Gå til innhold

Rykende ferske stemningsbilder BMW-dagene Våler 2005

oddis
 Share

Anbefalte innlegg

hvor mye er det å spare på å kjøre med r-dekk på våler?

kjørte på 1.11 med gatedekk og utslitt understell med en E30 M3. hvor mye er realistisk å kappe med nytt understell (justerbart) og r-dekk?

første gang på våler og det blir garantert ikke siste.. :D

Du kan vel regne med å kappe 2-4 sek tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så liten bil med 235 35 19 og 265 30 19 (det gjelder sikkert 18" og under med den dim'en også) er ikke noe godt å kjøre med.. Kan hende det er bedre på bane, men på vanlig vei er det helt håpløst. Bilen går dit den vil. Utrolig vondt i svinger. Dette er over 100-120 km/t da. Men kan jo såklart være bedre på bane hvor asfalten ikke er så slitt.

Har compact annen akselavstand enn vanlige E36?

Kan ikke fatte at den skal gå i hytt og pine bare fordi den har 19". Sikker på at alt er helt 100% med hjulstillinger, lufttrykk og greier? Eller kanskje du bare kjører på vanvittig sporete veier..

hvor mye er det å spare på å kjøre med r-dekk på våler?

kjørte på 1.11 med gatedekk og utslitt understell med en E30 M3. hvor mye er realistisk å kappe med nytt understell (justerbart) og r-dekk?

første gang på våler og det blir garantert ikke siste.. :D

Imponerende tider til første gangen på Våler og uten R-dekk.. det skal du ha.. :)

Må forresten legge til at jeg syntes det var en morsom bane. Har bare kjørt på Reve før, gokartbanen Rogalandsavdelingen kjører på flere ganger årlig, og den var direkte slitsom i forhold til Våler. Våler hadde fine hastigheter, bra svinger uten at de ble så brå at man måtte altfor langt ned i fart (brukte 2. giret i begge ender av deposletta, men helt på topp i registeret). Tim Røsand sa forresten at det var tredjegir som gjaldt i begge svingene, uansett bil. Synes det høres utrolig ut!

Noen som vet hva laveste hastighet man er nede i med en normal bil på Rudskogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bruke 2. gir i svingen på begynnelsen av depot-strekket, 3. gir blir for tungt. Med R-dekk tror jeg at det kan gå med 3. gir pga hastigheten gjennom svingen. Ellers bruker jeg bare 3. og 4. gir på vålerbanen.

På Rudskogen vil jeg tippe at man er nede i 50-60 km/t i svingen på begynnelsen av depot-strekket med en normal bil. De som har tracy kan sikkert gi et mer detaljert svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: på rudskogen i "slakter`n" og depotsvingen, så bruker jeg andre gir, men det er noen som bruker 3. gir i "slakter`n". har kjørt der med volvo-banebilene som er der, og den går fint i 3. gir i "slakter`n", men med bmw`ene jeg har kjørt der, så har jeg alltid brukt 2. gir der.

du får ta deg en tur å prøve.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel regne med å kappe 2-4 sek tror jeg...

Husk at Ole Jørgen har 1:10.6 som bestetid på våler i år, med 320is og r-dekk. Han er litt misfornøyd med bremsene, men jeg tror ikke det kan gå særlig mer enn et sekund fortere for ham. Så tider på 1:11.x er veldig bra, men jeg tror ikke at 1:06.x er innefor rekkevidde sånn umiddelbart uten seriøs letting av bilen (potensial på ca 150kg på en E30).

Og husk at 320is har 1 hk mindre enn E30 M3 og veier minst 50kg mindre enn E30 M3.

OJ kjørte forøvrig bilen min inn til en bestetid på 1:13.62, så jeg vet at jeg har litt å hente som sjåfør :oops:

Gunnar: på rudskogen i "slakter`n" og depotsvingen, så bruker jeg andre gir, men det er noen som bruker 3. gir i "slakter`n". har kjørt der med volvo-banebilene som er der, og den går fint i 3. gir i "slakter`n", men med bmw`ene jeg har kjørt der, så har jeg alltid brukt 2. gir der.

du får ta deg en tur å prøve.. :wink:

Blir litt annerledes med gnager-trekk da, man kan gå på mye tidligere i svingen da. Også er vel de bilene giret for litt høye turtall fra fabrikk. Jeg skal teste neste gang jeg kjører volvo der nede, har fått et slags frikort på kjøringa dems der nede 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt annerledes med gnager-trekk da, man kan gå på mye tidligere i svingen da. Også er vel de bilene giret for litt høye turtall fra fabrikk. Jeg skal teste neste gang jeg kjører volvo der nede, har fått et slags frikort på kjøringa dems der nede 8)

det som er bra med volvoene, er det brede dreimomentsregisteret. det gjør att man slipper/ikke trenger å gire så ofte som med andre biler. det gjør att du ikke tjener på å dra de ut på gira. det går like fort selv om du girer en del før rødmerkingen.

gled deg til du skal kjøre dem! det er skikkelig artig, selv om det er en gnager.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Ole Jørgen har 1:10.6 som bestetid på våler i år, med 320is og r-dekk. Han er litt misfornøyd med bremsene, men jeg tror ikke det kan gå særlig mer enn et sekund fortere for ham. Så tider på 1:11.x er veldig bra, men jeg tror ikke at 1:06.x er innefor rekkevidde sånn umiddelbart uten seriøs letting av bilen (potensial på ca 150kg på en E30).

Og husk at 320is har 1 hk mindre enn E30 M3 og veier minst 50kg mindre enn E30 M3.

Så har du jo han på BMWCCN-forumet som påstår han kjørte lave 1.09-runder med E30 325i med R-dekk og Jamex-understell. Så en E30 M3 må jo ha potensiale til å gå under det ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld folkens. Kjøp dere laptimer, så slipper vi denne krnaglingen om diverse tider målt med "mobiltelefonstoppeklokker" og lignende..

Tidene til O.J tror jeg helt og holdent på, for jeg har sett han kjøre, og vet han har Tracy montert. 1.09 med 325i og jamex understell derimot, har jeg litt vanskeligere for å tro. Det må i såfall sitte en MEGET dyktig sjåfør bak rattet. Jeg har enda ikke kjørt på Våler, men jeg har tilgode å i det hele tatt bli utfordret av noen 325i på Rudskogen. Og jeg kjører helt sikkert ikke noe 1.09 runder på Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ kjørte forøvrig bilen min inn til en bestetid på 1:13.62, så jeg vet at jeg har litt å hente som sjåfør :oops:

Hvor får du 1.06 fra da Kjetil? Hvis han allerede har R-dekk så er jo mye spist opp der vil jeg tro... Jeg er overbevist om at en godt oppsatt E30 (og da mener jeg virkelig godt oppsatt - lettet mye, bra bremser, stiv, bra understell, skikkelige hjulvinkler, bra motor osv) er god for nettopp 1.06 på Våler.

Med den riktige motoren vil den ha mulighet til å kjøre kappe en del på strekkene og ta inn relativt mye der.

Jeg gleder meg til neste år, da er det dags for å prøve E30en min i Evo 4 utgave :D Dessverre tror jeg ikke jeg vil kjøre noe særlig bedre enn 1.13 med den i første omgang. Jeg må lære meg bilen helt på nytt igjen - og det tok over to år forrige gang... Med så mange oppgraderinger som jeg gjør nå blir det jeg et heeeeelt annet dyr 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du 1.06 fra da Kjetil? Hvis han allerede har R-dekk så er jo mye spist opp der vil jeg tro... Jeg er overbevist om at en godt oppsatt E30 (og da mener jeg virkelig godt oppsatt - lettet mye, bra bremser, stiv, bra understell, skikkelige hjulvinkler, bra motor osv) er god for nettopp 1.06 på Våler.

Med den riktige motoren vil den ha mulighet til å kjøre kappe en del på strekkene og ta inn relativt mye der.

1:06.x var på grunnlag av at noen mente at man kunne kneppe inn 2-4 sekunder med r-dekk. Jeg tror det er litt i overkant!

Bilen min kjørte med vanlige gatedekk, OJ's 320is kjørte med r-dekk, camberplater og noe understell-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...