Gå til innhold

Stramme demperne mens de er på bilen?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet dempere og fjærer på E34en for et par måneder siden, og nå har det begynt å komme en jevn svak klakkelyd bakfra i alle slags bittesmå dumper (faktisk innimellom også foran). Mistenker at det er låsemutteren på dempertoppen som skulle vært strammet opp litt. Noen som har noen gode tips til hvordan i helsikken jeg skal få det til?

Foran ligger mutteren et godt stykke nedi dempertårnet, og eneste måte å holde igjen på er med unbrako i midten. Bak er det bare slipt av to flater i toppen av demperen, og mutteren er relativt greit tilgjengelig, men toppen tåler ingenting før kantene blir runde.. :?

Det er dessuten 60/40-senk på den, så det er litt vanskelig å komme til demperstanga under også. Noen gode tips?

Kan det nytte å bare trekke til mutteren med kraftig kompressor uten å holde igjen? Kan det skade demperen at den sviver?

Eller må jeg bare av med hele fjærbeinet!? :roll:

Hvis det for noen av dere høres ut som noe annet, så setter jeg pris på tips rundt det også.

Må ha dette i orden om det skulle vise seg å bli tur til Våler neste helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke foringer var det da?

Bilen har nesten nye traversforinger, nye casterstag, nye bærearmer, nye støttestag, nye fjærer, nye dempere, nye dempertårnlager.

Skal bytte stabstagforingene også, men tror ikke det er de som lager lyden. Oppdaget forresten nettopp at det skranglet litt i bakpotta da jeg smelte igjen bagasjelokket, så jeg tror jeg må ta en sjekk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det, men en mulig løsning på å stramme fram kan du sette på pipenøkkelen uten skralle, kjøre umbrakoen gjennom hullet på pipenøkkelen og dra til med en rørtang e.l. mens du holder igjen med umbrakoen. :-k

Dette tipset fikk jeg av en annen også, men jeg har ingen rørtang som er god nok. Argh, alt er så mye enklere hjemme hos foreldrene mine. Fatters har en dritgod svær rørtang som holder "alt". Må vel bare bite i det sure eplet og handle skikkelige verktøy snart. Både 1/4" og 1/2"-skrallene mine tok kvelden nå nettopp.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det, men en mulig løsning på å stramme fram kan du sette på pipenøkkelen uten skralle, kjøre umbrakoen gjennom hullet på pipenøkkelen og dra til med en rørtang e.l. mens du holder igjen med umbrakoen. :-k

det funker det..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm jeg har samme problemet som deg faktisk..... men dette pga. at jeg glemte å sette på den ene skiva som skal sitte på toppen. skal være 2, men jeg glemte den ene.....hvor dumt er dette å kjøre med egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dempere og fjærer på E34en for et par måneder siden, og nå har det begynt å komme en jevn svak klakkelyd bakfra i alle slags bittesmå dumper (faktisk innimellom også foran). Mistenker at det er låsemutteren på dempertoppen som skulle vært strammet opp litt. Noen som har noen gode tips til hvordan i helsikken jeg skal få det til?

Foran ligger mutteren et godt stykke nedi dempertårnet, og eneste måte å holde igjen på er med unbrako i midten. Bak er det bare slipt av to flater i toppen av demperen, og mutteren er relativt greit tilgjengelig, men toppen tåler ingenting før kantene blir runde.. :?

Det er dessuten 60/40-senk på den, så det er litt vanskelig å komme til demperstanga under også. Noen gode tips?

Kan det nytte å bare trekke til mutteren med kraftig kompressor uten å holde igjen? Kan det skade demperen at den sviver?

Eller må jeg bare av med hele fjærbeinet!? :roll:

Hvis det for noen av dere høres ut som noe annet, så setter jeg pris på tips rundt det også.

Må ha dette i orden om det skulle vise seg å bli tur til Våler neste helg..

Jeg har samme problemet på bilen min, det kommer etter jeg klarte å slenge rompa inn i en fortauskant :lol: Har ikke gjort noe lignende du da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet på bilen min, det kommer etter jeg klarte å slenge rompa inn i en fortauskant :lol: Har ikke gjort noe lignende du da? :P

Neida. Bilen er i bra stand den. Er bare sånn småklakking dette her. Langt i fra slik det er når f.eks traversforingene er fucked. Da smeller det godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...