Gå til innhold

E36 blir varm, og vannet forsvinner. Termostaten?


Desloch
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW 325i coupé, E36 (1992).

Jeg har bestilt slange som går fra vannbeholderen, og videre inn til radiatoren. Rett og slett fordi den lekker. Men, jeg prøvde å sette slangeklemma mer på skrå, slik at sprekka ble klemt igjen. Det som skjedde da, var at slangeklemma løsnet, og slangen hoppet av. Resultatet var at motorrommet ble fylt av sprutende vann. Fylte deretter på vann, og kjørte hjem. Da jeg kom hjem, og bilen hadde stått over natta, var alt vannet igjen borte. Fylte opp tanken (nesten 1 liter), og kjørte til skolen. Når jeg nesten var framme (8 km), så jeg temperaturmåleren til kjølevannet begynne å øke. Den jobbet seg til 60-70% etter 5-6 km, men når jeg nesten var framme, var den rett før rødmerkinga. Jeg satt fra meg bilen, og var på skolen i 6 timer. Da jeg kom ut, fylte jeg igjen på vann, og kjørte hjem. Temperaturen holdt seg da ganske stabil helt hjem, men da jeg kom hjem og stod stille (5 minutter), begynte den å krype oppover mot rødmerkinga. Jeg prøvde å skru opp lokket, og da kom vannet ut (hadde sikkert sprutet rett ut hvis jeg hadde skrudd opp lokket fort). Jeg så ikke noe vann under bilen da, og det var tydeligvis vann i beholderen nå. Jeg så ikke om det var noe vann under bilen på skolen, fordi det regnet.

Hvorfor ble alt vannet brukt opp når jeg kjørte til skolen, men ikke når jeg kjørte hjem? Kan termostaten være gåen? Hvor mye koster den, og hvordan bytter man den? Ble bytta termostat for ett år siden, men kanskje den slangen som løsnet har utløset noe mer.

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert luft i systemet ja. Det er i blant litt drit å få ut alt. Hvis du ikke kjører lengre turer kan du egentlig bare fylle opp ekspansjonstanken, kjøre, la bilen bli kald og fylle på når du skal dra igjen (ikke skru opp ekspansjonstanken når væska er varm, siden det er trykksatt system), så vil den til slutt ha fått opp vannet den trenger, for den har jo luftesystem i lokket på ekspansjonstanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk frostvæske i vannet det forhindrer rust i systemet og smører vannpumpa.Sikkert dumt å nevne men er sikkert noen der ute som kjører rundt på rent vann.

Jepp! Hadde ikke noe liggende. Men skal jo bytte motor til helga, så da må sikkert alt tappes uansett? Hvor mye konsentrert frostvæske skal egentlig oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...