Gå til innhold

Eksos/salmiaklukt i E34


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Var som en del sikkert har fått med seg på Vålerbanen i helga. I det ene heatet hadde jeg et litt alternativt sporvalg, og med min i stykkerrustede bakpotte løsnet endestussen fra potta, og sitter bare sånn halvveis på. Jeg merket ikke noe til det før etterpå, og vi brukte den et par heat før det plutselig ble helt grått av røyk i kupéen. Usikker på hva det kom fra, men motoren var fin, ikke for varm, og bremsene kjentes også fine ut. Jeg åpna vinduer og kjørte forsiktig inn i pit, og røyken forsvant. Vi kjørte så kun et familieheat på banen før vi dro hjemover, og da luktet det vanvittig eksos/salmiak i kupéen. Hele hjemturen på 25 mil var med vinduer og takluke på vidt gap.

Det virket som røyken kom fra høyre foran, men eksoslukta virker å komme bakfra. Var og tettet hullet inn i bakpotta i dag, men virker fortsatt som det kommer inn litt lukt..

Noen som kan tenke seg hvor denne eksos/salmiak-lukta kan komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite til det foran.. og hadde bilen på grav da jeg tett igjen lekkasjen i dag, så jeg gikk fremover under bilen med motoren i gang. Hørte ikke noen lekkasjer bortsett fra bakerst.. Har også hatt et lite hull inn i bakpotta ganske lenge nå, etter toppakningbyttet, uten at det har kommet noe lukt inn i bilen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Var som en del sikkert har fått med seg på Vålerbanen i helga. I det ene heatet hadde jeg et litt alternativt sporvalg, og med min i stykkerrustede bakpotte løsnet endestussen fra potta, og sitter bare sånn halvveis på. Jeg merket ikke noe til det før etterpå, og vi brukte den et par heat før det plutselig ble helt grått av røyk i kupéen. Usikker på hva det kom fra, men motoren var fin, ikke for varm, og bremsene kjentes også fine ut. Jeg åpna vinduer og kjørte forsiktig inn i pit, og røyken forsvant. Vi kjørte så kun et familieheat på banen før vi dro hjemover, og da luktet det vanvittig eksos/salmiak i kupéen. Hele hjemturen på 25 mil var med vinduer og takluke på vidt gap.

Det virket som røyken kom fra høyre foran, men eksoslukta virker å komme bakfra. Var og tettet hullet inn i bakpotta i dag, men virker fortsatt som det kommer inn litt lukt..

Noen som kan tenke seg hvor denne eksos/salmiak-lukta kan komme fra?

Jeg har også kjent en salmiakklukt i det siste, mn det er kun ved oppstart av bilen...Lukta kommer fra friskluftdysene.. Jeg vet at katalysatoren min er dårlig, mn da burde jeg vel kjent lukta andre steder enn kun fra friskluftdysene..Dette er et mysterium..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir ikke trekt inn i ventilasjonen. Ventilasjonen min er helt ren for lukt/eksos, så for den på fullt og åpne bakvinduer er tingen for å holde eksosen borte. Men det er hullet i enden av bakpotta som gjør det. Luftstrømmene under bilen presser eksosen opp i bakfangeren og inn i bagasjerommet. Må bare få fiksa ny bakpotte, men ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tilsvarende problem når jeg var på Finnsnes for å feilsøke på motoren.. Når jeg kjørte opp dit så dro jeg på av og til, og ingenting bemerkelig. Men, etter at jeg hadde feilsøkt lambdaen og byttet osv, så hentet jeg og CrzyWiz bilen min, og vi kjørte litt.. Jeg vasket den også.. Også tok vi av taket.. Etter dette.. Dro jeg på uten for Finnsnes sentrum, og det luktet litt rart.. Salmiak / Svidd lukt, plutselig var det masse røyk.. Som kom opp fra kalesjehuset bak.. Og jeg åpnet bagasjerommet osv.. Og det veltet ut røyk..

Jeg sjekket at bremsene ikke hang seg opp bake. Og jeg sjekket om det lå vann baki bagasjerommet.. Det som var der tørket jeg bort.. Osv.. På vei hjem dro jeg på et par ganger, og da kom det masse røyk i kupeen.. Jeg måtte lufte hele bilen osv.. Men, nå i ettertid har den lukta blitt borte når jeg gir gass..

Jeg har et orginalt eksosanlegg som er litt rust holl osv i bakpotta på, så kanskje det kan være det, og en sammenheng med at bilen får rett mengde bensin/luft nå i forhold til før (etter lambda bytte).. Jeg skal bytte eksos nå så..

Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hullet i bakpotta som gjorde lukta. Har fått på ny nå, og det forsvant helt med en gang. :)

Røyken tror jeg også jeg har funnet svaret på - ser ut som det er bakdekk mot potta som har gjort det, men er ikke sikker. Måtte bare legge om til 8.5" igjen bak før vi dro til Tyskland, for jeg hadde ikke tid/gadd ikke forske mer på det med 10"ene før vi dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...