bimmerdude Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Nå er jeg litt irritert her! Har dere lagt merke til hvor mange biler med heftelser som ligger til salgs rundt omkring? Saken er at alle disse bilene ligger på ett urimelig lavt prisnivå og dette ødelegger for folk som skal selge sin bil uten å svindle folk. Dette presser ned prisnivået og jeg får mindre igjen for bilen min. En bil som ligger urimelig lavt i pris og en eier som ikke vil opplyse om reg nr. Dette ødelegegr for meg når jeg skal bilen min. Grr irritert. Burde ikke vært mulig å legge ut biler med heftelser på finn.no eller burde i hvertfall stått en stor advarsel. Sikkert mange som blir svindlet på denne måten også. Jeg kaller det rett og slett svindel å legge ut en bil for salg uten å opplyse om at den har heftelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Uhm.. mulig jeg er dum her nå, men hvordan ser du at det er heftelser på den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW525i Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Burde ikke vært mulig å legge ut biler med heftelser på finn.no eller burde i hvertfall stått en stor advarsel. Sikkert mange som blir svindlet på denne måten også. Jeg kaller det rett og slett svindel å legge ut en bil for salg uten å opplyse om at den har heftelser. Hvis det ikke hadde vært mulig å legge ut biler med heftelser ville det blitt lite med biler tilsalgs. Nesten alle som har en bil som er verdt over 100 000 har som regel et lån på bile, og da har man jo en heftelse. Men man bør alltid opplyse om at det er heftelser på bil, jeg bruker altid Brønnøysundregistrert, før jeg i hele tatt begynner å ringe eller sende mld til han som eier bilen. Edit: En enkel ting er jo å drite i folk som ikke legger ut reg. nummeret slik at du ikke kan finne ut av heftelsen. Når alle gjør det vil ikke prisen bli dratt ned like my. "PS" Den 328 var billig!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Det er jo ikke noe problem at det er heftelse i en bil, den er jo det bare og betale når du kjøper bilen. Fremgangsmåten er jo enkel, det er jo bare og ta kontakt med den som har panteretten i bilen, det får du opplyst hos Brønnøysund, så ringer du til dem som har panteretten og da får du opp det som er igjen på det opprinnelige pantet. Du får en konto nr av dem som har panteretten og du setter inn pengene inn på den konto'n, og eventuelt resten av beløpet gir du til selger av bilen. Det er sånn det foregår og det er ikke noe galt i det vel? Så om det er pant i en bil spiller det jo ingen rolle. Og husk, det som du får opplyst på Brønnøysund er bare det som en gang ble tatt opp som lån på den bilen, og den kan for alt du vet være nesten helt nedbetalt, men alikevel så står det opprinnelige pantet hos Brønnøysund, den blir ikke korrigert hver gang man betaler ned på lånet. Det eneste som er viktig her er at både selger og kjøper stikker til banken sammen og samtidig, og det er viktig at kjøper snakker med den som har panteretten. Og det er like viktig for selger av bilen å vite at kjøper faktisk betaler ned lånet som er på bilen. Begge bør få kvittering. For det finnes like mange kjeltringer som kjøper bil som det selger bil. Skal ta ett lite eksempel her så alle forstår hva jeg mener. Kjøper finner en bil som det er pant på, si at bilen koster 200 000.- selger vil selge bilen pga han ikke klarer å betale på bilen før han får problemer. Kjøper finner ut at det er pant i bilen og avtaler med selger at han skal betale ned lånet på bilen, si 170 000.- og resterende av beløpet skal selger få. Kjøper ringer til dem som har panteretten og får konto opplysninger og beløp han skal betale. Kjøper betaler ut resterende beløp til selger, si at det er 30 000.- Kjøper og selger skriver kontrakt og salgsmelding. Siden det begynner å bli sent så avtaler kjøper og selger at kjøper skal ta seg av dette på dagen, altså dagen etter. Alt virker jo i orden så langt. Men så gir kjøper Faen i og betale ned resterende lånet, han har ikke de resterende 170000.- det var bare bløff til selger. Kjøper omregistrerer bilen i sitt navn og har nå fått en bra bil 30 000.- Denne kan kjøper kjøre med lenge før den blir hentet av den som har panteretten, sikkert 2år, for de som gjør sånt er jo vanskelig og finne, og selger som solgte bilen har jo fått trøbbel med låneinstitusjonen, og alt er jo selvfølgelig gått til innkasso og Namsmann. Kjøper ser jo på dette som om at han har hatt en leiebil i 2år, eller lengere, så 30 000 er jo billig for og kjøre i en bil som i utgangspunktet er dyrere. Dette er hentet rett ifra den virkelige sannhet, og dette skjer. Så derfor må både kjøper og selger påse at det blir betalt og begge skal ha kvittering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet August 26, 2005 Forfatter Share Skrevet August 26, 2005 Det er jo noe galt i det når det er tilfeller der folk har fått inndratt sin nyinnkjøpte bil pga at forrige eier ikke klarer å betale tilbake lånet sitt. Og siden disse bilene er vanskelige å selge fordi de fleste sjekker Brønnøysund så blir de ofte priset veldig lavt så det skal komme en naiv person som ikke sjekker slikt. Er sikkert ærlige folk som selger bilen sin med heftelser også men de burde i såfall opplyse om det i annonsen og hvertfall opplyse reg nr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Det er jo noe galt i det når det er tilfeller der folk har fått inndratt sin nyinnkjøpte bil pga at forrige eier ikke klarer å betale tilbake lånet sitt.Og siden disse bilene er vanskelige å selge fordi de fleste sjekker Brønnøysund så blir de ofte priset veldig lavt så det skal komme en naiv person som ikke sjekker slikt. Er sikkert ærlige folk som selger bilen sin med heftelser også men de burde i såfall opplyse om det i annonsen og hvertfall opplyse reg nr. Nei, det er helt feil det du mener. Når folk får inndratt sin ny innkjøpte bil er det kjøper selv som ikke har fulgt med på hva han gjorde. Det er kjøpers plikt å sjekke med Brønnøysundregister om det finnes heftelse eller ikke. Det er også selges plikt og opplyse om det før man skriver kontrakt, men som regel er det kjøper som bør og skal sjekke dette på forhånd om det forefinnes heftelse. Og ingen bil er vanskeligere å selge selv om det er heftelse ved den, det er ingen som selger en bil billigere selv om det er heftelse i den, for heftelse kan man få ordnet opp i sånn som jeg forklarte deg. Og det er fåtall eller ingen som opplyser det i annonsen sin om at det er heftelse ved bilen. Heftelse er privat og det kan kjøper spørre om ved en henvendelse til selger, og da er som regel selger ærlig med dette for dette kan jo lett sjekkes ut, er han ikke ærlig er det jo en annen sak men ingen problem for det. For man tar jo bare kontakt med de som har panteretten og der får man vite om hvor mye selger skylder på bilen, og det beløpet kan man jo bare betale til han som har panteretten. Dette er ingen hokuspokus og dette blir gjort tusenvis av ganger. Helt normal transaksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Uhm.. mulig jeg er dum her nå, men hvordan ser du at det er heftelser på den? Her kan du sjekke det. http://www.brreg.no eller en direkte link http://w2.brreg.no/motorvogn/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 de fleste har heftelser på biler i form av lån hvis det er biler med en brukbar verdi da.. har aldri vært noe problem dette.. alle vet vel at man kan sjekke dette ved og taste reg.nr på brønnøysund sine nettsider hvis det ikke står på salgssiden at du kan sjekke heftelser... er bare og ha nok iq til og ordne med at selgeren ved et kjøp at det resterende beløpet blir slettet ..enten ved at du blir med selger i banken og betaler det inn selv,får selger til og ordne en bekreftelse fra banken med et kontonummer du kan sette inn restbeløpet eller lignende.. no problemo det Eller det beste av alt..ikke ha lån som meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 26, 2005 Share Skrevet August 26, 2005 Biler med heftelser er jo HELT normalt. Annenhver bil på norske veier hadde vært en sliten Golf II om alle biler i landet skulle vært heftelsesfri. En heftelse i Brreg betyr jo bare at det er lån på bilen. Summen som står der er jo i tillegg bare opprinnelig lånesum. Kan jo gjenstå kun 1000,- selv om det står heftelse på 1.000.000,-. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Jeg har da kjøpt flere billige biler med Heftelser,, det er da ikke no problem det.. først betalerman ut heftelsen, også gir man det ev overskytende bløpet til han som selger bilen.... Ser ikke problemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Jeg har da kjøpt flere billige biler med Heftelser,, det er da ikke no problem det.. først betaler man ut heftelsen, også gir man det ev overskytende bløpet til han som selger bilen....Ser ikke problemet Samme her Enkelt og greit.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gsrl Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Sier meg enig her ja. Ser overhodet ingen problemer med å kjøpe biler med heftelser så lenge man sørger for at de forsvinner når man kjøper bilen. Jeg kjøpte min bil med heftelser, men jeg tok med meg selger i banken, så fikk de ordnet det for oss slik at heftelsen som i dette tilfellet var skyldig lån ble betalt først. Selgeren satt da igjen med det som ble overskytende og var fornøyd med det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Her er en prosedyre som er grei å følge ved kjøp av bil med heftelse: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=3258#3258 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet August 27, 2005 Share Skrevet August 27, 2005 Når jeg kjøpte min 530d sto den med en registrert heftelse på over 300' Forrige eier hadde jo betalt ned noe, men det var fremdeles ca 200' igjen på lånet. Det var ikke noe problem å ordne det slik at pengene jeg betalte inn dekket resten av heftelsen. Er det snakk om en våken kjøper er det vel vanskelig å lure noen når det gjelder dette... Dekker ikke avtalt kjøpesumm resterende heftelse så er vel det også bare snakk om praktiske ting. Selger må betale ned resterende før handelen er et faktum. Har ikke lagt merke til at biler med heftelser presser prisnivået nedover, men har ikke akkurat gått inn for å se på dette heller da. En bil er vel verdt det samme enten den har en heftelse eller ikke så lenge kjøper er observang på heftelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Helt enig, mhane. Heftelse eller ei er fullstendig urelevant for prisen. Man kunne jo sett på det som at det kanskje er større sjanse for at biler uten heftelser har pengesterke eiere som følger service til punkt og prikke, men det kan man egentlig heller ikke, for hvor mange er det ikke som utvider huslånet med noen tusen for å kjøpe bil, i stedet for å ta opp billån? Slikt viser ikke i Brreg. Det er derfor helt umulig å skille det på noe slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå