Gå til innhold

Dreiemoment VS Lett\Tungt Svinghjul


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men ifølge PPF så får man ikke lenger maksimalt dreimoment med lettere svinghjul! Les mitt innlegg lenger opp, det merket med rødt! Det er sitat fra mailen fra PPF!

Man får inte sämre maximalt vrid med lättare svänhjul.

Man får IKKE mindre maksimalt dreiemoment med lettere svinghjul.. står det der.

Han sier akkurat det samme som jeg og flere andre har sagt tidligere i tråden. Les f.eks linken Gaute henviste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk at motoren din skal trekke et enormt skovelhjul (gammelt sagbruk etc). Det blir et helvete å stoppe det når det først er igang, men motoren din vil ikke få et enormt dreiemoment av den grunn. Men det som ligger lagret opp som kinetisk energi i skovelhjulet, vil kunne gi en dyno, et tøft løp. Bare tenk en 2 liters motor uten turbo med 1500nm....

Derimot ved andre dynorun når skovelhjulet står stille......

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det hva Ettertenning mener om saken i hvertfall!

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... 8+trimming

eg har altid hørt og trodd det at motoren mistet en del dreiemoment pga massen i motoren altså vekta på bevegelige deler blir mindre og dette fører til at motoren blir mindre seig i bevegelsene

eksempel du ligger på 2000 rpm og klamper op en bratt bakke så er vekta på massen i motoren med på og dra motoren rundt og dette gjør det lettere for motoren! Vist massen er mindre er det mindre masse som hjelper den rundt og den vil ikkje klare bakken på det giret!

Dette var sikkert en dårlig forklaring men du forstår sikkert teorien min

Eg har hørt dette fra folk som driver med rally kjøring osv med volvoer di har eksprimentert med og dreie av svinghjul, men kommet fram til det at blir det for lett er det helt ubrukelig og når det er optimalt så fungerer motoren bare på høgt turtal og mister nesten alt momentet!

Hadde nok ikke hørt noe mer fra han i denne saken ellers siden det har kommet gode forklaringer og "bevis" at han tar feil.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være bastant til hverken ene eller andre siden, men jeg mener at man faktisk mister dreiemomentet ved lettere svinghjul. Men, jeg har tatt feil før, og jeg bøyer meg om jeg får se dokumentasjon...

En liten ting til ettertanke bare... Csiturbo har jo allerede tatt opp S38B36 kontra B38. Hva er den mest åpenbare grunnen til at svinhjulet på B38 veier nesten tre ganger så mye som i en B36? Det er ikke stor forskjell i drivstofforbruket på disse motorene, det er liten forskjell i effekt (når man tar i betraktning volumøkningen). B36 er mye råere i karakteren, men utenom det er det liten forskjell i det store og hele. Bortsett fra èn ting... Nm. Dreiemomentet er relativt mye økt på B38 kontra B36. Hvordan kan det ha seg?

Et lite tankeeksperiment: Se for dere en motor UTEN svinghjul. Hvordan tror dere den vil oppføre seg?

Et annet tankeeksperiment er flg: Fleksibiliteten til en motor blir ofte målt i feks. 4. og 5. gir mellom 70-110km/t. Hvilken bil går best? Den som har et stort svinghjul eller den med det lille? Hvor mye kraft må motoren bruke for å skyve bilen opp i fart?

Den bilen med det lille svinghjulet ville sikkert gått bedre med et par kjappe nedgiringer for så å dra den helt ut på turtall.

Jeg er ganske sikker på at dreiemomentet blir påvirket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 600ccm motorsykkel, en Hånda CBR600F.

Den har ikke noe svinghjul, men cluthen virker vel som et slags svinghjul og vibrasjonsdemper for veivakslinga. Tomgangsturtallet her ligger på 1500-2000 rpm, maks er 13500 rpm. For å starte på flatmark må jeg ofte opp i 4-5000 rpm for å starte sånn passe fort uten å kvele motoren. Det er så godt som ingen kinetisk energi lagret opp i motoren, så du kan ikke stjele energi fra svinghjulet, motoren må hele tiden produsere det dreiemomentet som trengs.

Det er ikke uvanlig at ferske motorsyklister (på kjøreskole og fersk med lappen) kveler motoren fordi de ikke er vant til å måtte kompensere for manglende kinetisk energi på slike hissige motorer. Men når du først har kommet i gang med sykkelen, er jo karakteren svært hissig. Den holder ikke hastigheten like godt oppover bakkene hvis man ikke gir litt gass for å kompensere, men jeg tror ikke at et kjøretøy med tungt svinghjul vil kjøre fra et med lett svinghjul oppover en bakke når begge starter i bakken og man starter på tomgang (man lader ikke opp kinetisk energi på forhånd). Hvis den med tungt svinhjul da starter med å lade opp svinhjulet, så vil den med lett svinghjul allerede være 6 meter oppover bakken, og jeg tror ikke den vil bli tatt igjen da. Hvis man starter med turtall eller fart så blir det juks, fordi man i realiteten lader opp kinetisk energi i svinghjulet før starten har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 600ccm motorsykkel, en Hånda CBR600F.

Den har ikke noe svinghjul, men cluthen virker vel som et slags svinghjul og vibrasjonsdemper for veivakslinga..

Ville nå trodd at den Hondaen din har svinghjul jo, hvor lader du ellers batteriet ditt hen da? Ettermontert ekstern dynamo?? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 600ccm motorsykkel, en Hånda CBR600F.

Den har ikke noe svinghjul, men cluthen virker vel som et slags svinghjul og vibrasjonsdemper for veivakslinga..

Ville nå trodd at den Hondaen din har svinghjul jo, hvor lader du ellers batteriet ditt hen da? Ettermontert ekstern dynamo?? ;-)

Dynamoen?

Nei, jeg vet ikke 110% når du spør på den måten. Har pakka ned verkstedmanualen på den sykkelen, men hvis det er et svinghjul, så er det ikke stort større enn en Maryland Cookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...