Gå til innhold

Dreiemoment VS Lett\Tungt Svinghjul


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tungt svinghjul: Bedre dreimoment, men en treig motor!

Lett svinghjul: Dårlig dreimoment, men du vil få et meget kvikk motor!

Jeg dreide av 2 kg på svinghjulet på Taunus`n, og det blei meget turtallsvillig, men det er viktig å velge riktig gir, girer du litt for tidlig er motoren for svak! Nå liker den seg kun på høyt turtall :lol:

Jeg syns dette er veldig artig å kjøre med! Lett å sladde når motoren "kommer" så fort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m5 3,6 og m5 3,8 de har vel 5kg forskjell på svinghjulene eller no. 3,6 er mye vassere en 3,8n og en mye gøyere bil og kjøre. dreimomentet trenger du ikke før du har høyere hastighet enn d er lov og kjøre i norge uansett. for d gjør vi ikke gjør vi vell?. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiemomentet blir vel det samme uansett, det er jo hvor godt motoren drar ved forskjellige turtall. Et tungt svinghjul gjør bare at det tar lenger tid før turtallet synker når du kommer til en motbakke.

Kjører man oppover en bratt bakke på f.eks 1500 omdr. må motoren yte like mye enten svinghjulet er lett eller tungt. Det er bare tiden det tar før turtallet synker som endrer seg. Derfor blir også tomgangen jevnere med tungt svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiemomentet blir vel det samme uansett, det er jo hvor godt motoren drar ved forskjellige turtall. Et tungt svinghjul gjør bare at det tar lenger tid før turtallet synker når du kommer til en motbakke.

Kjører man oppover en bratt bakke på f.eks 1500 omdr. må motoren yte like mye enten svinghjulet er lett eller tungt. Det er bare tiden det tar før turtallet synker som endrer seg. Derfor blir også tomgangen jevnere med tungt svinghjul.

Jeg tror faktisk ikke man opprettholder samme dreiemoment, men resten av det du skriver er jeg hjertens enig i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg egentlig ikke greie på, men i GT4 på playstation, så får man beskjed, når man kjøper ett lettere svinghjul, om att bilen kan gå dårligere i oppoverbakker.. da vil jo det si att den mister nm, eller?

hvis man kan sammenligne playstation og det virkelige liv da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg og tenkt endel på.. M5 3,6 og 3,8 har meget forskjellige svinghjul, 3,8 har et som veier rundt 12kg og 3,6 har et som veier i underkant av 6kg, og det er 40nm i forskjell på de motorene... Jeg trur ikke at det er så sykt stor forskjell på dreimonemte om man letter svinghjulet, man mister kansje litt men d er ikke snakk om mye og det skal sikkert litt til at man merker det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt svinghjul: Bedre dreimoment, men en treig motor!

Lett svinghjul: Dårlig dreimoment, men du vil få et meget kvikk motor!

Jeg dreide av 2 kg på svinghjulet på Taunus`n, og det blei meget turtallsvillig, men det er viktig å velge riktig gir, girer du litt for tidlig er motoren for svak! Nå liker den seg kun på høyt turtall :lol:

Jeg syns dette er veldig artig å kjøre med! Lett å sladde når motoren "kommer" så fort :lol:

He he. Gjorde det samme på min første bil. En Taunus 1.6!! :oops:

Slipte av toppen og satte på dobbel Weber. MItt første prosjekt :clap:

Havarerte med ventilflyt i 170+ #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell har nok rett i at dreiemomentet ikke reduseres.

Svinghjulet er der kun for å lagre energi og gjøre det lettere å sette i gang bilen uten å drepe motoren. Momentet og effekten påvirkes neppe. Mindre masse å sette i fart fører nok bare til at det stjeler færre ponnier fra hjulene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...