Jump to content

hsd

Members
  • Content Count

    2319
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

hsd last won the day on June 25

hsd had the most liked content!

1 Follower

About hsd

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Recent Profile Visitors

7125 profile views
  1. Akkurat, derfor er jeg enig med ingvaldsen. Sånn racingdiffs greier er bortkasta penger.
  2. Styr unna sånt, kjøp en brukt m5 diff. Må også bytte div andre ting for å få det til mtp akskinger osv. Evt quaife eller wavetrac.
  3. er nok ingen god løsning, både pga tilført varme ( tetninger, fett, spenninger) ikke bare bare å dreie sveis heller. skulle du gått for noe sånn spesialløsning ville jeg heller maskinert litt ut av spindelen å satt i ei foring til ønsket mål. men hva er borringa i spindelen? 52,3 ca? blir ikke nye foringa fast? men når du sitter der med 3 like spindler borringer og ei foring som ikke passer noen ville jeg tenkt litt nærmere på sistnevnte. er det original bmw? lemforder/zf/meyle eller mikke mus made in china deler? dersom det er korrosjon/utbanking i borring vil du somregel se det igjen ved at overflaten er grov og oval. eg tror det er feil foring, send en mail til koed å hør om dem har vert borti dette før, for jeg mener det har vert oppe til diskusjon her på forumet før også.
  4. send nautiluz/NZC en pm på facebook, så ordner han noe Han har mye erfaring med e39 i alle prisklasser/behov. ellers er det ingen problem å få bra lyd. anbefaler du begynner med f.eks en spiller som ivertfall har 3 sett med linjeutganger for front, bak og sub samt mulighet for delefilter slik du får filtrert bort alt under 80hz til høytalerene forran og bak, samt det over 80hz til evt sub om du ordner med det. Ville uansett startet med å bytta ut høytalere og parert dette med en 4 kanals forsterker, eventuelt kjøp f.eks en 6 kanals slik du også har mulighet til å dra en passende sub med de 2 kanalene til overs i fremtiden. Har du derimot friske høytalere drevet av en litt nymotens 4 kanaler kommer du nok til å bli svært positivt overasket over hvor bra det fungerer. Spilleren din leverer nok knapt 20w rms, mens en normalt sett med høytalere må du nok mate med minimum 50w rms for at det skal bli friskt når du drar på volumknappen. med andre ord er høytalere feil ende å starte i, det er faktisk bedre med en forsterker som nevnt. 20 år gamle høytalere er derimot 20 år gamle høytalere. Ofte er dem rett og slett råtne, sprekt/revna gummioppheng og i dårlig forfattning. Dem kan såklart være bra og, men det ser jo du.
  5. kanskje komme med litt argument for denne påstanden? Kollega har en ganske ny fritidsbåt med Yanmar, som han gjerne skulle hatt noen få knop til på. Kontaktet Tuningservice om det var mulig å øke turtallet litt. Dette var ikke noe problem, men det skulle det vise seg å bli. Leverte inn ecu ivertfall 3 ganger, men turtallet stoppet på samme plass Ikkje inne i verken båt eller tuning, men eg syns det er rimelig "cowboy" å ta på seg slike type oppdrag når man ikke har 100% kontroll. Er derfor jeg anbefaler TRF. Han driv med diesel, og da BMW diesel og det har jeg inntrykk av at han kan svært godt. Mye av av tuning markedet i Norge virker å selge ferdige program fra det store utland til alt fra gressklipper til bobil. Store fine tall og masse bilder på sidene av fancy kretskort og masse ledninger. Spør man derimot om litt tekniske ting har jeg registrert man ofte blir henvist til der programmene kommer fra.
  6. hsd

    Spon i servo olje

    er jo flott dem bemerker bytte av tannstang etter utført firehjulskontroll 😅 må jo evt taes igjen ved bytte av tannstang. Jeg hadde kjørt, men jeg tror ikke det kommer fra tannstanga. Heller fra pumpa, meg bekjent har de fleste bmw pumper med løse blad på skovlehjulet som glir ut mot godset i huset som tetting. dette er jo stål mot alu somregel, så litt må jo man regne med. Kan jo høre med de om det er magnetisk spon, er det ikke magnetisk/alu hadde jeg ivertfall ikke stressa. De skovlene glir jo ut, så tror det justerer seg selv litt. Ville bytta servooljen og renska filteret i beholderen selv. ( ta av slanger nede v tannstang, ratt min/max slik du får trykt ut alt, er bare en vits å bytte kun det i beholderen ) Tenker pumpa varer lenge til, med mindre den ulyden nevnt er særs irriterende.
  7. er ikke så bekymra over at det ikke blir startet på nytt. Var derimot innom bbs nettsiden, og jeg fant ikke noe som helst som var av det minste interesse av nye hjul for min del ivertfall. er jo ekstrem etterspørsel etter f.eks bbs rs 16/17/18. folk betaler jo lett 30/40k for 30 år gamle 17" rs med 17" senteret. Meg bekjent satser bbs mer eller mindre mest på hjul til nye biler, klart det er vell der volumet er, men syns storhetstiden deres innen design er forbi. RS, RK, RC090/RC301, E50 osv, hvorfor ikke produsere dem igjen? RS ligger rett nok på siden, men dem har rota til designet slik det mer eller mindre ser ut som en dårlig kopi, og leveres kun i 19" eller større. ikke bare har dem eliminert 90% av kundegruppen, men syns ikke rs på bil så nytt at det kler 19" passer heller. E50 har jo andre seriøse aktører nærmest tatt over å begynt å produsere i samme design i 17/18". Kvaliteten er nok minst like bra, og folk betaler gladlig 40 000 fra NTM. Er sikkert mye av dette man kan nå tak i nytt via rette kanaler, men her tror jeg ærlig de høge herrer i bbs har tenkt litt for nytt og stort.
  8. ville hørt på wiechers tror jeg. Må det være tüv? er wiechers tüv godkjent? like greit å lage ett selv tror jeg. da passer det ikke noe bra med sånn ledda greier heller. det vil låse avstanden mellom tårna bedre, men ikke motvirke vridning på samme måte som det man kan få fra ett fast stumt stag om du faktisk tenker misjon og ikke bare til godkjenning/show
  9. e39 m5 og e46 m3 er nok stor forskjell, sikkert 15-20mm tenker jeg. ellers er pfc skiver fine, men dyre. e46 m3 klaver og pfc skiver tror jeg du har ett svært bra opplegg. Til større skivene blir uten at dem er flytende til større er sjangsen for at dem slår seg og man får kast. men ja, prisen er ikke fin. Kjøpte ett sett til e36 m3, lurte litt på å selge dem i ei svak stund ett par år senere, syns å huske det var ca 4000 for begge men det var jammen meg per stk 😅🤣
  10. Er ikke innfestingene like da? Bare at nedre har ledd i endene. Nederste skal vell vries opp?
  11. Manuell biler har somregel ett lite kulelager i senter bak på veiva for opplagring av inngående aksling på gearkassa. Det må du nok montere. Ryggelys må du nok ordne til, det bruker ikke være store problemet men du kan jo tenke litt på det. Er nok best med passende mellomaksling. eller enda bedre, bare kjøp en 210 diff med brems. Noen biler kan man trikse det til v å justere spline, men er fremre og bakre aksling skrudd sammen slik som på e39 går det nok ikke. Må passe med flensen også. Evt kan du kanskje bruke fremre del av den nye akslingen, og bakre aksling fra den gamle om det er likt ellers, mener dem er balansert hver for seg. Er ivertfall vanlig å trikse her på e30 ombygg uten problemer.
  12. Lagt på 2k 3M struktur og lakket i bilens farge Lakket også panser hengsle saken i samme slengen. Hatt ei heil runde med plugging av diverse hull, samt montert på forskjermer og sideskjørt osv med alt nye clips sånn det sitter skikkelig. Må justeres litt her og der, men skal bl.a bytte fanger til en annen jeg har liggende uten hulla til evo2/cecotto leppa. Da blir det kun evo3 spacer og evo3 leppe. ( samme som sitter under evo2 leppa nå, men skal bestille oem svart istedet for carbonfiber) Vask, med åpen rute Hadde ei heil runde med innerste lykteglassa, selv om de var kjøpt helt nye var dem veldig skjoldete, og det er ikke mulig å komme til med klut eller liknende. Så må fylle dem med kjemi, og så helle ut igjen. Prøvde både med bremserens, elektrorens, citrus og startgass, men vanlig tynner var det eneste som virka litt. ble derimot ca 80% bedre, og veldig fornøyd med finishen på fronten nå utenom nederste delen av fangern som blir litt for voldsom med både evo2 og evo3 leppe. Sulla litt videre med motor Sendte inn det meste fra en annen motor til galving, så alt som blir dermontert fra denne blir lagt i poser, men også "matchet" med like skruer fra det som har vert til galving. Så går de gamle skruene i ei kasse, og det fra galving blir merket tilsvarende og lagt klart for montering på denne igjen. Litt slitasje fra kjede guiden, trolig pga den dårlige strammeren. sjekket register, og ser ikke ut som noe har hoppet over. Ingen slitasje på side av kjede heldigvis, så er nok guiden. Det ble derimot stramt og fint med b32 strammer, var forferdlig dødgang på veiva med den gamle. Så med mindre noe mere dukker opp, blir det å prøve slik tror jeg. Vasking av s14 deler og en liten 2 hjuls slåmaskin som fikk nye veivlager. Malt med 2k zinc epoxymaling. deretter 2 strøk med 2k svart og nye plugger inn til kjølinga.
  13. Passer vell kanskje med s50/54 bunnpanne og pumpesystem? Det koster ikke mange kronene, og fungerer nok bra.
  14. Kanskje ikkje akkurat med leddet. Får det hakket vassere med "skikkelig" shortshift i ett uten gummi i senter, får vell også de ovale foringene ferdig i nylon/poly, eller bare ta vekk hele den støttearma å montere fiks ferdig shortshift al.a IRP osv bolta direkte i karosseriet. Det bringer derimot med seg enda mere vibrasjon og støy, så slike løsninger blir heller på 320n 😀 overkill på motorfester, gearoverføring og diff foring er 3 ting jeg aldri skal tulle med på bruksbil igjen. men det kan ikkje være slappere enn det var originalt helst enda litt bedre og, men det har jeg fått løst med 545i gearvelgern.
×
×
  • Create New...