Gå til innhold

35 hester ekstra ved chiptrimming!


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

Har ei venninne med en litt påståelige pappa!

Han mener at hans Mondeo 2,5 V6 er chiptrimmet fra fabrikken (politibil) og at den har 205 HK i stedet for 170 HK som er orginalt.

Jeg vet jo at en chip gir vanligvis 1-2 hester mere eller mindre. Maks 5 hester ekstra.

Hva sier dere om denne saken? Er det noe spesielt med denne Ford motoren som gjør at en chip vil gi så mye ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette vil jeg tatt med en klype salt ja... regner med d er drømme hester. :)

men siden d er politibil er d nok gjordt mere enn og bare chippe. :)

Hmm. Hvis de har skiftet kamaksel og portet toppen så er det vel mulig men.. Så vidt jeg vet er det vel bare chipping de gjør på politibilene eller stemmer ikke det? Han sa hvertfall bare at den var chippet. Han mente også at det står i vognkortet at det er 205 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest noe om dette her før, at diverse Politibiler kommer ferdig ''trimmet'' fra fabrikken. Men høres jo merkelig ut at den får 35hk fra en chip. Kan jo være at hele drivstoff/tenningsystemet/hjernen er modifisert for å få dem fram? 205hk fra en 2.5 sekser er jo ikke akkurat uoppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest noe om dette her før, at diverse Politibiler kommer ferdig ''trimmet'' fra fabrikken. Men høres jo merkelig ut at den får 25hk fra en chip. Kan jo være at hele drivstoff/tenningsystemet/hjernen er modifisert for å få dem fram? 205hk fra en 2.5 sekser er jo ikke akkurat uoppnåelig.

Hva i granskauen skal det hjelpe å modifisere hele drivstoff/tenningsystemet/hjernen? Er jo mappen i chippen som styrer alt sammen. Er det hentet noe mere må det være snakk om trimkammer og porting. Eller at mororen rett og slett er strupet ned til 170 hester i orginal utgave. Jeg skrev 35, ikke 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende motoren er veldig effektiv og at det dermed er hentet ut lite av motoren med 170 hk. Da kan det være nok med chip og muligens inntaksmanifoil for å få ut så mye. Motorer kan være så forskjellige at det er umulig å si om det er korrekt uten at man har kjennskap til Ford 2.5 V6. :lol: Slikt har vært diskutert mange ganger før på forumet, og mange blånekter på effektøkninger selv om det er blitt dokumentert ved testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende motoren er veldig effektiv og at det dermed er hentet ut lite av motoren med 170 hk. Da kan det være nok med chip og muligens inntaksmanifoil for å få ut så mye. Motorer kan være så forskjellige at det er umulig å si om det er korrekt uten at man har kjennskap til Ford 2.5 V6. :lol: Slikt har vært diskutert mange ganger før på forumet, og mange blånekter på effektøkninger selv om det er blitt dokumentert ved testing.

Det med p bytte manifoil gjelder en motor og det er M52B28. Er jo noe helt annet med 2,5 V6'ern i Mondeo. Den har ikke variable kamaksler men den har istede variable lengder på innsuget slik som noen av BMW 4 sylindrede har.

Tviler sterkt på at den har 205 hester jeg da. Er sikker noe trimmeren sier til Politiet men som ikke stemmer i virkeligheten. Bilen har desuten automat gir og det kan da ikke passe så bra sammen med trimkamaksler. Er det trimkam så har den uansett veldig ujevn tomgang og dårlig drag under 4000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trimkam så har den uansett veldig ujevn tomgang og dårlig drag under 4000 rpm.

det trenger ikke å være sant! må en over 4000 rpm så må den være veldig kvass og! de fleste kammene begynner å dra merkbart bedre fra 3-35oo rpm og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den oppgitt til 205 hk så er det ikke noe å nekte på, men det kan vel heller da diskuteres hva Ford har gjort med bilen, 205 er ikke så mye da tross alt. Det er jo også ganske vanlig med forskjellige utgaver av samme motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et eller annet blad for noen år siden der man chipet forskjellige sugemotorer, gjennomsnittsøkningen var 11%.

Noen fikk en del mer, mens andre hadde nesten ingen virkning. Husker ikke så mye detaljer, det er så lenge siden :roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at Mondeo Politibilene har rundt 200hk da, så burde jo stemme det!

Ja fordi han som chippet de "reklamerte" med det. Det vil ikke si at de har 205 hester i virkeligheten. Hvis Ford selv har gjort det og sier den har 205 hester så tror jeg på det. Ikke hvis ett jalla norsk trimfirma har gjort jobben. Da opplyser de selvfølgelig mer effekt enn det som er sant for å få solgt varene sine. Var det ikke Simco som chippet Politibiler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...