Gå til innhold

320 til 325


Dazium
 Share

Anbefalte innlegg

Har en kompis som har en E36 320i coupe uten vanos som har tatt kvelden. Reg kjeden røyk og tok med seg resten av motoren i smellet. Selv bunnpannen fikk juling.... Rart i grunn siden den bare har gått 122 000km :shock:

Vurderer derfor å skaffe en ny motor siden en rep blir alt for dyrt.

Så kom vi til å tenke på å sette inn en 325i motor isteden for en 320i.

Noen som har peiling på om dette bare er "plug&play"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme hjerne?

Hvis ikke har jeg en hjerne til 325i liggende ;)

Ellers kan jo dette være moro:

Til salgs

Modell: E36 320 turbomotor selges

Beskrivelse: Bmw E36 320 turbomotor selges. Gått 180.000km.

Volvo T5R turbo, syrefast eksosmanifold. Stålombundene oljeslanger, sirkulasjonspumpe til kjølevannet. Dreid ned litt på svinghjulet, nyplanet topp og ny toppakning og bunnpannepakning. Kjører på 0,4 bar ladetrykk. Gir en effekt på mellom 220- 230hk. Pris 12,500kr

Kontakt:

Telefon: 41926382

Registrert dato: 07.09.2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare og sette i 325 motor, hjernen skal vistnokk vere lik på begge.

Merker iallefall mye forskjell !! spess etter 100 kmt :wink: Har 320 cupe med 325 motor. Skal nokk bytte bakakksel etter vert også, så bilen gjør 100 på 2 gir og kommer opp i 230 kmt. Min stanger på turtallsperra ved 215 kmt på speedo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som har en E36 320i coupe uten vanos som har tatt kvelden. Reg kjeden røyk og tok med seg resten av motoren i smellet. Selv bunnpannen fikk juling.... Rart i grunn siden den bare har gått 122 000km :shock:

Vurderer derfor å skaffe en ny motor siden en rep blir alt for dyrt.

Så kom vi til å tenke på å sette inn en 325i motor isteden for en 320i.

Noen som har peiling på om dette bare er "plug&play"?

spørs kor årsmodel du bytter ifra..

pga tennings systemet.. borch å simens anlegg.. er forskjell på tenningen.. fekk eg høyra av bmw..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320 og 325 bremsene er klin like ja. Understell, styring osv. Egentlig alt sammen unntatt bakaksel og muligens drivaksler. Bare å sjekke det på Realoem.com. Ville beholdt 320 bakaksel jeg for å få bedre aks enn standard 325i.

Du kan bruke samme hjerne så lenge du ikke finner en motor med Vanos da.

Men den må muligens mappes for å få full effekt av 2,5 litern. Da er det like greit å kjøpe motor med hjerne for den koster minder enn en mapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320 og 325 bremsene er klin like ja. Understell, styring osv. Egentlig alt sammen unntatt bakaksel og muligens drivaksler. Bare å sjekke det på Realoem.com. Ville beholdt 320 bakaksel jeg for å få bedre aks enn standard 325i.

Du kan bruke samme hjerne så lenge du ikke finner en motor med Vanos da.

Men den må muligens mappes for å få full effekt av 2,5 litern. Da er det like greit å kjøpe motor med hjerne for den koster minder enn en mapping.

Regner med vi bytter hjerne hvis vi bytter motor. Men ble litt nysgjerrig når du nevnte "mapping". Er dette noe som man ikke kan gjøre selv?

På min 325i har jeg hatt problemer med stagnering og jaging på turtall. Bilen ble tatt inn på merkeverksted og en chip samt lamdaen ble skiftet.

Men nå virker det som om det samme kan ha skjedd igjen.... :?

Jager og kan plutselig miste all effekt.

Har hørt at man kanskje bare trenger å ta av en batteri pole for så å sette den på igjen for å resete hjernen :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..det du sier om jaging på turtall er typisk lambda hvertfall.. men miste plutselig all effekt? kan ikke være at du får for lite bensin da? at bensinpumpa synger på siste verset? :?

Håper da inderlig at det ikke er pumpa :(

Når det gjelder den lamda sonden. Kan man bare skifte den ut, eller må man stille inn noe etterpå?

Ja,den har en tendens til å stagnere fullstendig. Miste all effekt,skjer ingenting når man trykker på gassen. Pleier å trykke clutchen inn og da går den ned til ca.800rpm og opp på 1000rpm. Jager der imellom for så å bli god igjen. Så fungerer den helt fint igjen.... :roll:

Som sagt, dette hadde jeg problemer med i fjor også. Da va det insprutniongschippen som va ødelagt, som igjen tok lamdaen :(

Men synes det er rart at en ny chip og sonde bare skulle vare 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs kor årsmodel du bytter ifra..

pga tennings systemet.. borch å simens anlegg.. er forskjell på tenningen.. fekk eg høyra av bmw..

Nå monterte eg nettopp en 97-modell M3-motor 3.2 liter med Siemens oppi en 1991 320i med orginalt Bosch styresystem. Gjekk fint det... "Litt" kjekk motor til E36 det ja... ;-)

se gjerne her.. :

http://www.gatebiltreff.com/PHPBB/viewtopic.php?t=3035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takker for alle svar så langt :)

Motoren har nå ankommet og regner med det blir bytte iløpet av kort tid.

Men den motoren som kom er opprinnelig en automat motor....byr det på problemer?

Motoren kom også uten luftmengde måler og styreenhet. Ble litt krangling angående disse vitale komponentene, men vi fikk dem til slutt :D

Har det noe å si på styreenheten at motoren vi fikk er til en automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...