Gå til innhold

Bilen vil ikke gå fremover, hva er galt?


SteffenK
 Share

Anbefalte innlegg

Men seriøst, hvordan klarer folk å ødelegge en diff av å ligge brei?

Det er meget lett. Om man kjører på ett jevnt føre og underlag holder det som regel. Men spinn løs på f.eks snø, grus eller våt asfalt, for deretter, med spinn, å få tak på tørr fin asfalt. Det er mekaniske deler vi snakker om!

Det er fælt å se,(unnskyld, men fant ikke annet ord!), "blårussen" og deres behandling av noe så skjørt som en bil i grunnen er.

En annen ting som grøsser meg er å høre heller slappe motorer bli dratt på girene, mens giringen uteblir. Det tar gjerne 10sek, men man skal ha de siste 5omdreiningene på motoren før sperra slår inn. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger jo ikke akkuratt være hjernekirurg eller professor for å finne ut hva som er gåent her.jekk opp bilen bak å prøve seg fram vel.... enkel mekanikk det her :wink: selve diffen er ikke vanskelig å skifte,men det er jo en drittjobb som jeg lett hadde gitt videre om noen meldte seg frivillig :P sånn som du forklarer over så er jeg minst 1% sikker på at tannhjula står i kø for å komme ut av diff.huset ditt 8) hadde det vært noen akslinger så hadde du ikke komt særlig langt og det hadde blitt et helvetes bråk.om du hadde hatt en utslitt bremsekloss som ligger og kiler seg så hadde dette problemet meldt seg på en helt annen måte og ved bremsing mest sannsynlig. men,merkelig at dette skulle skje sånn helt uten forvarsel under en liten sladd i fart!?! spørs om ikke tidligere eier har produsert noe blårøyk i sin tid.ikke hørt ulelyder i det siste heller?

ja ja,shit happens.... :lol:

Men seriøst, hvordan klarer folk å ødelegge en diff av å ligge brei?

hvis du vil låne bort bilen din så kan jeg godt vise deg :wink:

det værste for en diff er børning og herjing med clutchen på biler som egentlig har for lite power.som feks. en 320. for å få hjulspinn må man da legge seg på sperra og la venstrepedalen smelle ut.sånne biler pleier også ha dårlig/ingen brems/sperr som fører til at de lett blir stående å spinne på bare ett hjul. tenk deg hva disse to tingene i en herlig forening på 6500rpm kan føre til..... har man derimot ei skikkelig sperr og nok power til å rive løst bare ved å gi pedal så holder det en god stund lenger.

en annen ting er at mangen e-36(og andre bakhjulstrekkere) har en tendens til å "pakke" med ræva når man tar løst i hjulspinn rett frem.hvorfor er det mangen meninger om,men drepen for drivverket er det iallefall.

Blåruss behandling..... he he...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og behandle bilen min, og det foregikk ikke slik som du antyder Maverick. Jeg kom kjørende mot en sving, og la den i andre gir, hadde ca 40 km/t inn mot svingen, i det jeg tok svingen så bunnet jeg gassen ett lite sekund, slik at bakenden la seg ut, så holdt jeg den ved å trykke litt å litt på gassen. Hadde ikke noe høyt turtall i det hele tatt. Det var MYE regn, veldig vått på veien, så det skulle veldig lite til Så det var ikke slik som du sa Maverick, at jeg la meg på sperra å smekka ut clutchen, slik gjør jeg aldri..

Hvis du setter bilen din i gir og slipper ut kløtsjen, prøver bilen din å gå framover eller kan du slippe kløtsjen rett ut og bilen står helt stille som i fri? hvis ja så er diffen din helt sikket gåen.

Nei den står ikke helt stille som i fri, den prøver å gå fremover. Og det går litt noen ganger også. Liksom, når den ikke vil fremover, så greier den å kjøre litt bakover, så stopper det. Og da går den litt fremigjen, så stopper det, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ødelagt diffen din med den sladden, det er tidligere behandling som har gjort dette. Man ødelegger ikke diffen ved å bruke gasspedalen, det er stillestående start som over tid tar knekken på den. Har man i tillegg noe slark i drivlinjen vil diffen få et enormt slag før hjulene eventuelt slipper taket. Byttet den på min 535iA M fordi jeg kjørte for lenge med noe jeg trodde var et dårlig hjullager, men som viste seg å være lageret der akslingen går inn, det var da kommet spon inn og valgte derfor å få tak i en brukt. Det var BMW i Haugesund som skaffet en brukt fra et eller annet sted, de ringte landet rundt og fikk en for 3000,- eller 3500,- med garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...