mr.Wreckless

Medlem
  • Innholdsteller

    184
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

mr.Wreckless vant dagen sist Oktober 4 2018

mr.Wreckless hadde mest likt innhold!

Om mr.Wreckless

  • Rang
    Løytnant

Profile Information

  • Kjøretøy
    E46 M3/B8 Audi A5

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. mr.Wreckless

    Den store finn.no tråden.

    Mens vi snakker om "dårlig" annonsetekst: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136651797 Bil til nesten 900000 kr og totalt 4 bilder, hvor jeg tør påstå han har tatt 0 av de selv, hovedbildet er helt klart fra Son sin salgsavdeling, antageligvis fra når han kjøpte den selv. Og et bilde har han strøket ut skiltnr med bokstavene tydelig, mens i neste er bokstavene strøket ut men nr er "høvelig" synlig... Men verst synes er teksten, hvor det står at motor og understell er "betydelig påkostet/oppgradert" uten å nevne noe som helst av hva det innebærer, men har et par svada linker. Koster det så fryktelig mye å fortelle med noen setninger hva som skiller denne bilen til 900000 fra de andre til salgs? 🤔🙄
  2. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Det der gjorde jeg så enkelt som mulig. Jeg fjernet aux-vifta på framsiden av radiatoren og slaktet den elektriske modulen som sitter på den ved å kappe kablene ut fra den og inn til dens elektriske vifte. Kobla mishi-vifta til disse 2 kablene og med det er tanken at bilens hjerne ikke skal se forskjell på hvilken vifte som står på bilen og at mishi-vifta kommer til å gå når aux-vifta gikk den gangen den stod på bilen. Nå som aux-vifta på framsiden er borte er det også fysisk mer gjennomstrømming til radiatorene. Mishimoto selger sitt eget sett med temperatur rele, men det er om man beholder aux-vifta og er litt mer komplisert å koble til. Jeg har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig som beskrevet ovenfor, men om det er den "beste" løsningen kan sikkert diskuteres. I kalde Norge og som søndags-bil så tror jeg ikke jeg sliter med kjøling, men om folk bor i Madrid sentrum og driver mye by- eller køkjøring på plasser det er skikkelig varmt så kan jeg tenke meg min løsning ikke er adekvat.
  3. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Siste teaser fra et par dager siden før siste pussing: Videre brukte jeg litt tid i kveld på montering av Mishimoto radiatorvifte og å få ut den originale gamle aux-vifta i front. Fant mye gammel moro bak den gamle for å si det sånn..
  4. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Imens jeg venter på lakk så dukket det opp mere spennende pakker i posten: Eksos seksjon 1 med 100 cell katalysatorer, håper på å få en litt mer lettpustet motor med disse og noen få hk til. Og bak støtfangeren foran så tenker jeg fjerne aux-vifta og erstatte den med en helelektrisk fra Mishimoto: Nok å henge fingrene i inntil videre ihvertfall.
  5. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Da var jeg omsider ferdig med pussing, her høvelig vått etter en god runde med 400 og 800. Leveres til lakkering om en uke fra nå: Som tidligere nevnt så er det på ingen måte perfekt, men til å være første forsøk så synes jeg det er ganske så bra. Med lakkering tror jeg dette blir knall! Tilpassingsjobben rundt tåkelysene og tauekrokdekselet var noe drit som tok lang tid 😕
  6. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Takk for kommentar men det er mulig du misforstår litt... Jeg lager ikke en ny fanger i karbon, ikke at det er umulig men da må man styre med å lage mal og det blir litt for mye jobb. I tillegg så må man i det tilfellet ha flere lag karbon for å bevare styrken. Og en siste ting jeg lærte er at karbon blir helt stiv når epoksyen blir lagt på og det er potensielt kjedelig for fleksibiliteten man ønsker seg i ublide møter med fortauskanter. Når det er sagt så ville jeg tro man skulle kunne klare å spare litt vekt med en fanger i full karbon, Streamline lager en men til 14000 + moms står jeg over... Her har jeg ikke gjort noe annet enn å kle min originale fanger inn i karbon (skinning som de kaller det på engelsk). Forskjellen fra dette og en wrap er at dette fortsatt er ekte karbon. Har og funnet ut at med det ene tynne laget så har jeg beholdt en god del av fleksibiliteten til plastfangeren som ligger under karbonlaget. Karbonet jeg la på veier så og si ingenting og med all lakken og etterhvert epoksyen jeg pusset bort så tror jeg egentlig vektforskjellen er minimal, men i mitt utgangspunkt har jeg neppe spart mye vekt. Jeg kommer til å fjerne begge kjøleviftene og erstatte de med 1 elektrisk så jeg tar igjen litt vekt der. Hovedgrunnen til hele prosjektet med fangeren stammer fra karbonskjermene og for å få en estetisk match foran på bilen. Når karbonpanser etterhvert kommer på plass ila sommeren så håper jeg det blir en kul look på bilen Beklager langt svar..
  7. mr.Wreckless

    Den store finn.no tråden.

    Virker som eieren har fått beskjed om å skrive annonseteksten for forhandler..? Hvis det er tilfellet, så er det slik det gjøres: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142324277
  8. mr.Wreckless

    BMW E39 530ia M-sport å Blue velvet M5

    Flott SOS oppdrag på E39'n! (Nerdemodus) Kan jeg spørre, knappene til å justere setene med på den 530'n.. Den fremste (med pil framover og bakover), hva er den til? Jeg tenkte først korsrygg men det ser ut som det sitter en rund knapp helt bakerst i rekken av knapper der som antageligvis er til det?? Takk
  9. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Til slutt klarte jeg ikke motstå, et par teasere, fangeren har riktignok rukket å tørke etter skylling her så den er veldig matt, men det er en bagatell. En proff ville antageligvis prøvd å matche retningen i vevet mellom fanger og skjerm riktignok.. Siste 2 lag med epoksy så har jeg ikke mer, etter det er det en runde grundig pussing og sliping igjen med sandpapir. Derimot, det jeg ser minst fram til å gjøre er å finne fram dremelen og pusse av all epoksy som har rent ned over tab'ene der man fester sentergrillen, frese ut hullet til tauekroken + tilpasse dekselet, samt å få tåkelysdekslene til å passe igjen. Blir mye tidkrevende mikkmakk der er jeg redd.
  10. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Puss puss så får man en... : 80: 150: 240: 150 vått: Jeg kan ikke påberope meg ekspert i dette, men det er vel naturlig når man bare har gjort dette 1 gang... Litt skavanker blir det men jeg håper på at siste lag med epoksy, en god runde siste pussing og vetting skyggelegging fra lakkerer så blir resultatet ganske bra.. Pusset meg igjennom med maskin i forsenkningen så da lappet jeg på litt: Samme her, 2x lapper: Om å pusse igjennom på flatene er en litt amatørmessig feil, så er derimot skjøtene en liten kunst når man legger karbon. En sak er kanskje om man har en CNC maskinkutter og forhåndsprogrammert scan så man kan få en perfekt tilpasset del, men når det mangler er man tilbake til fri håndsklipping med saks og det var litt... utfordrende. Man får gjøre det beste ut av det og om man ser på bildet i forrige post med nylagt epoksy på så tror jeg ikke det blir verdens undergang.
  11. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Jo takk for det. "Den som intet våger, intet vinner", men når det er sagt så hadde jeg absolutt ikke gjort dette om fangeren var ganske fin i sin stand før jeg begynte, men slik det var følte jeg jeg hadde lite å tape. Men vi får se på det endelige resultatet når alt er klart og ferdig lakkert
  12. Er det uaktuelt (mtp tid) å google litt og heller handle en Walbro pumpe som passer på e-bay? Beklager, ikke mer hjelp å få av meg 😣
  13. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Til syvende og sist så har jeg vel tatt litt lærdom av å legge karbon, og også fått mye mer respekt til de som holder på med dette. Det krever mye jobb, tålmodighet og nøyaktighet for å få et bra resultat. Min fanger ble ikke perfekt, har lappet litt her og der hvor jeg har brent igjennom i pussefasen, fant og ut (enn så lenge) at for å få fine skjøter så er det om å gjøre å klippe karbonet opp så pent som mulig før man legger det nedpå. Lettere sagt en gjort. Men etter en god del pussing, litt lapping så har jeg nå begynt å nærme meg sluttfasen. Her med epoksy lag nr 3 på. Et strøk til samt litt pussing før et siste lag venter: Her kan dere jo prøve å spotte lappingen min Her er det også (såvidt synlig) lappet på et par biter. Denne overgangen viste seg å være en overkommelig utfordring. Det så virkelig ikke bra ut når jeg hadde lagt karbonet på kontra hvor høvelig ryddig skjøten ser ut her.. Det blir enda mer pussing framover. Har og en plan for lakkering og skyggelegging her som lakkereren skal få bryne seg på. Mulig jeg går for en mer skyggelagt finish enn på skjermene for å skjule noen av skavankene jeg har påført fangeren. Alt i alt så så det veldig svart ut på det verste. Men etter vanvittig mye pussing, jobb og et par strøk epoksy så synes jeg resultatet er akseptabelt. Og med litt lærdom og erfaring så skal det absolutt la seg gjøre å få et ganske så fint resultat. God helg
  14. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Runde 3: Slik ble altså skjøtene seendes ut, ikke kosmetisk godt nok for min smak: Så maskinpusseren fikk kjørt seg noen runder til. Mer karbon ankom også så jeg fikk lagt på framsiden i 1 stykke. Det er første gangen jeg holder på med noe slik så det ble litt læring underveis om hvordan jeg gjorde det kontra hvordan jeg burde ha gjort det. Framsiden la seg ihvertfall mye finere her og så meg fornøyd med det. Skjøtene mine som jeg prøvde å gjøre noe med derimot, selv ikke revisjon 2 var en fantastisk suksess spør du meg.. Til slutt brant jeg selv for hånd igjennom et sted som var litt høyere enn området rundt 😡
  15. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Så til runde 2: Fant ut at jeg skulle ta åpningene først, nå var jeg riktignok på restene av karbonet så det blir noen skjøter. Lurer på om de kaller det en "butt-joint" på fagspråket men med litt taktisk plassering av disse samt den påtenkte lakkeringen tror jeg ikke det blir verdens undergang: Evig eies kun det teipte, har litt kunstig hjelp her for å presse karbonet på plass i de vanskelige hjørnene. Til sist la jeg undersiden i 2 deler, det gikk med noen klemmer for å holde ting i skjøtene på plass: Gikk tom for karbon så det er mer på vei, var ikke så ille til 250kr pr m2. Mistenker det kommer til å gå med enda mer klemmer på framsiden rundt alle åpningene (ser ikke veldig fram til dette), men til slutt så blir jeg å klippe og trimme ned overflødig karbon i skjøtene og legge på epoksy. Enn så lenge så har jeg troa ihvertfall. Etter litt kjapp pussing på pyntelistene som går under hovedlyktene synes jeg det ser lovende ut. Fortsettelse følger...