Gå til innhold

"Ta lappen på klasse E(Henger)"

|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte opp på henger for 1 år siden.

Det var bare å ta en kjøretime med en trafikkskole slik at jeg fikk låne en bil (de fleste krever bil med to pedalsett, men enkelte trafikkstasjoner godtar at du kan kjøre opp med egen bil) .

Kjøreskolen stilte også med godkjent henger. Hvis du kjører opp med egen bil og henger må du huske på at du ikke har lov til å kjøre hengeren dit i den tilstand den må være i under oppkjøring (tungt lastet).

Så var det bare å kjøre opp.

Reglene er nå forandret slik at du i tilegg må ha et lastesikringskurs som avholdes ved en trafikkskole (slik at de kan tjene enda mer penger)

Du må regne med noen tusenlapper

Lastesikringskurs

Kjøretimer (1 for å få benytte deg av bil og henger, 1 for å kjøre til biltilsynet og 1 for oppkjøring, kan kaskje få de til å møte deg ved trafikkstasjonen og slippe den såkalte oppvarmingstimen)

"Oppkjøringsgebyr"

Gebyr for å få nytt sertifikat

Mener å huske at jeg endte opp et sted mellom 3-4 tusen uten lastesikringskurset :!::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye styr?? wow,har kjørt med henger i flere år uten at jeg egetlig har tenkt over å ta "hengerlappen"....

Det har du også lov til, så lenge ikke totalvekta på hengeren, overstiger egenvekta på bilen. Eller at totalvekt på bil og henger tilsammen overstiger 3500 kg. Da må du ha e'n på lappen din.

Jeg har da bare tatt hensyn til oss vanlige dødelig som bare har lapp for bil opp til 3500 kg.

Jeg måtte ta lappen på henger for 2 år siden, da vi skaffet oss ei campingvogn med totalvekt på 1600 kg, og bilen jeg drar med har 2000 kg som totalvekt. Det ble da med andre ord 100 kg for mye.

Jeg for min del slapp å kjøre med opplasta henger. Kjørte med ei tom biltralle på oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten E hengerens TILLATTE totalvekt kan være max 750 kg eller bilens egenvekt.

Med E Hengerens TIILATTE totalvekt er uvesentlig. Det er henegerns aktuelle vekt som gjelder. Denne kan ikke overskride hva bbilen har lov til å trekke.

Pang!

Jeg tok det også i fjor, før de nye reglene. Betalte kun oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooops, feil forum...

Siden du oppdaget dette selv, så kunne du selv slettet innlegget, og lagt det inn på nytt under Annet, istedet for å dobbeltposte...

Les: www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1547

Noen som vet hvordan man kan flytte denne posten til "annet"?

Ja, admin og moderatorer kan det.

Gunnar?? :oops:

Nei, Erik ;)

Moderator-edit: Flyttet til Annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...