Jump to content

hsd

Members
  • Posts

    2484
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

hsd last won the day on February 15

hsd had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Recent Profile Visitors

11570 profile views
  1. Eg gikk fra supersport til sachs m sport og h&r, det ble en enorm forbedring på alle måter inkl komfort.
  2. Tror ikke jeg hadde gitt 180k for en 100% stand 2 dørs 328i engang, mellomlegget til m3 3.0 blir så lite. Hadde han godkjent og fikset alle de feilene hadde det nok enda vert tungsolgt tror jeg. Virker å være mye bra kjøp på 3.0 m3 om dagen, selv om igjen her jeg er svært glad i 3.2 som er bedre på egentlig alle måter så får man vanvittig mye entusiastbil for pengene på originale 3.0.
  3. Kjører selv den kombinasjonen, aldri opplevd å botne demperen eller lignende selv med 19". Er også veldig mange andre som kjører samme opplegg HR senken er vell utifra org fjør, så forskjellen fra m-sport er ikke så stor. HR er nok gjerne litt stivere også, så arbeidsområde i praksis blir kanskje ikke så ulikt som man gjerne tror.
  4. sammenligna litt på koed brukt, og så at samme boks selges fra bilder f.eks fra 92. da var jo det ikke antispinn/antiskrens. men er den nye og gamle fyisk like utvendig utenom delenr? ser en del biler på koed fra 94 + har ei med blått merke og litt annen utforming. Har abs fungert så lenge du har hatt bilen? Om det fungerte før, og du har samme boks så tror eg feilen ligger en annen plass. Dersom det ikke har fungert så må du passe på det ikke er spøkelser fra gamle eiere som har komt igjen å lager problem nå.
  5. Hvordan blir det med datasprut etter 88 mod? blir det tysklandstur selv om du finner en original GTE motor? er ikke det enklere å godkjenne med original styring? Anbefaler deg komplett 3.2 understell først som sist, spesielt mtp 210 diff og drivakslinger. Kommer du over ett komp understell har du bremser også. Du har vell litt interesse for felg, det blir fort vanskelig med porsche oppsett grunna at dem stikker så langt ut mot baksida av felg. Må fort kjøre 25-30mm spacere forran på ACS, RS osv bare så du er klar over det, da er det ikke plass til mye kant på e36.
  6. DLI Teknik i sverige etter anbefaling fra herremann Skeie Virker som det er derfra svinghjulspakken min til s50n også er fra selv om det ble kjøpt igjennom Norsk forhandler. Stod under "spesialbestilling" så var egentlig litt ventetid, men det kom ei ukes tid etter bestilling 👍
  7. s50b32 ventiløftere fra ebay til litt over tusenlappen med frakt og moms. org s14 vs s50b32 s50 shimsen må slipes ned noen tiere, så letter nok enda bittelitt uansett nesten en halv kg spart på kun dette, det merkes nok faktisk mtp dem skal opp og ned noen ganger på ett minutt x16 s14 s50b32 Har 2 sett org s14 dyser, så tok med alle til en kamerat med dysetester. Det var triste greier med en gang, kun en som opna og det var helt på halv åtte. 10 min i ultralydvask med opne/lukkesekvens gjorde derimot underverk. toppen vasket, demontert ventiler osv. Kjørte den 3 ganger i delevaskeren, men tok den ut hver gang og kjørte loctite pakningsfjerner inn i eksosportene for å løse opp avleiringene. komt litt nipps og napps, bl.a schrick 284/276 og 4,7kg svinghjul ( sport evo som ble levert originalt fra bmw er 5,4kg) ø25,4mm mastercyl som passer rett på org e30 bkf. 25 vs 23 ( e30 m3 org ) Har tenkt mye på bensinslanger, mye frem og tilbake men egentlig inntrykk av at 99% av det på markedet av vanlige slanger er akkurat det samme, og har dårlig erfaring med det. Endte derfor opp med denne i 8 og 10mm. Merket med e85 lover ivertfall bra. Bestilt vibrasjonsdempere fra Ross Performance i Australia til både S14 og S50 som skal i den andre e30n. Var litt frem og tilbake da de hadde kun til s50b30, og det var forskjellig delenr på b30 og b32 på realoem. Eneste forskjellen jeg derimot fant på mine originale var dybda på hakket på triggeren, ross bekreftet også senere det var samme for dem Blir å montere både for vibrasjonens del, men også for å få på flatreim isteden for kilereim. Fikk igjen frontfanger fra lakk, ga beskjed om at de måtte sprøyte lett over innvendig men det ble vist glemt. Så ble en liten touchup på det aller værste. Evo3 frontdel. Carbondelen er derimot uorg, da den originale er utgått. Blir å lakke denne svart silkematt. Demontert litt på 320n også, for å få på 5 bolt slik jeg får montert litt fra delelageret på den og solgt unna hjul og understell som står på. Pakke fra Miami Lurt seg inn litt sjøvann, så det på bunnen hadde tapt seg litt. Gamle brotsjer og bor er en ting, værre var det med utborringshodet. Tenkte ei stund det var far gone, men jammen meg ordna cortec rustgel ut Resten gikk i bad med Evaporust. I det minste skapelig til å kunne demonteres for finpuss, så nå er det ikke noe problem å kjøpe felger o.l. med feil senterbor
  8. Jobber mye inn mot service på lignendes skip, frisk ungdom i tidlig 20 åra som står på har null problem med å verken låne til eller cashe ut slike biler. 🙂 er en grunn til at supply/ahts sliter med å få folk.
  9. Dent stud welder. Er derimot mest brukt for utvendige gjenger. Eg har en sånn, men har kun for utv gjenger. Var derimot rett dia og stigning. Endte opp med å kjøpe skruer for dørhåndtak, og punkte på. Dem er rett for e30 ivertfall, M4. Sikkert samme på e34. Dreide også en ekstra ettersom jeg manglet en. Samme som under f.eks. Må derimot ha med magnet på butikken så du vet at dem er lagd i stål. Er mange forskjellige legeringer, bl.a alu og bronse. Jeg punkta mine utover/innover mot kanelene, slipte/filte bare litt ut av bensinrørsfestene slik de gikk helt opp mot karroseriet selv med ett lite punkt på hver side. Er litt tungvindt, men heller ikke så mange fester. Var gjort på en times tid. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/vindu-dorbeslag/dor-lasebeslag/skruer-002260/
  10. er ikke det råd å redde gjengene da? har du en spiss tapp så går det nok helt fint om du bøyer dempern til side eller demonterer midlertidig. Er jo skjærkrefter som prøver å ta bolten her, om du har 2-3 gjenger i enden som ikke er 100% så går det helt fint. Dersom mutter går seg fast på enden, så må du skru den på igjen og file enden. Er sikkert vert slått på enden tidligere mtp demontering av bærekule. Til mer du bryter på dette til fastere blir det. Husk det skal på igjen.
  11. Til info er vell det der fra s50b32, er en del jobb å få det på m50 eller liknende.
  12. Ja eg stussa ofte litt i de der: 530d ønskes kjøpt, under 200k, ingen rust, bra stand - 25k 👍😂det begynner å minke på e39 som holder seg over vannlinja på vedlikehold. Ser ofte eiere som kommer med mangellapper på 10+ punkt. Kommer man bakpå med vedlikeholdet på en gammal bil bikker det fort over til vrakpant. Hadde det vert en 540i hadde eg gått for M5, enkleste er bare komplett bakstilling Problemet på 530d er at m5 har helt feil utveksling, og innmaten passer ikke 530d utveksling pga anna offset på tannhjulsflensen. Det går sikkert om en vil, men det lønne seg garantert ikkje å få noken til å gjør det, då må en fikse sjøl.
  13. problemet er at jeg har kjørt med skeiv hjulstilling i 2 år 😅 så dem synger på siste etter 4 sesonger. Blir nye hakka 10 til neste sesong. Vil nok derimot merke vesentlig mindre slitasje med brems tror jeg, er jo knapt spinning lengre i daglig bruk. Er stor forskjell ja. Er jo klart ikke allverdens power i en gammel m57 selv med tuning, men spesielt på vinter er det enorm forskjell på akselerasjon når den ikke blir kvelt av antispinnen. Den fungerer forøvrig helt utrolig bra når det er glatt, er tusen ganger mer behagelig å kjøre denne enn e36n som ikke hadde noe som helst. Spesielt når man skal ta av, eller skal opp bakker med litt hellning på vegen er det langt mindre av at bilen begynner å skli ut ettersom antispinnen stopper det med en gang. E36n kunne være litt skummel der selv om man var klar over det. Var også litt spent på hvordan det skulle bli med antisladd kontra diff med forspenn ( den må jo bremse ett hjul for å rette bilen ) men det fungerer helt flott. Er forøvrig imponert over hvor bra hele systemet fungerer på en så pass gammel bil som e39. Har ikke noe problem med å kjøre en bil uten noe som helst på vinter, men du verden så mye mer avslappet man er når man har litt hjelpemidler. Ja jeg har også savnet det stort. Det følest helt hjelpesløst uten. Er nok lettsolgt på en måte, med nye kanaler, m-sport og Topazblau er det nok en slager. Det der derimot ganske få i e39 miljøet som hadde ville brukt over 20 lapper på en lsd derimot tror jeg. Kommer til å lagre automatdiffen i tilfelle det skulle bli salg om noen år, så heller selge den utenom. Når jeg monterte selv så skal jeg nok få tilbake nok til at jeg er fornøyd uansett Tror nok bilen blir med meg en del år uansett, er jo jammen meg ikke mange årene til den er veteran heller. Til mitt bruk med både bilskruing og husrenovasjon er det ivertfall no utenkelig med kun en bruksbil som kun kan brukes til "fint". Det kan derimot kjøpes i tillegg senere
  14. på hjulbolter går det helt fint, kan sikkert dobles poenget er at man da ikke trenger momentnøkkelen i det store og det hele, da må jo man gjøre alt rett ellers er jo det meningsløst å trekke med moment. det med høy belastning gikk mest mot sammenskruing av delte hjul, dem er ganske makset fra før der merka jeg faktisk biltema nøkkelen min ikke var god nok og bytta til stahlwille
  15. En god pasta al.a keramisk eller molykote gir fort 50% mer effektivt strekk med samme tilført vrimoment kontra en tørr bolt, så en skal være litt forsiktig. Fikk det demonstrert på ett kurs en gang med en flens med hydraulisk sylinder imellom kun koblet mot manometer faktisk. så trekker man 120nm med keramisk pasta så er det like greit å stramme for hånd Loctite 243 smører forøvrig faktisk over 30% også. Vi bruker jo kun den til smøring når vi skrur syrefaste bolter i syrefaste deler på utstyret jeg jobber med. Skrur man det inn "tørt" er jo det full kaldsveising med en gang. På delte hjul belaster man 10.9 m7x1 boltene meget hardt allerede tørre med ca 27nm på både oz og bbs. Sitter ofte å ser på endeløse diskusjoner på facebook grupper om man skal stramme med 27 eller 28nm når man allerede er 30% på ville veger med Loctite pluss en biltema nøkkel med minst + - 4% avvik. I industrien har man somregel ett moment som er regnet ut utfra spesifikt smøre produkt, eller enda bedre - grader eller forlengelse så slipper man å tenke på det. På trekkere så begrenser det seg med 1/2" tappen uansett, skal en ha skikkelig uggadugg så er det opp på 3/4" eller 1" for den del. Syns ikke man skal stresse så mye med det, kjøp det man har batteri til fra før. Ingersoll rand luft trekkere med 1/2" har jo løsrivningsmoment på nesten 1800nm, men alikevell så tar dem ofte ikke en bolt stramma med 600nm engang pga det er så mye flex og tap igjennom pipa.
×
×
  • Create New...