Gunnar Skrevet September 1, 2005 Share Skrevet September 1, 2005 Hvis jeg, en fullstendig nybegynner når det gjelder sveising, vil ha meg et sveiseapparat til hjemmebruk, for å sveise alt slags småting, hva bør jeg kjøpe? Er disse no-gas apparatene til Biltema (http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87341) helt greie til å sveise eksosanlegg og tilsvarende, eller må man over på gassløsninger for å få til noe skikkelig? Hadde jo vært gøy å ha muligheten til å sveise rustfritt stål og aluminium også, så da kan kanskje dette være et alternativ: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89912 ... eller er slikt helt ubrukelig? Ser forøvrig at det står at det kan sveise både med og uten gass. Betyr det at det kan sveise alu/rustfritt også uten gass? Hva koster det å leie gassflasker? Men ja, som sagt, anbefalinger, billigst mulig. Kanskje et alternativ kan være å kjøpe brukt? Får man bra da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet September 1, 2005 Share Skrevet September 1, 2005 Dette er ett svar fra en fagutdannet sveiser.(meg altså) Det går helt greit å sveise med ett vanlig mig apparat.Og den gassløse tråden er grei til nød!!! Den spruter noe helt grønnjævlig og det blir ikke bra hvis du ikke har noe peil på hvordan smeltebad og etc virker. Gå for gass apparat! Det er lettere for en som ikke har helt peil.Men 95% av sveis som blir dårlig er grunnet ikke bra stillt inn. Å leie gass flaske er forholdsvis dyrt. Men ett mig apparat/gass altså får du sveiset stål,syrefast og rustfritt. Ikke alu,da må du ha tig el puls mig apparat. Alu blir som regel også sveiset med vekselstrøm,noe de nye apparatene under 20k ikke har.. Jeg kjøpte meg ett brukt tig apparat for noen mnd siden med likestrøm og veksel strøm som kan sveise ALT. Men ett nytt slikt koster rundt 35k(AU). Håper du ble litt klokere. Men ikke kjøp deg nytt av de no gas greiene! bare driten og du blir aldri fornøyd. EDIT: Nei du kan ikke sveise alu og rustfritt uten gass med disse app. Få tak i ett brukt apparat,som gjerne er litt gammelt,de gamle apparatene har stort sett vært bra og stabile. litt store som regel men det gjør vel ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 1, 2005 Forfatter Share Skrevet September 1, 2005 Takker for info! Angående dette med alusveising - på infoen på det andre apparatet jeg linket til, så står det at det kan sveise alu. Det kaller de et MIG/MAG-apparat... Litt irriterende at det må bli så dyrt for å få noe som er brukbart. Det er liksom snakk om å legge noen små sømmer i året, så det skal jo litt til at det lønner seg å kjøpe utstyr selv. Kunne jeg kjøpt det til 1800,- hadde det vært greit, men med gass og alt flyr vel tusenlappene fort. Det mest irriterende av alt er egentlig at vi hadde et relativt stort firma innen sveisebransjen (drev utleie av apparater og salg av tilbehør mot oljebransjen, hadde også sveisere/undervannssveisere en stund) i familien før, men de dagene ble over før jeg var gammel nok til å skjønne at jeg noen sinne skulle få interessen av å eie et sveiseapparat selv. Kunne helt sikkert fått meg et brukt Kemppi eller Migatronic-apparat til en billig penge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet September 2, 2005 Share Skrevet September 2, 2005 Jeg kjøpte meg et Esab 150 amp mig for noen ca 5 år siden. Dette kostet ca kr 3500,- men med div utstyr tråd, regulator og noe annet, kom det på litt over kr 4000,- I tillegg måtte jeg leie flaske fra Aga. dette betaler jeg ca kr 1500,- i året for. Tror det er Argon gass jeg har brukt. Du lærer det fort å sveise litt, jeg har lekt mye med gamle bil plater, og saken er nok som Propan sier å få stilt det inn riktig. Jepp og utstyret har selvfølgelig fungert helt fint til mitt bruk... det vil si... helt til en kar med klister på fingrene snek seg inn midt på natta å tok det med seg... Så da var apparatet vekk og flasken fra Aga må erstattes, kr 3000,- minns jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet September 2, 2005 Share Skrevet September 2, 2005 Ikke kjøp no billig biltema dritt. Når du først har fått tak i et sveise app er det utrolig hvor mye du finner å sveise på. Både dine egne å venners ting. Ting som et sv.ap. må ha er trinnløs regulering av mating separat fra ampere innstilling, kjølevifte for å unngå konstant overoppheting, lett tilgang på reserve/slitedeler. Alle mig/mag ap. kan sveise uten gass hvis du har riktig tråd-type, men det er veldig greit med tilgang til gass og hvis behov for rustfritt skulle melde seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet September 4, 2005 Share Skrevet September 4, 2005 Hva er dritt med biltema apparatene? Gir de ikke nok? Er de ikke holdbare? Hvis man ikke kan bruke mer enn 2-4000kr på et apparat, hva annet har du å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå