiell måte), og generelle finishen stemte bare ikke. Viste seg at det var enten kopi, eller at dem hadde pusset over lagerrullene og innerring/ytterring og solgt som "nytt". Lageret ble kassert, 70 000 bortevekk Tror ikke dem hørte mere fra Kina, jeg fikk uansett nytt lager fra FAG ( direkte) og monterte det.
  3. hsd

    BMW E39 530ia M-sport å Blue velvet M5

    Meget i sløyd! godt eksempel på at man ikke bare kan legge seg ned når det blir litt motgang, bare å ordne ut.
  4. hsd

    Løsne bakaksel fra diffen

    Må først prøve å skille medbringer flensen og drivakslingen. Kan prøve forsiktig med meisel, men er sånne blekk kommer innerst somregel som kan være litt enkle å skade. Bruk en brei og spiss meisel, så går det bra med litt forsiktighet. Kan også prøve å banke lett på hjørnet av drivakselflensen hele vegen rundt. Da kan du kappe boltene helt inne mot medbringer med vinkelsliper. Når det er gjort, så får du drivakslingen "vekk" fra flensen. Alternativ 2 er å løse bærearm, og dermed også hele akslingen. Det er derimot litt kjedlig mtp hjulstilling. Bare å bruke brekkjern mellom boltflensen og diffen. Er stålring innerst der i 1mm for å ta værste dritten før simmeringen, ikke spett der. Sitter på sånn C ring som drivknuter gjør mot drivakslingen. Er bare å gi den noen rapp så kommer dem, men kan sitte noe om det ikke har vert oppe på 20 år. Regner med det går greit å ta den ut, du har uansett ikke noe å tape. Går det ikke, dytt den inn igjen, kakk evt siste biten lett med hammer for å få c klipset i inngrep igjen. Får du den ut, så bare tar du den i søyleborremaskin. Borrer ut senter av boltene med Ø3-4mm mindre enn diameter på bolten. Da tar du spennet av dem, somregel bare skrur de seg fint ut av seg selv før du har borra helt igjennom. Glem grisepikker og alt det tullet der. Kommer dem ikke av borringa, så gjenger du opp med passendes gjenge nesten helt igjennom, så skrur du ned en skru, og da bare skrur den ut.
  5. hsd

    Bmw e30 touring m tech2

    Blir bra. E30 touring er meget undervurdert.
  6. Falken F510 har jeg hatt på flere biler og er knallfornøyd. Generelt bra på alt, men det viktigste for meg er at dem er veldig bra mot sporing selv med breie hjul.
  7. hsd

    E30 M3 "CSL" 2.66L N/A S14

    denne bilen/tråden var en vesentlig grunn til at jeg reiv ut s50n i blåbilen og handla s14 prosjekt. kan ikkje selge denne 🤗 s14 er knalltøft som 2,5 og opp. er dårlig til å reise på treff, men mykje kjekkare å sjå sånt enn gnikk og gnu biler
  8. bare vær så snill å ikke kall den "evo" hehe. ser ut som en fin bil, komt seg enormt fra 2009 til nå.
  9. hsd

    E30 M3 "CSL" 2.66L N/A S14

    Den i sølv? var omsveist ja. og etter det jeg har hørt særs dårlig utført mtp komt igjen rust.
  10. hsd

    Joachim's E30

    Vert på besøk med Anbjørn ja😅 ikkje langt unna, handla mye med han 😀
  11. like greit å lage en, sveis sammen m26 og m16 mutter så har du overgang til m16 gjengestang. Da er det bare å finne noe tungt stål som passer, evt borre hull i en akslingstubb med mutter i enden.
  12. Sett flere med sånne trestokker, men det har ikke jeg noe troa på. mesteparten av slaget/kreftene går bort i fjøring i treet. Må ha ett "kontant" og dødt rykk skal det skje ting. Patenten i filmen til Scoot er bedre, men ville hatt enda mere stål for mere vekt i det selv. Har du for lite vekt i glidehammeren, så blir det omtrent som å slå 4" spiker med sånn liten barnehammer. Kan slå så hardt man vil, men det må være litt vekt i det. Har ikke tatt ut dyser på min, men har mange ganger opplevd å demontert drivknuter som andre ikke har fått av selv om de har rykt "1000" ganger på 2 slag bare med mere/nok vekt i enden. Har en del sånne type ting på jobb som må draes ut, bruker å bytte ut de loddene på glidehammerene med stålaksling med hull i. Så stå oppå motor så du får litt kraft i det. Er vell ikke akkurat så bra for dysa dette, men siden den er def så skal den vell ikke brukes alikevell. men ha det litt i bakhodet at om den knekker så blir ting en del verre. PTFE spray som finlube er fint, og smører mye mere enn wd40 o.l. det er jo bare tynn tectylolje.
  13. hsd

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Er en her oppe som heter sandblåsaren, han blåser ei bakstilling for noen hundrelapper. Han kan også levere til Stål for pulverlakk for samla pris. blir veldig bra, og veldig enkelt 😛 orker ikke blåse slike store deler med gravrust selv. Har du fått tak i 188 diffbrems enda bjørnar? eg har egentlig en 3,15 e36 m3 diff til overs...
  14. hsd

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    jobba ikkje du i Vik/Ørsta? eller husker jeg feil? her i Ørsta ordner dem privat pulverlakk svært rimelig, hovedkomponenter i bakstilling er ca tusenlappen pluss moms. du får sikkert enda bedre priser/gratis. sender vell litt deler imellom? selv har jeg pulverlakkert alt, både billigste og vanvittig slitesterkt. Er mye seigere og fleksibelt enn man tror. mange mener det blir steinhardt, men det er feil. vil ikke anbefale hagmans på bakstilling selv, pga at når du får steinsprut så blir det masse gule prikker overalt.
  15. hsd

    NilsP`s never ending E30 M3 story

    Tråd e flott nils, har igjen 50 innlegg å lese for hvert man poster i sin egen tråd. Bra invistering, samt artig å se tilbake på.