Ettertenning Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Eg har mine meininger men nå lurer eg på ka dere meiner! Skal heller fortelle om eg er enig seinere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Tungt svinghjul: Bedre dreimoment, men en treig motor! Lett svinghjul: Dårlig dreimoment, men du vil få et meget kvikk motor! Jeg dreide av 2 kg på svinghjulet på Taunus`n, og det blei meget turtallsvillig, men det er viktig å velge riktig gir, girer du litt for tidlig er motoren for svak! Nå liker den seg kun på høyt turtall Jeg syns dette er veldig artig å kjøre med! Lett å sladde når motoren "kommer" så fort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 m5 3,6 og m5 3,8 de har vel 5kg forskjell på svinghjulene eller no. 3,6 er mye vassere en 3,8n og en mye gøyere bil og kjøre. dreimomentet trenger du ikke før du har høyere hastighet enn d er lov og kjøre i norge uansett. for d gjør vi ikke gjør vi vell?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Dreiemomentet blir vel det samme uansett, det er jo hvor godt motoren drar ved forskjellige turtall. Et tungt svinghjul gjør bare at det tar lenger tid før turtallet synker når du kommer til en motbakke. Kjører man oppover en bratt bakke på f.eks 1500 omdr. må motoren yte like mye enten svinghjulet er lett eller tungt. Det er bare tiden det tar før turtallet synker som endrer seg. Derfor blir også tomgangen jevnere med tungt svinghjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Kjell Z3 har rett dreimomentet er selfølgelig det samme. Samme hva du mener Ettertenning det er fakta. Ren logikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Dreiemomentet blir vel det samme uansett, det er jo hvor godt motoren drar ved forskjellige turtall. Et tungt svinghjul gjør bare at det tar lenger tid før turtallet synker når du kommer til en motbakke. Kjører man oppover en bratt bakke på f.eks 1500 omdr. må motoren yte like mye enten svinghjulet er lett eller tungt. Det er bare tiden det tar før turtallet synker som endrer seg. Derfor blir også tomgangen jevnere med tungt svinghjul. Jeg tror faktisk ikke man opprettholder samme dreiemoment, men resten av det du skriver er jeg hjertens enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Jeg støtter Ettertenning her, man mister moment med et lettere svinghjul! Hadde vært morsomt å fått svar fra noen som virkelig kan dokumentere dette! skal lete litt rundt på nettet jeg nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 dette har jeg egentlig ikke greie på, men i GT4 på playstation, så får man beskjed, når man kjøper ett lettere svinghjul, om att bilen kan gå dårligere i oppoverbakker.. da vil jo det si att den mister nm, eller? hvis man kan sammenligne playstation og det virkelige liv da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Dette har jeg og tenkt endel på.. M5 3,6 og 3,8 har meget forskjellige svinghjul, 3,8 har et som veier rundt 12kg og 3,6 har et som veier i underkant av 6kg, og det er 40nm i forskjell på de motorene... Jeg trur ikke at det er så sykt stor forskjell på dreimonemte om man letter svinghjulet, man mister kansje litt men d er ikke snakk om mye og det skal sikkert litt til at man merker det.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Jeg har nå sendt mail til Andreas Bäckstrøm i PPF og spurt om et lettere svinghjul enn originalt vil påvirke dreimomentet negativt, legger ut mailen her når jeg får svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Tungt svinghjul: Bedre dreimoment, men en treig motor!Lett svinghjul: Dårlig dreimoment, men du vil få et meget kvikk motor! Jeg dreide av 2 kg på svinghjulet på Taunus`n, og det blei meget turtallsvillig, men det er viktig å velge riktig gir, girer du litt for tidlig er motoren for svak! Nå liker den seg kun på høyt turtall Jeg syns dette er veldig artig å kjøre med! Lett å sladde når motoren "kommer" så fort He he. Gjorde det samme på min første bil. En Taunus 1.6!! Slipte av toppen og satte på dobbel Weber. MItt første prosjekt Havarerte med ventilflyt i 170+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 ja, morsomt med gamle biler, heiv inn en 2 liter med trimkam og skikkelig grenrør! hehe... harry deluxe Ikke meninga å ødelegge tråden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Kjell har nok rett i at dreiemomentet ikke reduseres. Svinghjulet er der kun for å lagre energi og gjøre det lettere å sette i gang bilen uten å drepe motoren. Momentet og effekten påvirkes neppe. Mindre masse å sette i fart fører nok bare til at det stjeler færre ponnier fra hjulene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Jeg "forsket" litt på dette nå, og man mister ikke dreiemoment i praksis. UUC beskriver det ganske bra her: http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/t ... e_loss.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Gunnar har nok helt rett her ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå