hsd

Members
  • Content Count

    2233
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

hsd last won the day on June 16 2018

hsd had the most liked content!

1 Follower

About hsd

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Recent Profile Visitors

5423 profile views
  1. hsd

    E46 m3 banebil/drifting

    du må nesten sjå sjøl, var litt vanskelig å sjå 100% på bilda. men lufta skal fra midten og ut, ikkje inn. samme prinsippet som sentrifugalpumpe. derfor man også ofte sikter ekstra bremsekjølings kanaler/rør fra frontfanger inn mot senter på skiva.
  2. hsd

    E46 m3 banebil/drifting

    ser bra ut men står ikkje bremseskivene forran på feil side av hverandre mtp rotasjonsretning? skal vell pumpe luft ut fra senter.
  3. hsd

    E39 525D vannpumpe guide?

    Ofte fulle av rust de strammerene, bare å bytte til nye om de er vrange å vri. bruker bare latmansarm med pipe på bolten i senter, så skal du klare å bøye de uten noe voldsomt til krefter. Er dem harde og seige er dem nok defekt slik som mine var. Klarte å vri dem, men dem ble fjæra ikke tilbake enten i min eller max posisjon. bmw har kit til denne jobben med alle reimhjula og reim, men ikke strammere, det må du kjøpe for seg selv.
  4. Sjekka ett sett kammer 3.0 kammer jeg har forøvrig, står 321 der også. er nok bare tilfeldige tall mtp delenummer/støpenummer.
  5. Står f.eks ARP så kvaliteten etter f.eks "ARP 2000" på hodet på bolteren eller mutteren er det originalt står det nok bare 10.9 eller tilsvarende. org bolter bør ivertfall byttes på en motor som S50. Har en s14 som har vert skrua på, der er alle rådeboltene strekt pga dem ikke var blitt bytta. "heldigvis" satte dem registeret feil så alle innsugsventilene stuka seg før boltene slapp hehe. boltene er ivertfall viktig, for det "rykker" ganske bra i de boltene når det skal nedigjen utenfor tenn takt. strekker dem, så mister du trykket på lagerskåla og risikerer at den roterer. da er vegen kort til rådebank.
  6. varierer litt etter ARP kvaliteten, men dem som folk flest bruker hadde jeg ikke trekt 100 ganger selv ivertfall men stod det ARP i der fra før da? Cylmo bl.a har sikkert. er jo veldig vanlig motor i Norge. org ville jeg ivertfall bytta til ny org bolt selv. ville også tatt en sjekk med plastigauge så du er sikker på at det er nok klaring på nye lagerene. Husk forøvrig å være sikker på at bukkene står samme vegen som dem stod, ofte går det å snu dem, men da hullet til lageret er bittelitt offset så blir det varmgang. tenker det blir bra det slutt, selv med litt motgang
  7. blir det ARP i samme slengen? org rådeboltene er vell helst 1 gangs bruk.
  8. er egentlig litt usikker på oppstandelsen til de merka før, men ble de levert på vanlige produksjonsbiler? Er jo begynt å bli en del med dem, men jeg rynker litt på nasa hver jeg jeg ser originale biler med dette. Syns det hadde passet bedre på mere dtm inspirerte biler med uniball understell, store bremser o.l. men mulig jeg er på viddene for all del Klistermerker syns jeg blir for mye med tanke på at du har den grå mtech2 plasten.
  9. hsd

    Hvordan strammer dere handbrekket?

    Wirer er jo ofte problemer med. Jeg har ivertfall bytta mange wirer på forskjellige biler. Kommer saltvann osv innvendig, så blir dem tunge å dra. Har også sett at dem har flisa seg opp slik wiren strekkes. denne prosessen med x antall knepp tilbake, innkjøring osv er bra i teorien, men å justere brekk skal være slik at du justerer det på bukken til det begynner å subbe akkurat, er alt OK mekanisk som wirer, bånd, fjører osv ( som det trolig ikke er med deg) så er det ferdig arbeid. Ja det kan kanskje bli bitte bittelitt bedre med innkjøring og slik og sånn, men det skal uansett fint klare eu kontroller 10 år framover og holde bilen i bratte bakker uten noe som helst problem bare ved å stramme til det subber akkurat. Spesielt om det noen dager er bra, andre dårlig så er jo det noe mekanisk som ikke står seg. Tror ikke det har noe med metoden du justerer det inn på, den er nok grei.
  10. hsd

    Hjelp med ny clutch til E36 M3

    sjekka om du har org svinghjul da? (dobbelmasse) dersom du har enkelmasse så kan du kanskje ikke kjøpe clutch kit til e36 m3 men tilpasset girkasse og svinghjulet. på min 3.2 har jeg kjøpt lettvekts svinghjul tilpasset e34 m5 sachs racing 765 trykkplate og sachs racing organisk fjæra lamell til min kasse ( 6 trinns ZF fra Z4M) liker ikke sinter selv da det blir litt for nykkete til daglig. Husker ikke i farta hvor mye oppsettet var specca for, men jeg skal ha ca 500hk i min.
  11. Norsk nettbutikk konkurrent tenker jeg
  12. er bygd på annen måte, mere hydraulisk. b30 har ivertfall ei lang stor fjær inni, kontra b32 som bare har ei lita ei. er ivertfall en svakhet på b30 mtp registerhopp.
  13. b32 kjedestrammer er ivertfall ett must.
  14. hsd

    BMW dieselmotorer

    sliter litt med vakumet på min 530d, har bytta vakumslanger til turbo, motorfester, blenda av det til egr regulator, alt under innsug osv men føler fortsatt ikke ting er 100%. er det mulig å lese av undertrykket med data? eller "må" man bare koble seg til med en slange på ett av uttakene på den fordeleren og ha manomener som viser undertrykk? eventuelt hvor mye undertrykk ( iforhold til turtall (?)) kan man forvente? Kan vakumpumpen ta skade av å jobbe "overtid" pga veldig stor vakumlekkasje? vakumslangene var jo av både ved turbo, motorfester, under innsug og så videre. edit: ordna seg selv plukket av vakumslangen nederst med akkumulator tanken, eller hva det er rett før turboen. blåste tilbake med munnen og hørte blåselyd oppe under innsuget. Klarte dermed å resonnere meg frem til at slangen jeg bytta i fjor sommer allrede var defekt igjen. Var bmw slange fra koed, men virker som den kanskje har for liten indre diameter slik det blir for mye stress når den presses over nippelen. Har slitt med det samme i andre enden nede med tanken. spørs om jeg må opp 1mm i slangedim.
  15. Kjøp ny motor. Her er det nok mere enn bare blokk. B32 eller s54 når du først bytter 😁