Gå til innhold

"Klonkelyd" i bakvognen BMW 316 E36 -98 mod.

apshai@chello.no
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte nye felger og dekk her om dagen (17" felger og 215/45 dekk). Etter et par dager merket jeg at noe sa "klonk" på den ene siden når jeg kjørte over diverse ujevnheter i veien. Et par dager senere (idag) begynte det samme på den andre siden også. Kan det være at den reduserte demping pga. lavere hjul har gjort slik at støtdemperlagrene oppe har blitt utslitt så kjapt etter byttet? Har hverken senket bilen eller montert kortere dempere. Trenger vel ikke å si at dette er utrolig irriterende. Noen som kan uttale seg om en mulig årsak og/eller løsning på problemet ???

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vet ikke sikkert åssen det er på din, men jeg hadde samme problemet på coupeen min, men der greide jeg å slå demperforingen ut av festet bak, og det var extremt ille, regner med ikke det har skjedd med din ettersom du bare hører et dunk, da ville i såfall det ha bråket så mye at man ikke tør kjøre videre... men er du sikker på at du ikke smeller hjulet i bilen på innsiden, evt da har feil innpress? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innleggene. Kan nevne at bilen har gått 90 000 km. Innpress på felgene er 38 (det er 7.5x17" felger), så jeg tror ikke problemet er at de toucher demperen eller noe annet på innsiden. Jeg heller mot at det er støtdemperforingene, og kikket også etter i bagasjerommet, men kunne jeg ikke se at de var gåene. Hvordan skal de se ut da? Skal man se etter sprekker eller rifter i gummien? Har også for meg at selve foringene ligger inn i hjulhuset og ikke oppå i bagasjerommet. Har planer om å skifte dem uansett, da jeg leste at hvis man kjøper foringer som egentlig passer E46 cabriolet, vil disse vare lenger da de er grovere bygd. Når det gjelder bærearmsforinger har jeg ikke peiling på om de kan være gåene (virker ikke sannsynlig basert på km. stand på bilen etter min mening). Hvor mye koster bærearmsforinger i forhold til de relativt billige støtdemperforingene ???

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har akkurat samme problem som jeg har. Min er gått 76 000 km nå og etter jeg gikk over til 225/40-18 så begynte det å komme klonke lyd fra min også. Har vært på BMW og fått de smurt på ett eller annet og det ble borte. Men nå har det kommet tilbake igjen og nå må de bytte hele foringen. Bra jeg har garanti ennå. :) Ellers blir det dyrt å la de bytte det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW_JP

Er du helt sikker på at det er bærearmsforingene og ikke støtdemperforingene som er slitte??? Merker at bilen rykker litt til sidene når jeg kjører over ujevnheter i veien samtidig som jeg svinger. Dekkene bak er ikke skjevslitte. Synes klonke-lyden kommer fra bagasjerommet og ikke fra under bilen. Hvor dyrt og vanskelige er det å evt. skifte bærearmsforingene ???

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekk bærearmsforingene, hadde akkurat samme problemet på en tidligere E-36, skifta de og da blei lyden borte:) det sliter no helt sinnsykt med dekk av å kjøre såmm oxo, sleit ut et par splitter nye gummier på en sommer av å kjøre med dårlig foring. koster rundt 300kr stk trur jeg, og et helvete å skifte uten spesialværktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innleggene, de var nyttige. Jeg har bestemt meg for å skifte støtdemperforingene, da dette er billigst og de må sannsynligvis skiftes ganske snart uansett (delene er på vei fra GS). Kommer til å kikke på bærearmsforingene hvis dette ikke hjelper, men der er jeg usikker på om jeg klarer å skifte selv. Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger av verktøy, og om det over middels vanskelig ???

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...