Gå til innhold

Til ettertanke

bjirn
 Share

Anbefalte innlegg

I kveld holdt det på å gå galt her.

Jeg var på vei hjem etter å ha skiftet ratt og noe småplukk hos en kompis (M-Tech 1-ratt er forresten jævlig deilig å kjøre med), drev jeg med litt aktiv kjøring for å teste det... Kjørte godt på, og roet meg ned rett før en rundkjøring... Da kjente jeg plutselig at det begynte å dunke kraftig fra bakstillingen, og at bilen ristet som en gal... Hva i h.. tenkte jeg, og svingte av veien for å sjekke... La meg ned og så under bilen, så ingenting galt... Fant ingenting som så galt ut... Faen tenkte jeg, må vel være drivleddet da eller noe... Ringte kompisen min og ba han komme med jekk så vi fikk sett skikkelig under... Han kom 30-40 min senere med jekk, og tittet under... Så ingenting han heller... Så drev vi og la på plass jekken da jeg merket at det var noe merkelig med ene bakhjulet... Vinkelen var helt feil... Så, vi sjekket det siste jeg ville sjekket da: Hjulboltene! Og jada, der var det hele 1 bolt igjen, og den var halvveis ute... De tre andre hadde tydligvis løsnet helt og falt ut... Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om de hadde løsnet litt før...

Så.. Jeg råder dere til å etterteite boltene, jeg har vært slapp med dette, og det gikk nesten galt :P

Bjørn ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt veldig flink til å dra etter hjulboltene etter en liknende opplevelse - var bare det at jeg kunne ha tatt livet av dama.

Hadde akkurat lagt om dekk da dama tok bilen på jobb - hu ringte og sa at det rista ganske bra i bilen - "sikkert bare ubalanse i dekka", sa jeg, "skal sjekke det når du kommer hjem". Ristinga ble bare verre og verre og etter en stund svingte hun inn på en plass for å sjekke - i det hun stopper bilen hører hun et klunk, og bilen faller ned på ene siden foran – det var den siste hjulbolten som knakk, de andre boltene var borte…..

Arbeids veien hennes går et stykke langs E6, og jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis det hjulet hadde falt av 100 km/t…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, vi sjekket det siste jeg ville sjekket da: Hjulboltene!

Det er faktisk det første jeg hadde sjekket!

Jeg har også opplevd, som andre her, at hjulet har blitt løst. Fikk stoppet og sjekket før noen av boltene manglet. Kan bare skylde på meg selv, sløv når jeg skiftet. Uansett har jeg alltid hjulvinna på gulvet første to turene etter jeg har skiftet hjul. Da glemmer jeg ikke å sjekke dem når jeg går ut av bilen. Sikkrt ikke så viktig, men jeg "må" bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg opplevd mange ganger gitt. Har aldri kjørt så langt at jeg har mistet noen bolter da. Siden jeg har opplevd det før så merker jeg det med en gang om boltene løsner (dvs at de ikke er strammet ordentlig til for da løsner de alltid før eller siden).

Klarte til og med å glemme å stramme boltene til en bremsekaliper en gang :P Heldigvis merket jeg det at noe var galt og ikke at den løsnet når jeg bremset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...