Erik E30 Einum Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 www.dinside.no/php/art.php?id=216078 En BMW 1-serie som greier 300 kilometer i timen i toppfart, det er det uhørte resultatet av Hartges manipulasjoner. Hartge har status som egen bilprodusent i Tyskland selv om selskapet bruker modeller fra BMW og Land Rover (faktisk) som basis for sine produkter.Den tyske bilprodusenten Herbert Hartge GmbH KG, mest kjent for sine tuning-aktiviteter, har skapt noe av det råeste som finnes i kompaktklassen: En Hartge H1 V8 5.0, basert på BMW 1-serie, som utvikler 450 hestekrefter fra V-åtteren fra BMW M-sport. Kompaktbil med fem liters motor Denne bilen er ifølge Hartge både atletisk og sofistikert på samme tid. Hvordan har de så fått dette til? De har tatt utgangspunkt i den minste bilen og tatt en av de største motorene. Så har de mikset litt og... Voilà! Mer seriøst: Motoren er en BMW 5-liters "M-power" V8-motor. Hartge har jobbet litt med den ved å endre på topplokk og kamaksler, samt å tilføye eget styringssystem. Resultat: 450 hestekrefter og 511 newtonmeter. Slår Porsche Carrera S I tillegg til de fabelaktige ytelsene, er bilens vekt begrenset til relativt moderate 1.445 kilo, hvilket gjør at hver hestekraft bare har 3,23 kilo å skyve på. Dermed kan Hartge nå 100 kilometer i timen fra stillestående på kvikke 4,6 sekunder, og fortsette fartsøkningen til den når 300 kilometer i timen. Disse tallene overgår de Porsche Carrera S kan skilte med (respektive 4,8 sekunder og 293 kilometer i timen) og nærmer seg faretruende Porsche 911 turbo-tallene 4,3 sekunder og 305 km/t. Stil for fart Hartge H1 har sin egen stil som dikteres av de voldsomme ytelsene. Det starter med det regulerbare Hartge-sportshjulopphenget, som senker bilen tre centimeter, og fortsetter med avstivede og forsterkede fjærer og støtdempere, også disse utviklet spesielt av Hartge for H1. Bilen er videre utstyrt med høy-ytelses dekk fra Continental eller Pirelli. Dimensjoner: 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Voldsomme Hartge-bremser hører med for å stoppe monsteret like fort som det kom opp i fart. Frontkaliperne har hele åtte stempler, og de flytende skivene er kryssdrillede. Dette er en racer. Sportsutstyr Det ytre kjennetegnes av en egen, nyutviklet spoiler foran, hekkspoiler og skjørt, samt nye, eksklusive, sentermonterte enderør. Interiøret er også Hartge-eksklusivt, med motorsport racing-seter, et meget iøynefallende (og ihåndfallende), skinntrukket sportsratt. Aluminium og karbonfiber er ellers hyppige ingredienser inne i denne ytterst spesielle BMWen som det store flertall nok bare kan drømme om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Eg meinar denne er posta før Erik, men bilen er grom den uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 13, 2005 Forfatter Share Skrevet September 13, 2005 Det er godt mulig. Jeg har vært fraværende fra forumet en stund, og har idag bestemt meg for å legge ut en hel del nyheter ifm. IAA. Det er godt mulig det kommer flere saker som har vært allment kjent en stund. Bl.a. så vet jo "alle" om M3en i det forrige nyhetsinnlegget mitt også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Jada. Eg refsar deg ikkje på noko vis. Stå på du.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 13, 2005 Forfatter Share Skrevet September 13, 2005 He-he! Jeg ser i ettertid at denne faktisk er helt tilbake fra juni, så jeg fjerner den fra nyhet. Trodde alt på den oversikten jeg var innom på www.dinside.no gjaldt ting fra IAA... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Gammel nytt dette, Erik. Jeg kikket på denne bilen i Essen for snart et år siden. Tror IAA ligger litt etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 13, 2005 Forfatter Share Skrevet September 13, 2005 Det var nok heller jeg som lå litt etter... Jeg surfet på DinSide's IAA-nyheter, og klikket en link angående BMW der. Fikk så opp mange BMW-nyheter, og trodde fortsatt en stund at det dreide seg om nyheter for IAA. Men oppdaget at denne saken havnet på DinSide i juni. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Ihvertfall første gang jeg har sett denne. Rå bil, ingen grunn til å kjøpe den nye Golf GTI eller R32 . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Helt sykt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Helt rått det her ja..har fortsatt til gode og få se noe fra Hartge som jeg IKKE liker..men jeg må nok si at 1.serien ikke er den "peneste" jeg har sett, hvertfall ikke i org.format Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Ihvertfall første gang jeg har sett denne. Rå bil, ingen grunn til å kjøpe den nye Golf GTI eller R32 . Utseende eller pris kanskje? En blodtrimma GTI kan får sikkert samme ytelser til en mye lavere pris også (og vekt). Gi oss en lett, rimelig og folkelig sportsbil!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aama_Racing Skrevet September 13, 2005 Share Skrevet September 13, 2005 Har ikke sett bilen føe jeg.. Er i hvertfall utrolig kul, sikkert ufattelig morsomt å kjøre på små landeveier(Norske hovedveier ) hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bart Skrevet September 14, 2005 Share Skrevet September 14, 2005 hehe kan se for meg noen tyskere som sperrer øynene opp om en slik kommer susende forbil i nesten 300 på autobahn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå