Desloch Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Hva: Bytte ut slitte lister langs alle sidevinduene. Hvorfor: Etter hvert som årene går, begynner listene å "morkne". Dette ser ikke fint ut, særlig ikke hvis bilen ellers er strøken. Slik så listene mine ut før jeg startet: Trenger: - Skralle med størrelsene 10 mm og 16 mm - Torx med størrelsene T20 og T40 - Tapetkniv eller skrujern med teip rundt, slik at det ikke er hardt - List (BMW delenummer: 51211977675), 179 kr - List (BMW delenummer: 51211977676), 179 kr - List (BMW delenummer: 51368119963), 102 kr - List (BMW delenummer: 51368119964), 102 kr - List (BMW delenummer: 51368119961), 105 kr - List (BMW delenummer: 51368119962), 105 kr - Takrennelist (BMW delenummer: 51131977681), 295 kr - Takrennelist (BMW delenummer: 51131977682) 295 kr SUM: 1.362 kr Tid: Én kveld for å ta begge sidene. Vil anslå 1-2 timer per side, spørs hvor effektiv man er. Prosedyre: 1. Fjern dekslet som dekker mutteren til sikkerhetsselen, og skru ut mutteren ved å bruke skralla (16 mm). 2. Fjern "knotten" som brukes til å justere sikkerhetsselen opp og ned. Denne kan bare dras rett av. Deretter drar du ut B-stolpedekselet. Den beste måten å gjøre dette på, er å "lure" en finger mellom lista (som går langs dekselet) og B-stolpedekselet, slik at B-stolpedekselet kommer utenfor lista. Deretter er det bare å dra det rett ut, men først bør man løsne litt på dørsiden bak. Denne er klipset fast, så du trenger bare å dra dørsiden litt ut øverst i høyre hjørne. 3. Skru ut de to svarte skruene (se bildet over) ved å bruke torx (størrelse T40). Deretter er det bare å føre skinna ut til høyre. 4. Det er nå bare to muttere igjen som holder vinduet fast framme. Én oppe, og én nede. Skru disse ut ved å bruke skralla (10 mm), samtidig som du passer på at vinduet ikke detter ut. Skruene som er fastmontert i vinduet er ganske lange, så sjansen for at det kan dette ut, er minimal. 5. Vinduet er nå løsnet framme. Plasser ruten tilbake i posisjon (ikke illustrert), og skru ut skruen bak ved "åpneren". Her bruker man torx (størrelse T20). Det er veldig bra om man har noen til å holde skruen fast når man skal løsne skruen ved "åpneren". Jeg gjorde det alene ved å åpne bakruta først, så det går. Det er uansett en del lettere hvis man har en til å passe på vinduet mens man skrur ut skruen. Deretter er det bare å ta ut ruta. 6. Nå skal man fjerne lista som ligger langs vinduet nede. Denne er festet med dobbeltsidig teip. Her plasserte jeg en tapetkniv mellom karosseriet og lista. Husk å passe veldig godt på ikke å komme borti lakken utenfor lista! Nå kan man bare dra lista rett av, eller man kan skjære mens man tar den av. Uansett er det lurt å fjerne den overflødige teipen. 7. Fjern den tykke lista som ligger langs kanten. Denne kan være litt hard å få av, men den skal i teorien bare dras rett av. 8. Fjern innerlista som ligger mellom takrenna og den lista du fjernet i sted. Denne er ikke limt eller noen ting, så den er veldig lett å dra ut. 9. Fjern takrenna. Den dras rett av. 10. Nå skal den tykke lista (samme som i punkt 7, bare at denne er ved døra, og ikke bak) løsnes øverst der hvor takrenna går (ikke nede, for da må du ut med enda ei list). Skal bare løsnes såpass mye at man får på takrenna uten problemer. Ja, denne lista skal være todelt helt framme. 11. Fjern lista som går langs vinduet framme (nederst). Denne er heller ikke limt, så den kan bare dras rett av. Det er lurt å rulle ned vinduet først. 12. Da er alle listene fjernet. Vi kan nå begynne med å montere de nye listene, men først drikkepause og vasking hvor de gamle listene før dekket over. 13. Vi begynner med den lista som går langs bakruta nederst. Denne skal festes med dobbeltsidig teip. Fjern plastikken som dekker teipen, og plasser lista slik den skal være. Er du i tvil, se på den andre siden hvordan den er festet. 14. Takrennelista skal nå monteres. Man begynner i bakkant, og presser den på plass steg for steg. Husk å få presset den skikkelig opp. 15. Den nye innerlista (i punkt 8 ble den gamle fjernet) skal nå monteres. Begynn i bakkant og jobb deg fremover. 16. Lista som går langs sidevinduet foran, skal nå monteres igjen (jeg fikk dessverre tilsendt feil list, så bildet illustrerer ikke en ny list). Denne presses rett og slett bare ned i sporet, enkelt og greit. Det er lurt å ha rullet ned vinduet når man gjør dette. 17. Press på plass listene som ble fjernet i punkt 7 og 10. Disse presses enkelt tilbake på plass. 18. Plassér bakruta tilbake i posisjon. Skru deretter på de to mutterne, slik at ruta sitter fast. 19. Skru fast vinduet til "åpneren". Her er det veldig lurt å være to personer. Vanskelig å få strammet til skruen skikkelig hvis ikke, men det går. 20. Skinna plasseres tilbake i posisjon. Ta den nedre delen i posisjon først, så dyttes den inn sidelengs. Skru den fast ved de to skruene du fjernet i sted. 21. Plassér B-stolpedekselet tilbake i posisjon. Lista (som ble fjernet i punkt 7), kan nå plasseres tilbake rundt dekselet og dørsida. Dørsida presses så på plass, slik at klipsene festes. 22. Plasser sikkerhetsselen tilbake på skruen, og stram til mutteren. Når man drar sikkerhetsselen fram og tilbake, skal mutteren ikke bli vridd noe. Hvis den gjør det, har ikke sikkerhetsseleholderen kommet i riktig posisjon. 23. "Knotten" og dekselet som dekker over mutteren, plasseres så tilbake på plass. Resultat: Etter noen timer ble jeg endelig ferdig. Jeg er meget godt fornøyd med resultatet! Håper dette kan være til hjelp til dere som sliter med det samme problemet! Og ja, bilen var dessverre ikke helt ren da jeg gjorde denne jobben. Men da jobben var ferdig, fikk den seg en grundig vask Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Ble kanonbra det der! Månedens bil neste PS: Regner du med at du vil merke noe bedring av inneklimaet? Tettere osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet August 28, 2005 Forfatter Share Skrevet August 28, 2005 Bør kanskje merke det, ja. Gjorde dette på fredag, så har nesten ikke kjørt siden jeg gjorde jobben Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Flott guide! Legger til på DIY-siden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Bra jobba! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sh0rty^ Skrevet August 28, 2005 Share Skrevet August 28, 2005 Bra guide, nok bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odlaen Skrevet Juli 9, 2006 Share Skrevet Juli 9, 2006 skikkelig bra veiledning og bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian89 Skrevet August 18, 2007 Share Skrevet August 18, 2007 konge bra guide! sikker nok av dei som vil trenge denne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Skrevet August 18, 2007 Share Skrevet August 18, 2007 takk å takk,klapp på skuldern te dæ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwE36Jinta Skrevet Januar 3, 2008 Share Skrevet Januar 3, 2008 har du dele nr på den takrennelista? kjøpte du den org i svart? prøver å få tak i,men finner bare i chrome.. mye arbe å få bytta den? mvh Lene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Januar 3, 2008 Share Skrevet Januar 3, 2008 - Takrennelist (BMW delenummer: 51131977681), 295 kr - Takrennelist (BMW delenummer: 51131977682) 295 kr værsågod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zomax Skrevet Mai 13, 2008 Share Skrevet Mai 13, 2008 Meget bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brungot Skrevet Mai 24, 2009 Share Skrevet Mai 24, 2009 kanon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Suverent! Dette skal gjøres. Eneste er at deleprisene siden 2005 har steget dramatisk! 2000 kroner kun for takrennelistene! Opplyst pris i denne tråden er 295 pr. side ! Jaja, vi tjener vel bedre i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_320icoupe Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 \:D/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå