Jump to content

hsd

Members
  • Content Count

    2310
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

hsd last won the day on June 25

hsd had the most liked content!

1 Follower

About hsd

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Recent Profile Visitors

6833 profile views
  1. Er ikke innfestingene like da? Bare at nedre har ledd i endene. Nederste skal vell vries opp?
  2. Manuell biler har somregel ett lite kulelager i senter bak på veiva for opplagring av inngående aksling på gearkassa. Det må du nok montere. Ryggelys må du nok ordne til, det bruker ikke være store problemet men du kan jo tenke litt på det. Er nok best med passende mellomaksling. eller enda bedre, bare kjøp en 210 diff med brems. Noen biler kan man trikse det til v å justere spline, men er fremre og bakre aksling skrudd sammen slik som på e39 går det nok ikke. Må passe med flensen også. Evt kan du kanskje bruke fremre del av den nye akslingen, og bakre aksling fra den gamle om det er likt ellers, mener dem er balansert hver for seg. Er ivertfall vanlig å trikse her på e30 ombygg uten problemer.
  3. Lagt på 2k 3M struktur og lakket i bilens farge Lakket også panser hengsle saken i samme slengen. Hatt ei heil runde med plugging av diverse hull, samt montert på forskjermer og sideskjørt osv med alt nye clips sånn det sitter skikkelig. Må justeres litt her og der, men skal bl.a bytte fanger til en annen jeg har liggende uten hulla til evo2/cecotto leppa. Da blir det kun evo3 spacer og evo3 leppe. ( samme som sitter under evo2 leppa nå, men skal bestille oem svart istedet for carbonfiber) Vask, med åpen rute Hadde ei heil runde med innerste lykteglassa, selv om de var kjøpt helt nye var dem veldig skjoldete, og det er ikke mulig å komme til med klut eller liknende. Så må fylle dem med kjemi, og så helle ut igjen. Prøvde både med bremserens, elektrorens, citrus og startgass, men vanlig tynner var det eneste som virka litt. ble derimot ca 80% bedre, og veldig fornøyd med finishen på fronten nå utenom nederste delen av fangern som blir litt for voldsom med både evo2 og evo3 leppe. Sulla litt videre med motor Sendte inn det meste fra en annen motor til galving, så alt som blir dermontert fra denne blir lagt i poser, men også "matchet" med like skruer fra det som har vert til galving. Så går de gamle skruene i ei kasse, og det fra galving blir merket tilsvarende og lagt klart for montering på denne igjen. Litt slitasje fra kjede guiden, trolig pga den dårlige strammeren. sjekket register, og ser ikke ut som noe har hoppet over. Ingen slitasje på side av kjede heldigvis, så er nok guiden. Det ble derimot stramt og fint med b32 strammer, var forferdlig dødgang på veiva med den gamle. Så med mindre noe mere dukker opp, blir det å prøve slik tror jeg. Vasking av s14 deler og en liten 2 hjuls slåmaskin som fikk nye veivlager. Malt med 2k zinc epoxymaling. deretter 2 strøk med 2k svart og nye plugger inn til kjølinga.
  4. Passer vell kanskje med s50/54 bunnpanne og pumpesystem? Det koster ikke mange kronene, og fungerer nok bra.
  5. Kanskje ikkje akkurat med leddet. Får det hakket vassere med "skikkelig" shortshift i ett uten gummi i senter, får vell også de ovale foringene ferdig i nylon/poly, eller bare ta vekk hele den støttearma å montere fiks ferdig shortshift al.a IRP osv bolta direkte i karosseriet. Det bringer derimot med seg enda mere vibrasjon og støy, så slike løsninger blir heller på 320n 😀 overkill på motorfester, gearoverføring og diff foring er 3 ting jeg aldri skal tulle med på bruksbil igjen. men det kan ikkje være slappere enn det var originalt helst enda litt bedre og, men det har jeg fått løst med 545i gearvelgern.
  6. Når jeg skifta reimer etc for 2 år siden klarte jeg å bestille feil type kit, dermed fikk jeg for lang arm til AC reimhjulet. Ble bare lagt på hylla hele greia, men var egentlig fort gjort når jeg først begynte på det kappa enkelt og greit ut ca 20mm og sveiste sammen. Virker som det ikke er vanlig stål, var ivertfall hardere å file enn normal. Litt spent på hvordan det var å sveise, men prøve på den gamle arma først og ga den noen rapp med slegga, det gikk ivertfall fint. Tilpasset etter det gamle, samt montert med ny strammer etc. Blåser derimot like varmt som ellers, men har vell kun meg selv å takke når ikke AC har blitt brukt på 2 år 😅 Blir å få verksted til å vakumteste, så håpe på det ikke er alt for gale i tilfelle det er slik jeg mistenker at gassen er borte pga lekkasje som ofte blir når det ikke er i bruk. ellers begynte jeg å se litt på det eminente staget. Det er ivertfall helt annerledes tapp på velgerasklingen på ZF kassa kontra de gamle. Diameter er en del mindre. Borra av skiva, trodde det var popnaglet men faktisk klinket gods. Grei slakke i foringene, og trolig en patent mest fokusert mot å redusere vibrasjon. Dem klemmer ivertfall mest i senter, og det er jo litt uheldig mtp dødgang. ( splitta endene står mot hverandre innover) Tappen var bra slitt, hadde en ny liggende i delehylla fra ei anna kasse, og det passet fint. Merka god forskjell kun ved å bytte denne. Bestemte meg for å dreie ett par foringer. Denne gang med samme diameter på hullet hele veien igjennom. Dreid med noen hundredeler presspasning mot ytre, samt mer eller mindre mål i mål mot akslingen på gearvelge armen. Var litt mere dill med hullet hullet pga mangel på innvendig dreistål som var så lite. Prøvde med Ø10 H6 brotsj, men det ble flere hundredeler for stort, mao ALT for stort endte på å borre med 9,9 bor i benken, det ble akkurat litt for trangt, men med litt småjustering ble det veldig greit og seigt når alt kom sammen. Lagde til M6 gjenger ca 15mm nedover for å erstatte slik det var festet originalt. Fjerne litt grader Tilpasset bredda slik den var bittelitt mindre for å unngå at det kniper når det blir strammet. T Lagde en liten kon på originale skiva, samt monterte med maskinskru for å være sikker på at hodet ikke kom i konflikt med noe. Erstattet den originale gule svampen med scotchbright, prøvde på flere ganger å pressa inn mest mulig. Ferdig montert, egentlig veldig fornøyd. Er ca 60% mindre slark nå enn det var før. I selve leddet er det nå mer eller mindre ingenting. Resterende slark sitter inne i kassa ( som er naturlig/det skal være) og litt i nedre foring på den nye 545i gearvelgeren pga toleransen BMW har valgt her. Var ikke tegn til slitasje på stålet på gearvelger armen, så lite å gjøre med. Mulig det kan forbedres ved å f.eks legge ett lag med lakk over, men det slites not fort bort igjen uansett kanskje 2k klarlakk hadde vert noe. Uansett greit fornøyd, er ikke noe jeg kommer til å irritere meg over nå ivertfall. Værre med at den henger igjen i 5 gear, og vil ikke sentrere seg igjen uten at man hjelper den litt. Så blir å bestille alle skiftepinnene mellom 1,2,3,4 samt 5 og revers. Den blir nok enda hakket glattere å gire med da, samt slipper det at den må hjelpes til senter. Veldig grei jobb uansett, og er samme foringene som på E36 M3 ZF kassene så da har jeg allerede dreia verktøy til å smelle inn de nye foringene. koster heller ikke mange hundrelappene på koed.
  7. Ferdig med fjørbein nr 2 Bytta mastercyl clutch til ny fra Sachs Shinings av mellomaksling, var en del overflaterust så pussa vekk rust og malte med 2k zinc epoxy og deretter 2k i svart. Litt quickfix, men orka ikke bytte deler slik dt var 🤔👍 Merka med kjørnermerker på hver side av splinen, deretter delt Bytta sentreringsforing til org bmw Fylle med grease, banke ned doren å la de hydrauliske kreftene virke Av med opphengslager Slipt over med 60 papir i benken for å få bort løs rust og lakk. Smelt sammen etter merking på spline med nytt bmw lager. Keramisk pasts og litt 243. Straks i mål, bare å bytte grease på knute igjen. Bytta alle trykkslanger på ladelufta, samt ny intercooler brukt fra koed. Greit med nytt, lei svetting av olje og tap av ladetrykk. Brukt kjøler, vasket 2 runder innvendig og utvendig med surfex hd, og deretter med diesel.
  8. er den bestilt av en full sjømann også, så er jo det kanskje mulig det er feil. Kan være forskjellige nyanser i samme kode, her kan det være stor forskjell. Det der såg derimot mere blått ut en brunt (?) Syns det er best selv å bare få blanda seg 0,5dl basefarge og klarlakk + herder, vask med tynner først og pirk det på med en tannpirker.
  9. Syns du heller bør gå for e30 cab om det er ledig og du vil ha det, e30/2C er for spes at selv de fleste e30 entusiaster tar den 🙃 . Når det er snakk om at man må sende mail til bmw for å få det bekrefta ser jeg ikke poenget, er vell omtrent like meningsfylt med siste nummera i delenummeret på chassiet liksom. Tenk alle gangene noen kommer bort til deg på esso å spør om hvilken spesialmodell av e30 cab denne "2C" er for noe 😅 ellers mener jeg alle biler uansett er finest uten skilt, og ivertfall jeg hadde prioritert annerledes. Stusser litt når jeg ser biler til en halv mill + på replicafelger og med personlig skilt, slik hadde ikke jeg prioritert ivertfall
  10. Titta litt på det no, det blir ikkje helt rett fram med dssr heller pga det staget som holder selve gearstanga med de 2 svarte foringene fremst. Er ganske dårlig plass akkurat rundt leddet. Monterte på giroverføringa med ramma festa i kassa, og merket godt den sideslarken og ser mesteparten kommer fra foringa. men lurer litt på om det kan forbedes en god del ved å bare bytte den stifta som går igjennom selve leddet og akslingtappen fra kassa. Mulig hulla i leddet er blitt litt ovale, men det er sikkert akslingtappen i så fall og. Må se litt nærmere på det, kanskje beste løsningen kan være å bare borre opp til 0,5mm overdim og egen tapp med overmål. Gjorde den jobben på ei E36 M3 kasse, veldig greit og koster ikke mange kronene. Må bare være veldig forsiktig når man fjerner de foringene som står i kassa slik man lager grad fra skrutrekkern o.l. Måtte faktisk bytte en foring igjen pga ei sånn grad, men ett par trekk med rundfil og master cyl bremsehon på drillen ble det greit
  11. Ble det stor forskjell etter bytte da? når jeg bytta "alt" utenom det på e36n ble det som du sier også heller ikke helt bra. men den gadd jeg aldri ta igjen. Tenkte derfor å bytte det nå ettersom jeg har sett diverse filmer på nettet at slarken ofte blir betydlig. Koed skal ha over 2 lapper for det stakkarslige staget til 530d, gs ca 1800. Det som er irriterendes er at jeg sjekka opp prisen til E46 330d, og det har samme design men koster 600,- ... Tenkte å prøve litt i dag om det passer med ledd fra andre kasser, tviler på at ZF har lagd en spesiell akslingtapp kun for bmw. det er vell en nyutdanna mongo hos bmw som skulle finne opp hjulet på nytt. @Ingvaldsen leita litt etter DSSR, men fant ikke noe til 530d i farta, men det kan egentlig lages en god del enklere enn de maskinerte. bl.a slik Garagastic lager de: kan jo gjøre seg flid å maskinere ett slikt, men tror ikke det har noe store fordeler. 90% av forbedringen ligger nok i at man får lagra opp endepunkta i hver ende. Garagastic sin løsning tror jeg er mere en god nok, og veldig enkel/fort gjort å lage selv også. må tenke litt på det, finne ett "vanlig" ledd er jo det bankers, men det kan jo være en mulighet å kjøpe det fra e46 330d og bygge det om til DSSR slik det faktisk blir ei god forbedring over org 530d staget også. ( ikkje berre sunnmørsfanteri )
  12. fikk omsider sulla meg til å bestille litt greier til bilen Må ta kanalen på passasjerside før jeg tørr å ha den på bukken, men etter det blir det storjobb. Litt smått usikker om jeg rekker det i år pga mye jobb og husrenovering, men håper det Det aller meste er ivertfall i hus! Forstilling: - Bytte hele traversen forran pga sprekk i sveis. - Nye originale sachs m-sport dempere, med H&R senkesett, og alt er nytt på fjørbein. Topplager, øvre fjørskål, bumpstop, fjørskål gummi osv. Supersport black edition blir demontert. Den blir nok litt høyere, men håper det ikke blir mere enn 10-15mm. - Meyle HD kit til hele forstilling, utenom styrestag. Dem kjøpte jeg komplette fra lemforder. - Hjulstillingskontroll Motor: ( pga det lekk olje - overalt. ) - Bunnpannepakning - Tetninger på oljefilterhus + kjøleren ved siden av. - Simmering veiv bak - Nye alle trykkslanger. Kjøpte Topran. Kjøpte 1 i fjor, og det virka som "akseptabel" kvalitet. Veldig skeptisk til topran fra før, men syns det var jævla drøy pris på org bmw slanger, og fant ikke andre alternativ. Drivlinje: - Bygge om til manuell. - Overhale gearoverføring med org bmw deler. E60 545i shifter. - Ny Sachs slave/mastercyl + org bmw røret med slange imellom pga morken slange. - Nesten ny Sachs clutch, derimot kjøpt nytt utløserlager og "tappen" på utløserarma egentlig bare for å bytte det. - Montere sentreringslager på veiv - Meyle HD hardykobling - org bmw sentreringsforing/opphengslager mellomaksling. - Bytte grease på knuten på mellomaksling. - Manuell diff har jeg ikke, men det er på lista. Stresser ikke med det da jeg loffer mest rundt i 70-80 lokalt så det går nok greit midlertidig med automat utveksling. Planen er også helst å få tak i en 210 org bmw diffbrems, å så se hvor mye styr det er å få det inn i en 530d diff. om ikke blir det evt en quaife innmat tror jeg, men venter da ann til euro/pundet roer seg litt mere. Hiver også da med nye lager/tetninger først som sist. Først ut var å prøve å redde trykkplata som følgde med manuell ombygginga jeg handla fra delebilen til herr @Ingvaldsen Var knekt de små fjørerene, ikke sett før. Fant merkelig nok samme sort fjærer i fjærskuffa Ellers ser clutchen ut som den er mer eller mindre ny, så gambler på at det ordner seg. Kjøpte derimot nytt utløserlager og den tappen til arma. Benda opp armene fra motsatt side, bytta fjører og benda dem fint tilbake. Omsider fått skifta klimapanel, også supplert av Ingvaldsen. Siste vask før sommerhjul Jekkfeste sertifisert WLL 1,3T. AC jekken handla jeg i fjor, og anbefales på det aller varmeste. er 1,3t varianten isteden for den mere vanlige 2t, pga den er ekstra lang og svært slank samtidig som den løfter veldig høyt. Løfter derimot tung e39 uten noen problemer. Merk forøvrig at Teroson hulromsstoffet jeg sprøtte i bunn av døra har klatra helt opp til hulla på lista, igjennom og ned igjen til kanalen i støvet mens jeg var på jobb. Må nok til med litt citrusrens for å få det bort. Ellers kom det hele 4 pakker, 2 fra Koed, 1 fra Eurodel og 1 fra GS. Eurodel var vesentlig (!) billigere på akkurat dette enn både GS og Koed, "originale" Sachs M Sport dempere og slave/mastercyl til clutch. Hev også med Lemforder styrestag, prisforskjellen på det var derimot mariginalt kontra gs/koed. Koed leverte derimot det aller meste, bl.a H&R senkesett, alt mulig dill til demperne, Meyle HD forstillingsett og mye andre greier nevnt lengre oppe. Begynt på litt prefabrikkering så det blir litt mindre å gjør i når "alt" skal gjøres, samt det blir litt enklere å holde styr på alle delene. Trolig 530D ( ?) vs ny E60 545i. Er ca 5mm mere slag på 545, så det tror jeg blir veldig bra. Var litt redd det skulle bli for mye av det gode, men tror nok dette bare tar feelingen litt nærmere slik det en gang var i 2001 med tanke på at det alltids blir litt mere slakke i ting. ( bl.a det leddet inne ved kassa, på 530d kassa er det i "ett" med staget mellom kassa og skiftestanga, så det var rimelig stiv pris på det, så prøver med gearstanga i staden. Klar for noen nye meter. Ble en liten utfordring på fremdemperne pga uten fjørene på stikker stempelstengene på sachs demperne veldig kort ut av sylinderen, så selv om det er H&R 40mm senk måtte det komprimeres en god del. Mine trofaste biltema fjærklemmer var ikke brukandes, men deler av dem var etter litt spekulering en sen fredagskveld. Litt småfiks senere og ett sett 12.9 gjengestenger gikk det i orden Smører med SKF sitt lagerfett med ekstra vannresistans. Ble også montert nye bmw fjørbeinstopper så det ikke fyller seg med vann og fanteri
  13. Kan høre på verktøymaskin klubben gruppa på fb om noen i nærheten har dreibenk, veldig bra miljø der. Sikkert mange som ordner fort og rimelig bare du kommer i kontakt med de. Hadde lagd fort til deg hadde du bodd i nærheten 👍 , men så mye enklere om du bare tar med deg hjul og lager til noen lokale.
×
×
  • Create New...