mr.Wreckless

Members
  • Content Count

    283
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

mr.Wreckless last won the day on October 5

mr.Wreckless had the most liked content!

About mr.Wreckless

  • Rank
    Kaptein

Profile Information

  • Kjøretøy
    E46 M3/B8 Audi A5

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. mr.Wreckless

    Langhelg i Munchen 😁

    Går det ikke an å få leid seg en BMW M modell så du kan teste toppfart på autobahn eller dure ned til de tyske alpene og leke deg på svingete veier?
  2. Kule oppdateringer! Jeg er fortsatt målløs 😶
  3. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Takk for hyggelige kommentarer. Det var mye jobb dette egentlig, sikkert 15 timer effektiv skruing på dette. Tannstang byttet er vel neste punkt på agendaen. Flere i USA som gjør dette byttet, og i England setter de på en "purple tag" stang som går for det samme som "yellow tag". Når jeg kjørte hjem så var jo rattet skeivt, ikke så rart når jeg har bytta både tannstang og indre/ytre styreledd. I tillegg så ble jeg møtt av en hel hær av gule varsellys. Carly diagnose sa bl.a. varsel på tannstang og styrevinkelsensor. Var overrasket over denne feilen men får prøve INPA og se om jeg får tilbakesatt eller kalibrert den. Fikk og varsel på bremsebelegg og det kan jeg forsåvidt forstå da jeg herjet litt med den sensor kabelen i bremsebelegget når jeg monterte dette. Derimot noe som var litt ekkelt var når jeg ga fullt rattutslag (begge veier). Like før jeg nådde fullt utslag kjente jeg rattet plutselig ville fortsette svingen av seg selv til fullt utslag og "låste" seg fast der. Jeg må ta i for å få rattet tilbake fra fullt utslag og det er egentlig en ganske ubehagelig følelse. Spørsmålet er om dette har noe å gjøre med at forstillinga er ny og ikke tatt kontroll på eller om det er noe rart med tannstanga..? Jeg kan lett se for meg at endret geometri og annerledes caster kan gjøre at rattet vil svinge av seg selv. Det skal sies at det er kun slik når bilen ruller og ikke når den står i ro..
  4. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    6 timer under bilen for å avslutte sagaen, kommer jeg ut av historien i live? Understellet må på plass: Litt mikkmakk ble det, styrestanga var litt kranglete å få på men ellers var det grei skuring. Kjørte motoren på starteren uten tennplugger for å snurre olje rundt i maskineriet. Deretter satte jeg i plugger, coiler og vridde om nøkkelen: Rådelager26.mp4 Bilen starta tvert uten å klage Til slutt var det bare kosejobben med å sette på plass deksler, etterfylle servoolje osv og jeg kan ta en fin fornøyd lørdags kveld.
  5. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Kveldens herjinger er ferdige. Siste steg i rådelagerbyttet før jeg omsider kan sette i gang montering igjen. Første hinder på veien var som tidligere nevnt at min 2002 modell i utgangspunktet skulle ha en M11 bolt til rådene, BMW gikk over til M10 i ca 2003 så jeg ble overrasket over å finne M10 bolter i min bil. Mistenker motorbyttet. Hadde allerede handlet inn M11 da det var det bilen egentlig skulle ha, men da ble det e-bay når sannheten viste seg. 1500kr rett i dass 😕 Jeg hadde forberedt meg godt med innhandling av deler og verktøy til denne jobben på forhånd, så det neste var jo at at M10 boltene ikke hadde 12mm 12-kant men 11mm 12-kant hode, så det verktøyet jeg hadde handlet inn var også bortkastet. Måtte grave fram en 11mm fastnøkkel og sette røret til jekken på den for å få nok kraft. ARP vil at boltene skal strammes med strekk, så jeg brukte en måler til dette som jeg måtte massere litt med Dremel for å få plass i blokka. Passet på å bruke masse av fettet som ARP legger ved. Dette var litt slitsomt og tidkrevende, det er ganske mye krefter som skal til for å oppnå anbefalt strekk i bolten. Etter dette kunne jeg omsider montere den nye pumpa fra VAC: Hadde et lite glass med 10w60 olje som jeg holdt oppe under sugerøret til pumpa og snurret på hjulet for å lade den med olje så det ikke blir en tørr start for bilen. Til slutt kunne jeg smøre inn bunnpanne og blokk med silikon før pakningen gikk på og bunnpanne ble montert. Satt igjen med 1 bolt som jeg trodde skulle i bunnpanna, men der ser det ut som jeg har fylt alle hullene. Jeg mistenker at den siste bolten er 1 av 2 bolter som brukes til å feste de 2 rørene til oljepumpa synlig på bildet over. Føler ikke det er noen krise siden jeg fikk på 1 bolt så de skal sitte godt. Fortsetter monteringen i morgen, dog så må jeg reparere gjengene til den ene bunnpannebolten. Irriterende når momentnøkkelen ikke klikker når den skal Håper det ikke byr på for store utfordringer dog.
  6. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Kjapt levert og returnert, "ny" oljepumpe fra VAC motorsports med sterkere skaft og endringer i innmaten som sørger for 22% høyere flow av olje. Håper komboen av dette og nye rådelager samt ARP bolter gjør at jeg får en sterk og velsmurt S54 Helgen går nok med til å begynne å sette sammen motoren igjen. God helg
  7. mr.Wreckless

    Daniels Estoril E46 M3

    Teaser indeed! Er det GS bakpotte + seksjonen med nye katalysatorer? Låter jo lovende.. Hvordan låter det ved pådrag?
  8. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Kveldens syssel er unnagjort. Siden sist så leverte jeg bunnpanna til vask og bestilte nye pakninger til de diverse sakene som henger under på den: Etter det var det på tide å montere nye rådelager: Her har jeg dratt på godt med monteringsolje, lagerne er handlet hos VAC motorsports og har en overflatebehandling fra Calico ala teflon om jeg har forstått de rett. Enden av råden, av med boltene og ta den ut. Lageret løsnes ved å dytte det ut, høvelig enkel skuring. Råden er smidd i et stykke og siden separert, så det er viktig å beholde endene med rådene, det gjelder også hvilken side som vender eksosen, heldigvis så er det stemplet inn nr i godset på rådene på eksos-siden så man ikke går på en bommert der. Lageret og råden har en liten tann på den ene siden som stikker ut så det går ikke an å sette det i feil. Bare å presse herligheten på plass: Rådesiden er litt mer kronglete siden det er trangt oppe i blokka, men det lar seg løse. Dog så ser man nå hvorfor man må ut med tennpluggene for å få til dette, man hadde aldri klart å dytte stempelet opp i sylinderen mot kompresjonen for å gå klar av veiva om ventilene er igjen. I bakgrunnen ser man den ene oljespruteren som peker opp mot undersiden av stempelet. Her er de gamle rådene. Litt kobber synes på de øvre lagerne, de nedre ser ok ut. Uten å være ekspert så kan det virke som det var et greit tidspunkt å bytte disse på? Til slutt la jeg merke til denne dritten på svinghjulet. Ikke helt klok på hva det kan være eller hva det kan komme av? God kveld
  9. Har egentlig alltid hatt sansen for disse siden jeg satt i en ny i butikken i Skottland ca. 2009(?) Et design folk har et elsk/hat forhold til er en suksess i mine øyne! Gøy å se all kjærligheten du gir kjerra! Artig å lese om modden til eksosen. Jeg gjorde en tilsvarende sak med Audien min. Fant bare et australsk selskap som heter Varex som leverte en potte med spjeld i som kunne passe, Coowei dukket aldri opp i mine google søk... Kikket du noensinne ned igjennom røret for å få en ide om hvordan de har løst lyddemping? På Varex varianten var det såre enkelt: Et helt rør rett igjennom potta med perforeringer i hver ende, når spjeldet lukket blir eksosen tvunget gjennom perforeringen før spjeldet, gjennom masse glassull og kommer ut av perforeringene på andre siden av spjeldet. Tenker du Coowei har samme løsning eller fikk du inntrykk av at det var litt mer avansert enn det? Jeg mister ytelser på motoren med spjeldet lukket da det er for mye eksos for en stakkars liten potte. Men stille blir det! Ikke for å spamme tråden din, bare si ifra så sletter jeg innlegget.. eksostest.mp4
  10. mr.Wreckless

    Den store finn.no tråden.

    Tja, vet ikke hva jeg skal si. Folk setter jo prisene sine selv litt etter marked og hva de selv føler de vil ha for bilen. En forhandler har vel i utgangspunktet noen forpliktelser i forhold til garanti o.l., dog så har, hva jeg har forstått, riktignok kjøpslovene endret seg litt i favør kjøper selv ved privat salg. Når det er sagt så er det stort sprik i verdi på de 2 bilene om man sammenligner de. For meg så er det litt viktig at ting som traversfestet bak er forsterket på disse bilene nå som de er gamle, da å fikse slikt ikke er kostnadseffektivt med norske verkstedpriser..
  11. mr.Wreckless

    Den store finn.no tråden.

    Lol, jeg fikk inntrykk av at hele annonsen var skrevet med en god dose sarkasme/ironi? Denne derimot https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159227303, har ligget til salgs en stund, prisen ser ut til å ha blitt nedsatt? Skjønner ikke helt hva som er greia, hadde jeg vært ute etter M3 i dag hadde nok denne vært mitt første og siste stopp? Er det noen skjulte feil med bilen?
  12. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    Oljepumpa er på vei til USA for oppgradering, imens fortsetter arbeidet sånn smått. Fikk tak i ny tannstang på e-bay. Vanlig M3 har en "green tag" tannstang med en høvelig treg utveksling som jeg mener er 15.4:1. Handlet inn en "yellow tag" tannstang som visstnok skal gjøre utvekslingen litt raskere, 14.7:1 om jeg husker rett. Ut med den gamle: Inn med den nye: Fjerner de gamle endeleddene og setter på freshe nye fra Lemförder: Mens jeg holdt på så satte jeg også på nye motorfester, de gamle var som sagt bra morkne i gummien etter sikkert 15 år i et varmt og tørt klima: God kveld
  13. mr.Wreckless

    Den store finn.no tråden.

    Må si meg enig, flotte linjer på bilen. Interiøret må man vel bare innse er slik en tidlig 90-talls japaner ville være, men man kunne sikkert freshet den bra opp med nyfarging av skinnet samt trekke om rattet. Nysgjerrig på ombyggingskittet til manuell også ville jeg tro det det er en ganske god bil å cruise rundt med den motoren
  14. mr.Wreckless

    mr.Wreckless' E46 M3

    På tide med en liten oppdatering, og i dag påbegynte jeg jobben jeg har gått og gruet/gledet meg til over sommeren, rådelager: Halve innsuget av og pluggene må ut for å spinne på veiva for å komme til etterhvert. "Løfteåk" fra Biltema, og etter ikke så forferdelig mye arbeid så dro jeg ut hele fremre travers, kailperne henger i strips på fjærene i hjulbuen så jeg slapp å lufte bremser osv. Kan riktignok ikke si jeg ser fram til å sette hele dette tunge dråget på plass da det er mange hull som skal treffe samtidig, 4 til traversen, "2" støtdempere skal inn i spindelen samt rattstammen skal treffe inni styresnekka 😕 Begynner å komme til, ser det var godt jeg forberedte meg med å kjøpe nye motorfester, for disse var bra morkne! Olja tappet jeg ganske straks jeg fikk løftet bilen opp så den rant fint mens den var varm, men det var allikevel en god del igjen i panna og det ble en del søl. 25 + 3 bolter senere så var panna av. Mot formodning gikk det hele ganske så smertefritt og jeg ante lys i tunellen for en tidlig kveld.... Jeg sleit overraskende mye med boltene til oljepumpa, og endte med å dra den ene bolten rund 😕 så her måtte jeg ty til plan B. Derimot så ble jeg litt for nysgjerrig på tilstanden til lagrene ettersom bilen har gått 159' km nå så jeg knakk løs en råde og tittet. Litt merkelig merke på nedsiden men veiva så fin ut ellers og ikke noe spesiell slitasjemerke i mine øyne. Derimot så ble jeg overrasket over at bilen min, en november 2002 produsert bil, hadde M10 E-12 rådebolter, da disse etter ryktet ikke ble brukt før BMW byttet ca i mars 2003. Undre på om bilen har fått en ny motor i løpet av sitt liv i USA? Håper jeg kan bytte ut M11 ARP boltene jeg allerede har kjøpt i M10 også. 12-kant to the rescue! Når man plages så må man av og til bare hamre på plass noe stort inn i et trangt hull, og her ble altså dette løsningen på den vanskelige bolten. 8 timer etter påbegynt arbeid så var jeg så og si ferdig med demontering og tar med det kvelden.
  15. mr.Wreckless

    E46 m3 banebil/drifting

    Flott arbeid, bøyer meg i støvet!