Gå til innhold

trenger svinghjul


kollerod
 Share

Anbefalte innlegg

får du noe mer effekt med et lettere svinghjul?
Nei.

Men man kan få en del bedre aksellerasjon på de lave girene p.g.a. raskere motorrespons.

Baksiden med lettere svinghjul er at man lettere kan kvele motoren på lave turtall, og at man som regel får høyere bensinforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er et svinghjul?
Svinghjulet sitter i bakerste ende av veivakslingen, og er kontaktflaten fra motoren til clutchen inn mot girkassen. Det har en viss vekt for å gi oss komfortfunksjoner som f.eks. jevn motorgange, og det er dette som står for kraftoverføringen fra motor til drivverk. Et tungt svinghjul vil være besparende for drivverket, siden det krever mer energi fra motoren å endre hastigheten på et tungt svinghjul enn et lett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gaute du mister jo en del bunn drag med lettere svingjul da! Er ikkje mye og hente under 4000 liksom!
Hvorfor det? Svinghjulet gir jo ikke motoren mer eller mindre effekt. Skulle faktisk tro at man får en del mer bunndrag på de lette girene. Men jeg vet ikke. Har ikke prøvd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har altid hørt og trodd det at motoren mistet en del dreiemoment pga massen i motoren altså vekta på bevegelige deler blir mindre og dette fører til at motoren blir mindre seig i bevegelsene

eksempel du ligger på 2000 rpm og klamper op en bratt bakke så er vekta på massen i motoren med på og dra motoren rundt og dette gjør det lettere for motoren! Vist massen er mindre er det mindre masse som hjelper den rundt og den vil ikkje klare bakken på det giret!

Dette var sikkert en dårlig forklaring men du forstår sikkert teorien min

Eg har hørt dette fra folk som driver med rally kjøring osv med volvoer di har eksprimentert med og dreie av svinghjul, men kommet fram til det at blir det for lett er det helt ubrukelig og når det er optimalt så fungerer motoren bare på høgt turtal og mister nesten alt momentet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener, Ettertenning, og det kan godt hende du har rett. Min opplevelse av hva rally-gutta gjør, er at de dreier ned svinghjulet til det nesten ikke er noe igjen av det, og så skifter de kammene til de "sinteste" som de får tak i. Den siste rallybilen jeg prøvde gikk ikke rent under 5000rpm, men det hadde ikke bare med svinghjulet å gjøre, snarere kammene. Så jeg vet faktisk ikke om man mister bunndrag p.g.a. letting av svinghjulet. Men for min del gjør det ikke noe om jeg gjør det, for jeg liker å kjøre litt aktivt. Men for hvermannsen som egentlig ønsker seg turbodiesel vil det jo være helt uakseptabelt å miste bunndrag, for da må man jo faktisk gire en del......

Og så er det jo dette med å barbere seg eller kutte av seg hele overkroppen da. Jeg tror ikke nødvendigvis jeg hadde likt meg så godt med et svinghjul på 3kg, men kanskje jeg hadde likt meg med et på 6-8kg i stedet for drøyt 11 som jeg har i dag. Men det vet jeg heller ikke, siden jeg ikke har prøvd, og heller ikke truffet noen som har prøvd. Time will show :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor jeg skal bytte svinghujl er for at jeg har byttet motor i bilen, til 2.8 liter fra en 320, og det sitter 320 svinghjul og cluch på 2.8 litern, og jeg skal sette på kompressor om 20 dager, og da blir det for spinkelt med det som sitter der nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...