Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
I helgen fikk jeg gjort ganske så mye.

Det nydesignede "throttle assembly'et" (gasspedal/wire/gasspotensiometer) synes jeg ble såpass flott at det var verdt en egen bildeserie :wink:

Er det "Drive By Wire" du har snekret deg her? Potmeter som styrer en servomotor? Eller er potmeteret erstatnig for gasspjeldsensoren(e)? Kan ikke helt se på bildet, men det er nok bare meg ;)

• Svar 300
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
I helgen fikk jeg gjort ganske så mye.

Det nydesignede "throttle assembly'et" (gasspedal/wire/gasspotensiometer) synes jeg ble såpass flott at det var verdt en egen bildeserie :wink:

Er det "Drive By Wire" du har snekret deg her? Potmeter som styrer en servomotor? Eller er potmeteret erstatnig for gasspjeldsensoren(e)? Kan ikke helt se på bildet, men det er nok bare meg ;)

"Drive by Wire" er noe annet. "Throttle by Wire" heter dette systemet... :wink:

Men ja! Dette er et slikt system. M70B50 (V12 motoren til BMW) var den første serieproduserte motoren med et slikt system.

Det er så enkelt som at det ikke finnes MEKANISK link mellom gasspedal og spjeld, kun dette potmeteret. BMW gjorde det slik for å enklere kunne styre begge banker på motoren.

Når motoren skal startes opp igjen må jeg gå igjennom en viss kalibreringssekvens for at det skal yte optimalt... :D

Skrevet

Ja selvsagt, kun gassen som var tema her :) Kalibrering er jo bare kos om hardwaren fungerer som den skal. Om forøvrig "Drive By Wire" noen gang blir standard tviler jeg på at elektronisk styring er særlig egnet for ditt bruk. Responsen fra underlaget blir vel noe "feil" :P

Hvor langt er du kommet med motorbygget? Leste en gang en liste over mods på BMWCCN, drøm eller fakta?

Skrevet
OT: Men hva skal du ha for Hartgefelgene?

Jeg så nå nettopp at du hadde sendt meg to mailer. Men begge var havnet i "Junk"...

Jeg vet ikke om jeg skal selge dem, har sendt forespørsel til Japan for å se om det er mulig å få tak i dekk til bakfelgene. R-dekk i 235/245 med 35 profil er ikke lett å finne :cry:

OM jeg skal kvitte meg med dem kommer jeg nok mest sannsynlig til å bytte med en annen kar i klubben. Han har nemlig liggende et sett med 16" BBS RS som er interessante.

Vi får se.

Skrevet

Ja selvsagt, kun gassen som var tema her :) Kalibrering er jo bare kos om hardwaren fungerer som den skal. Om forøvrig "Drive By Wire" noen gang blir standard tviler jeg på at elektronisk styring er særlig egnet for ditt bruk. Responsen fra underlaget blir vel noe "feil" :P

Hvor langt er du kommet med motorbygget? Leste en gang en liste over mods på BMWCCN, drøm eller fakta?

BMW har jo for vane å utvikle ting som fungerer, så man skal ikke se bort fra at det ville funke fint...

Motoren har jeg ikke begynt på ennå. Nei, det er ingen drøm, men først vil jeg sjekke om dette prinsippet funker. OM det gjør det vil kommer jeg til å bygge om motoren kraftig. Det blir i så tilfelle til neste vinter, eller evt. vinteren etter der... :wink:

Skrevet

Klart, om BMW introduserer noe sånnt blir det vel med elektrisk feedback til rattet via servomotorer :P Men hvor "korrekt" noe sånnt blir kan nok diskuteres..

Så det blir kjørt med rimelig original motor denne sesongen for å teste konseptet med andre ord. Kanskje ingen dum idé før du bygger grommeste E30 350 ever ;)

Skrevet
Klart, om BMW introduserer noe sånnt blir det vel med elektrisk feedback til rattet via servomotorer :P Men hvor "korrekt" noe sånnt blir kan nok diskuteres..

Vi har jo noe lignende i dag på E60. Active Steering har jo vært både lovprist og forhatt hos den internasjonale pressen.

Jeg synes dette systemet fungerer forbløffende bra og det kommer helt sikkert til å blistandard på de fleste biler ettersom bilfabrikantene vil innføre integrasjon mellom styring og ABS/DSC/CBC (eller feks. ESP på Audisk).

Men, som du sier, dette er ikke aktuelt for meg. For det første ser jeg ikke behovet for det, for det andre er det ALTFOR komplisert å bygge inn i min gamle sliter, for det tredje er sannsynligvis ikke systemene bra nok ennå. Og for det fjerde, jeg vil ikke ha noe slikt... :wink:

Skrevet
Nope! Det er faktisk mye kortere vandring på girspaken nå en det var før (og jeg hadde kort før også...). Du vet, det er ikke lengden på girspaken INNE i bilen som avgjør hvor lang vandring det blir, men det er hvor lang den er UNDER (fra "kulen" og ned til sjaltestaget) som avgjør.

Dette er finfint :D

Berre ein liten tanke:

dsakf.jpg

Visst ein tenker på dei raude og gule "ballane" som girkula.

der A er f.eks 1. gir og B er 2. gir med kort girstang og A2 er 1. gir og B2 er 2. gir med lang gir stang.

Då ser ein jo tydeleg forskjell på lengde mellom girkulas posisjon i 1. og 2. gir med lik vandring på undersida. :roll:

berre lurte liksom, vær so snill å rett meg visst eg tek feil. har tapt noken timar nattesøvn med å tenke på dette. :D

Skrevet

AutofilE34: Jeg er støtter teorien din jeg. Men med veldig kort girstang blir man svak i forhold til den lange. Dette er jo ikke noe fordel da det tross alt skal litt kraft til å få bilen i gir. En kammerat satt på deler fra z3 på sin e36 og den blir nesten litt vond å gire på grunn av den korte girstanga og den lange utvekslinga under. Men samtidig vil jeg tro man blir veldig hardhendt mot kassa visst stanga er for lang over innfestinga, da man ikke vil legge merke til at kassa stritter litt i mot og bare smeller i så synkringene fyker :)

Hilsen Trond

Skrevet
Nope! Det er faktisk mye kortere vandring på girspaken nå en det var før (og jeg hadde kort før også...). Du vet, det er ikke lengden på girspaken INNE i bilen som avgjør hvor lang vandring det blir, men det er hvor lang den er UNDER (fra "kulen" og ned til sjaltestaget) som avgjør.

Dette er finfint :D

Berre ein liten tanke:

dsakf.jpg

Visst ein tenker på dei raude og gule "ballane" som girkula.

der A er f.eks 1. gir og B er 2. gir med kort girstang og A2 er 1. gir og B2 er 2. gir med lang gir stang.

Då ser ein jo tydeleg forskjell på lengde mellom girkulas posisjon i 1. og 2. gir med lik vandring på undersida. :roll:

berre lurte liksom, vær so snill å rett meg visst eg tek feil. har tapt noken timar nattesøvn med å tenke på dette. :D

Du har selvfølgelig helt rett i dine tegninger. Og jeg burde tatt meg tid til å forklare mer inngående...

1.

Det er IKKE gunstig å ha en kort girspak inne i bilen. Dette bidrar til å minske "følelsen" med hvor girene sitter og sjansen for bomgiring er overhengende. Denne typen innkorting ser man ofte på "rånebiler"... :lol:

2.

Min girspake er ganske lang UNDER bilen, og dette gjør til at det blir veldig kort vandring INNE i bilen uansett. Du har helt rett i tegningen din, men du burde føye på lengre spake UNDER bilen for å gjøre bildet komplett.

Når jeg sier at det ikke er spaken INNE i bilen som avgjør, så er det en halvsannhet (jeg tok meg ikke tid til å forklare). Det har selvfølgelig innvirking, men ikke på langt nær så mye som det har på UNDERsiden.

Kanskje litt vanskelig å forstå dette (jeg vet ikke hvorfor, men jeg gir noen elendige forklaringer for tiden... :cry: ).

Vi er nok på samme ark uansett tror jeg :wink:

• 1 month later...
Skrevet

Er vel på tide med en liten bildeoppdatering tenker jeg...

Nå er monteringen i full gang!

Understellet er ferdig lakket (tok det i sølv av praktiske hensyn - det er enklere å mekke under bilen på treff osv.). Bakstillingen er montert, og motoren er snart ferdig og klar for montering i bil...

Har fått masse GROMME deler i det siste og noen av dem ser dere på bildene :D

BAKSTILLING:

IMG_2826.jpg

IMG_2842.jpg

IMG_2818.jpg

IMG_2816.jpg

IMG_2849.jpg

IMG_2850.jpg

IMG_2819.jpg

Litt deler til forstillingen...

IMG_2835.jpg

IMG_2841.jpg

Og så litt motorbilder...

IMG_2862.jpg

IMG_2884.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...