reder Skrevet August 24, 2005 Share Skrevet August 24, 2005 Hei, jeg har en E34 520iA 1991 med automat kasse. (med sport/economy/manuell knapp). Problemet er at i det siste så har denne kassen begynt å "tulle" litt. Det kan gå dager hvor den oppfører seg helt som normalt. Her er "diagnosene": ->1. når jeg starter så har holder motor litt for høyt turtall ca 1200 (normalt ligger den på 850), da vet jeg at noe er galt, kjører ut på veien og da vil den ikke gire lenger enn 2, kanskje etter en liten stund girer den til 3og4 . Hvis jeg derimot trykker ned knappen (sport/economy/manuell) så girer den. ->2. Oftere og oftere i det siste har den gått i såkalt "Trans program", lyser et tannhjul i display og kassen kjører kun i 3 gir. Jeg har hatt kassen inne for sjekk av olje osv hos en BMW forhandler og der er alt i orden, og selvfølgelig den dagen de hadde den inne oppførte den seg normalt Jeg har også lest noen løsnings forslag som jeg skal prøve ut her: http://www.bmwe34.net/e34main/trouble/TransProgram.asp Er det noen som har hatt samme trøbbel, evt har noen tips, lest om dette på nettet?. Eller vet om noen som har skikkelig peiling på BMW automat kasser i Østfold? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet August 24, 2005 Share Skrevet August 24, 2005 Har trøbbel med min også: Som kjent så har jeg Automatkasse på min E36 325ia Cab. Jeg trur girkassen er av varenummer: A5S310Z En stund så var girkassen litt tullete, giret litt treigt osv.. Så jeg blei anbefalt å ta et oljeskift.. Dette blei gjort av et verksted jeg har bra erfaring med, og oljetypen Agip Dextron 3 blei benyttet, det blei fylt på 4liter olje og filter blei også skiftet.. Etterhvert oppdaget jeg at bilen lak olje som bare det, og det var automatkassa, så bilen min blei fraktet til verkstedet igjen med Falken: De fortalte at pakningen var lagt litt skjeivt etc og dekte alle utgifter.. Etter dette har det fungert relativt greit, men nå i det siste har girkassen oppført seg rart.. Noe er galt.. - Under litt aktiv kjøring, så er den treig å gire, og av og til kommer det litt sånn 'dunk' giring.. Ingen myk overgang, men heller ingen smell og dunk dunk.. Bare det at man kjenner godt at bilen girer.. Under rolig kjøring fungerer den ganske bra, men kommer slike giringer av og til da også.. - Ellers så kan girkassa henge litt igjen når den skal gire.. Om jeg kjører, og den skal gire, så plutselig bruker den lang tid på å gire og virker som den står i nøytral, og når jeg gir gass videre, så ruser motoren, også plutselig girer kassa på turtall, og det er jo ikke HELT bra.. - Og noen ganger når jeg kjører i trafikken og stopper opp for å vente på grønt lys f.eks, så etter et par sekunders stopp, girer kassa plutselig.. Hva er det som skjer? Hva er galt? Jeg tenker å høre med dere om dere vet om noe, før jeg ringer verkstedet å klager.. Er det olja som gjør noe feil? Det er tydeligvis 11liter olje på ei slik girkassa, men bare 4liter blir skiftet.. Så man skal vel ta et nytt oljeskift ei kort stund etterpå.. Takk for hjelp.. Begynner å bli litt bekymra.. Og lurer på om man skulle bygd om til manuell.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nokiaas Skrevet August 24, 2005 Share Skrevet August 24, 2005 Hei. Dette høres kjent ut. Se min gammle tråd: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=3895&highlight= Jeg skal bytte solenoidene snart. Jeg har funnet en gearkasse ekspert her i Arendal som reparere gearkasse for hele Norge. Han hadde jobbet mest med GM kasser, men jeg skaffet 2 brukte, delevis ødelagte, kasser han kunne "øve" på, så vi er snart klare for å ta fatt på min. Han tror ikke det er noe galt med clutch pakkene osv, siden bilen trekker som den skal på alle gear (når den ikke er i TRANS PROGRAM). Hvis du vil vite mer, så send en PM med tlf så kan jeg ringe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå