Gå til innhold

35 hester ekstra ved chiptrimming!


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

Er den oppgitt til 205 hk så er det ikke noe å nekte på, men det kan vel heller da diskuteres hva Ford har gjort med bilen, 205 er ikke så mye da tross alt. Det er jo også ganske vanlig med forskjellige utgaver av samme motor

Han opplyste bare at den var chippet og da fortalte jeg han at det er umulig å chippe en motor opp 35 HK.

Er jo fult mulig at samme motoren kom i en utgave på 205 hester også i tilegg til den med 170 hester men saken er at det ikke er lett å lage en motor på 205 hester og 2,5 liter UTEN variable ventiltider som bla BMW bruker som er brukbar i familiebiler. Må være jevn på tomgang og ha bra dreimoment på bunn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et eller annet blad for noen år siden der man chipet forskjellige sugemotorer, gjennomsnittsøkningen var 11%.

Noen fikk en del mer, mens andre hadde nesten ingen virkning. Husker ikke så mye detaljer, det er så lenge siden :roll::roll:

Aldri sett en seriøs test der en chip gir noe mer enn 2 HK. De som selger det sier selvfølgelig noe annet.

Som en på BMWCCN forumet skulle forklare hva chiptrimming var til en som lurte på det:

Chiptrimming forandrer ikke noe i hjernen på bilen men på sjåføren som tror han har fått 20 HK ekstra.

Hvis bilen får grenrør/effektanlegg, trimkam, portet topp og litt mere så kan man hente mer ut ved å modifisere mappen. Men da må det skreddersys til akkurat denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bimmerdude mener ingen chip gir mer enn 2 hk? Jaja, jeg vet også at produsentene bløffer med fakta, men det er faktisk slik at det varierer fra motor til motor. Om du skulle komme over en seriøs test vil du sannsynligvis avvise den som kjøpt og betalt uansett, og sa er det vel håpløst å prøve å sette seg inn i det også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bimmerdude mener ingen chip gir mer enn 2 hk? Jaja, jeg vet også at produsentene bløffer med fakta, men det er faktisk slik at det varierer fra motor til motor. Om du skulle komme over en seriøs test vil du sannsynligvis avvise den som kjøpt og betalt uansett, og sa er det vel håpløst å prøve å sette seg inn i det også :roll:

Jeje men jeg har litt greie på sånt her da. Du er jo så lettlurt så jeg kunne sikkert overbevist deg om at jeg hadde 500 hester i bilen min hvis jeg hadde lyst. Er ikke lett å bevise hvor mye hester det er i en motor nei. Hvertfal ikke på en rulle. Jeg kunne fint fått manipulert en sånn rulle til å vise at jeg har 300 hester. Bare å korrigere litt her og der det. Så diagrammer til chiptrimmere skal man hvertfall ikke stole på.

Du har rett i at det varierer fra motor til motor men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at 35hk høres mye ut kun på chip av vanlig sugemotor.... Seriøse tunere sier at en vanlig innsprøytningsmotor kan få inntil 10% effektøkning... så på 170 originale, så er ca 17hk optimalt det en kan få ut av kun chip. Da snakker vi ikke masseproduserte chips som selges i poser â 10stk.

Her er et utdrag av hva flissundet motorservice gjør v/chiptrimming:

Når vi skal programmere en ny chip til en bestemt modell tar vi utgangspunkt fra den originale. Bilen kjøres på Rullende landevei med nødvendige elektroniske måleinstrumenter tilsluttet, slik som eksostemperatur, luftinnsugningstemperatur, motortemperatur, drivstofftrykk, lambda m.m. slik at det hele tiden kan overvåkes om motoren yter maksimalt innenfor nødvendig sikkerhetsmargin. Tenningen blir omprogrammert ved alle turtall og belastninger, samtidig som motorens bensinmengde overvåkes og evt korrigeres. Alle endringer blir lagret i et program som blir lest inn i en chip nytt og montert inn i styreeneheten som minne, med alle de nye data som motor skal forholde seg til.
Chiptuning kan utføres på mange forskjellige fremgangsmåter. De fleste er tilfredstillende, men hos oss er ikke tilfredstillende det samme som perfekt.

Vi vil her vise deg hvorfor vi tar oss god tid, og ofte benytter en hel dag til jobben.

Prøvekjøring på vei samt utlesning av feilminner i alle bilens computere. Demontering av bilens Eprom samt utlesning av databrikkens (Eprom) software.

Her identifiseres programvare, software for å finne riktig tunet program, alle data sammenlignes og nødvendige endrigner foretas, disse kan være:

Tenning : Justeres til rette tidspunkt i hele driftsområdet. Optimering for best mulig effekt/dreiemoment,riktig eksostemperatur, gjeldende avgasskrav og for å unngå tenningsbank.

Drivstoff /blandingsforhold : Optimeres for best mulig effekt/moment og for å oppfylle gjeldende avgasskrav.

Ladetrykk : Justeres til ønsket effekt/moment kurve.

Tasteforhold : justeres for riktig momentfordeling og begrensing i trykk forløp.

Momentbegrensning: Justeres for korrekt fordeling av moment i forhold til girkasse og riktig akselerasjon samt opprettholdelse av lengst mulig levetid på drivverk.

E gass : Tilpasning for best mulig gasspådrag respons.

Toppfartsperre: Fjernes på noen modeller

Turtallsperre: Endres ikke, da dette vil gå utover levetiden på motoren.

Når alle data er justert til riktige verdier, ofte opptil 80 områder justeres i en software må en såkalt tilpasning og en inntasting av bilens chassienummer gjøres for at program skal ha det vi kaller riktig checksum. Dette må gjøres for at bilen skal starte etter justeringen.

Når software er ferdig og lest inn i bilens Eprom er det tid for innmontering i ECM.

Bilen må etter at bilens ECM har vært utmontert og ny software montert ha en adapsjon d.v.s. at bilen må lære seg programmets endringer dette gjøres i de fleste tilfeller ved å kjøre bilen 4-5 kjøringer på høyeste gir fra ca 2000 rpm opp til 5000 rpm på landevien. Når adapsjonen er ferdig kontrolleres om ingen feil er fremkommet i feilminne

Bilens kjøres på vår rullende landevei hvor kontroll utføres av

avgass utslipp

avgass temperatur

ladetrykk

moment og effekt

tenningsbank m.m.

Kunde kan hente bilen samt nødvendige informasjon om gjeldende regelverk angående krav om avgift på økt motoreffekt, fremtidig service på bilen, drivstoff som er best egnet osv.

De fleste bensindrevne biler skal kjøres på høyoktan bensin, 98 oktan blyfri.

Dieseldrevne biler kjøres på normal diesel etter årstid, vinterdiesel er ofte tilført frysehemmende kjemi og gjør at Du med fordel kan benytte et dieselrens produkt som tilsettes drivstoff 3 - 4 ganger årlig. Små mengder 2 T olje kan også benyttes på samme måte.

Husk følg alltid fabrikantens serviceplan etter at bilen er optimert for å oppnå lang levetid. Skift gjerne motorolje noe oftere ved bruk av den høyeste yteevnen.

Lykke til med kjøringen, ta gjerne kontakt om Du har spørsmål !

GOD TUR !

Vil påstå at det er en "liten" forskjell på denne type chiptrimming og såkalte "super" chipper til 900,- på Ebay..... Men en må ikke glemme at det er mye mere enn Hk som kan være positivt med chiptrimming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF og UFF BalleKnalle! Du blir jo helt lurt trill rundt av Flissundet!

Det de driver med der er direkte villledende reklame!

Nei chippene de selger er ikke noe bedre enn de som selges på Ebay. Skal prøve å forklare deg hvorfor:

I denne "reklamen" fra FMS får de det til å virke som bilen "mappes" til hver eneste bil. Dette er løgn. Det de gjør er å lage en chip basert på en bilmodell for så å masseprodusere den og sette den i alle andre biler av samme type. Ikke vær så lettlurt da mann. :cry:

Det finnes en anne måte å gjøre dette på også nemlig og den er mye bedre. Da tilpasses chippen til akkurat din bil. Ikke din bilmodell, men DIN bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette vil jeg tatt med en klype salt ja... regner med d er drømme hester. :)

men siden d er politibil er d nok gjordt mere enn og bare chippe. :)

Hmm. Hvis de har skiftet kamaksel og portet toppen så er det vel mulig men.. Så vidt jeg vet er det vel bare chipping de gjør på politibilene eller stemmer ikke det? Han sa hvertfall bare at den var chippet. Han mente også at det står i vognkortet at det er 205 HK.

dersom det står i vognkortet så stemme det sikkert..dette er i alle fal lett å bevise om han vil.....

Trur ikkje det står noko eg der....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at Ford lagde en Mondeo med 205 hester (ST200) så det han sier er kanskje ikke så feil uansett. Det som er rart er at denne ST200 kom i 1999 og hans bil er en 1997 modell. Men mulig at Ford testet ut denne motoren med 205 hester allerede noen år før ST200.

Det er altså ikke snakk om chipping eller trimming på noen måte men en motor som er laget slik hos Ford. Denne motoren er også en 2,5 V6 med 24 ventiler og ser nesten identisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at Ford lagde en Mondeo med 205 hester (ST200) så det han sier er kanskje ikke så feil uansett. Det som er rart er at denne ST200 kom i 1999 og hans bil er en 1997 modell. Men mulig at Ford testet ut denne motoren med 205 hester allerede noen år før ST200.

Det er altså ikke snakk om chipping eller trimming på noen måte men en motor som er laget slik hos Ford. Denne motoren er også en 2,5 V6 med 24 ventiler og ser nesten identisk ut.

...jaja då skulle han sikkert berre vere så påståeleg då!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF og UFF BalleKnalle! Du blir jo helt lurt trill rundt av Flissundet!

Det de driver med der er direkte villledende reklame!

Nei chippene de selger er ikke noe bedre enn de som selges på Ebay. Skal prøve å forklare deg hvorfor:

I denne "reklamen" fra FMS får de det til å virke som bilen "mappes" til hver eneste bil. Dette er løgn. Det de gjør er å lage en chip basert på en bilmodell for så å masseprodusere den og sette den i alle andre biler av samme type. Ikke vær så lettlurt da mann. :cry:

Det finnes en anne måte å gjøre dette på også nemlig og den er mye bedre. Da tilpasses chippen til akkurat din bil. Ikke din bilmodell, men DIN bil.

Hele verden er vel en eneste stor konspirasjon for deg bimmerdude....

Heldigvis lever jeg på en annen planet....Jorden (oxo kalt Tellus, hvis du noen gang tar deg en tur :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF og UFF BalleKnalle! Du blir jo helt lurt trill rundt av Flissundet!

Det de driver med der er direkte villledende reklame!

Nei chippene de selger er ikke noe bedre enn de som selges på Ebay. Skal prøve å forklare deg hvorfor:

I denne "reklamen" fra FMS får de det til å virke som bilen "mappes" til hver eneste bil. Dette er løgn. Det de gjør er å lage en chip basert på en bilmodell for så å masseprodusere den og sette den i alle andre biler av samme type. Ikke vær så lettlurt da mann. :cry:

Det finnes en anne måte å gjøre dette på også nemlig og den er mye bedre. Da tilpasses chippen til akkurat din bil. Ikke din bilmodell, men DIN bil.

Hele verden er vel en eneste stor konspirasjon for deg bimmerdude....

Heldigvis lever jeg på en annen planet....Jorden (oxo kalt Tellus, hvis du noen gang tar deg en tur :wink: )

Og alle som selger ting kommer med rette opplysninger om produktet sitt og vrir ikke litt på sannheten og trekker ikke frem kun positive sider? Ikke sant? :P

Det jeg sier er fakta! De chippene de selger er masseproduserte til en serie med biler. Ikke til akkurat din bil. Skjønner vel ikke hva jeg mener du. Men hver eneste bil også med samme motor har induviduelle forskjeller og disse kan utnyttes bedre ved en mapping. Flissundet driver også med induviduell mapping men det er ikke det de selger til de fleste og prater om i den reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at Ford lagde en Mondeo med 205 hester (ST200) så det han sier er kanskje ikke så feil uansett. Det som er rart er at denne ST200 kom i 1999 og hans bil er en 1997 modell. Men mulig at Ford testet ut denne motoren med 205 hester allerede noen år før ST200.

Det er altså ikke snakk om chipping eller trimming på noen måte men en motor som er laget slik hos Ford. Denne motoren er også en 2,5 V6 med 24 ventiler og ser nesten identisk ut.

...jaja då skulle han sikkert berre vere så påståeleg då!!! :wink:

Bilen min er raskere uansett så! 8)

En ST200 bruker 7,7 sekunder til 0-100 og den har bare 231 Nm i dreimoment. Høyere forbruk har den også. Og tomat gir da. Gjør vel 0-100 på rundt 9 sekunder den da.

Forklarte han at det ikke ble noen racerbil av forhjulsdrift og automat gir. Og at BMW har perfekt vektfordeling.

Det han kom med da var at "BMW er jo kebabtralle da".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF og UFF BalleKnalle! Du blir jo helt lurt trill rundt av Flissundet!

Det de driver med der er direkte villledende reklame!

Nei chippene de selger er ikke noe bedre enn de som selges på Ebay. Skal prøve å forklare deg hvorfor:

I denne "reklamen" fra FMS får de det til å virke som bilen "mappes" til hver eneste bil. Dette er løgn. Det de gjør er å lage en chip basert på en bilmodell for så å masseprodusere den og sette den i alle andre biler av samme type. Ikke vær så lettlurt da mann. :cry:

Det finnes en anne måte å gjøre dette på også nemlig og den er mye bedre. Da tilpasses chippen til akkurat din bil. Ikke din bilmodell, men DIN bil.

Hele verden er vel en eneste stor konspirasjon for deg bimmerdude....

Heldigvis lever jeg på en annen planet....Jorden (oxo kalt Tellus, hvis du noen gang tar deg en tur :wink: )

Og alle som selger ting kommer med rette opplysninger om produktet sitt og vrir ikke litt på sannheten og trekker ikke frem kun positive sider? Ikke sant? :P

Det jeg sier er fakta! De chippene de selger er masseproduserte til en serie med biler. Ikke til akkurat din bil. Skjønner vel ikke hva jeg mener du. Men hver eneste bil også med samme motor har induviduelle forskjeller og disse kan utnyttes bedre ved en mapping. Flissundet driver også med induviduell mapping men det er ikke det de selger til de fleste og prater om i den reklamen.

Er det ikke den rullende landeveien til Flissundet som populært kalles lottorullene da? Mange som har fått sinnsyke mengder med havregamp etter en chiptrim der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF og UFF BalleKnalle! Du blir jo helt lurt trill rundt av Flissundet!

Det de driver med der er direkte villledende reklame!

Nei chippene de selger er ikke noe bedre enn de som selges på Ebay. Skal prøve å forklare deg hvorfor:

I denne "reklamen" fra FMS får de det til å virke som bilen "mappes" til hver eneste bil. Dette er løgn. Det de gjør er å lage en chip basert på en bilmodell for så å masseprodusere den og sette den i alle andre biler av samme type. Ikke vær så lettlurt da mann. :cry:

Det finnes en anne måte å gjøre dette på også nemlig og den er mye bedre. Da tilpasses chippen til akkurat din bil. Ikke din bilmodell, men DIN bil.

Hele verden er vel en eneste stor konspirasjon for deg bimmerdude....

Heldigvis lever jeg på en annen planet....Jorden (oxo kalt Tellus, hvis du noen gang tar deg en tur :wink: )

Og alle som selger ting kommer med rette opplysninger om produktet sitt og vrir ikke litt på sannheten og trekker ikke frem kun positive sider? Ikke sant? :P

Det jeg sier er fakta! De chippene de selger er masseproduserte til en serie med biler. Ikke til akkurat din bil. Skjønner vel ikke hva jeg mener du. Men hver eneste bil også med samme motor har induviduelle forskjeller og disse kan utnyttes bedre ved en mapping. Flissundet driver også med induviduell mapping men det er ikke det de selger til de fleste og prater om i den reklamen.

Er det ikke den rullende landeveien til Flissundet som populært kalles lottorullene da? Mange som har fått sinnsyke mengder med havregamp etter en chiptrim der :lol:

...har ikkje høyrt om lottorulla, men den var extremt god!

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...