Gå til innhold

Store prisforskjeller på forsikring

Endre Tørnby
 Share

Anbefalte innlegg

For å oppklare litt:

Forskjellene i prisene du får fra flere selskap er i utgangspunktet forskjellig risikostatistikk i de forskjellige selskapene. Både når det gjelder alder, bosted, type bil og sikkerhetsrabatter (alarm, startsperre osv.)

Å forsikre en M3 som gårdsbil er det sannsynligvis kun eier som kommer til å få problemer med da det vanligvis er listet op i vilkårene om hva slags skader som er dekket og hvilke som ikke er dekket. Det som da kan bli problemet er at du får en avkortning ved en eventuell skade.

Det er heller ikke ulovlig å forsikre bilen på foreldrene, men om det er brukere under (vanligvis 23-24 år.) vil det bli ett tillegg på egenandelen ved en eventuell skade (alt fra 6000 kr. til en viss prosentandel av skaden. Litt forskjellig fra selskap til selskap.)

Det som er fornuftig om du registrerer bilen din på foreldrene dine er at du opplyser selskapet ditt om det, slik at du ikke får noe tillegg i egenandelen. Da kommer det berømte "ungdomstillegget" som også er veldig forskjellig mellom de forskjellige selskapene.

Og det er riktig som VidarL skriver, at siden han har opplyst selskapet sitt om at det er førere under 23/24 år, så blir egenandelen som avtalt i forsikringsbeviset 6000. Hadde han ikke gjort dette har hans selskap et tillegg/avkortning på 6000 kr i tilleg, slik at egenandelen blir på 12000.

Det som også kan være grunn til urettferdig høye priser er at du kan ha vært kunde i selskapet du sjekker hos tidligere. Har du da hatt mange mislighold/betalingsanmerkininger, eller unaturlige mange skader kan det også gi utslag på premien.

Jada!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsikringsagenten, dersom du ser øverst i innleggene dine, så har du en slik knapp: icon_edit.gif - det er bedre å bruke den for å endre en feil i et innlegg, enn å legge inn en korrigering som et svar til deg selv. Dette som et tips.

sindre21, Jernbanens er uslåelig på bilforsikring, og vi som har krav på å forsikre oss der er heldige slik jeg ser det. Ble oppringt fra If... et års tid etter jeg byttet til Jernbanens, If... ville gjerne ha meg tilbake som kunde. Han spurte hvor jeg hadde forsikring, og når han fikk høre hvilket selskap jeg bruker nå så beklaget han forstyrrelsen og ønsket meg en fortsatt god kveld! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...