Gå til innhold

Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester


 Share

Anbefalte innlegg

www.dinside.no/php/art.php?id=216078

En BMW 1-serie som greier 300 kilometer i timen i toppfart, det er det uhørte resultatet av Hartges manipulasjoner. Hartge har status som egen bilprodusent i Tyskland selv om selskapet bruker modeller fra BMW og Land Rover (faktisk) som basis for sine produkter.

Den tyske bilprodusenten Herbert Hartge GmbH KG, mest kjent for sine tuning-aktiviteter, har skapt noe av det råeste som finnes i kompaktklassen: En Hartge H1 V8 5.0, basert på BMW 1-serie, som utvikler 450 hestekrefter fra V-åtteren fra BMW M-sport.

Kompaktbil med fem liters motor

Denne bilen er ifølge Hartge både atletisk og sofistikert på samme tid. Hvordan har de så fått dette til? De har tatt utgangspunkt i den minste bilen og tatt en av de største motorene. Så har de mikset litt og... Voilà! Mer seriøst: Motoren er en BMW 5-liters "M-power" V8-motor. Hartge har jobbet litt med den ved å endre på topplokk og kamaksler, samt å tilføye eget styringssystem. Resultat: 450 hestekrefter og 511 newtonmeter.

Slår Porsche Carrera S

I tillegg til de fabelaktige ytelsene, er bilens vekt begrenset til relativt moderate 1.445 kilo, hvilket gjør at hver hestekraft bare har 3,23 kilo å skyve på. Dermed kan Hartge nå 100 kilometer i timen fra stillestående på kvikke 4,6 sekunder, og fortsette fartsøkningen til den når 300 kilometer i timen. Disse tallene overgår de Porsche Carrera S kan skilte med (respektive 4,8 sekunder og 293 kilometer i timen) og nærmer seg faretruende Porsche 911 turbo-tallene 4,3 sekunder og 305 km/t.

Stil for fart

Hartge H1 har sin egen stil som dikteres av de voldsomme ytelsene. Det starter med det regulerbare Hartge-sportshjulopphenget, som senker bilen tre centimeter, og fortsetter med avstivede og forsterkede fjærer og støtdempere, også disse utviklet spesielt av Hartge for H1. Bilen er videre utstyrt med høy-ytelses dekk fra Continental eller Pirelli. Dimensjoner: 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Voldsomme Hartge-bremser hører med for å stoppe monsteret like fort som det kom opp i fart. Frontkaliperne har hele åtte stempler, og de flytende skivene er kryssdrillede. Dette er en racer.

Sportsutstyr

Det ytre kjennetegnes av en egen, nyutviklet spoiler foran, hekkspoiler og skjørt, samt nye, eksklusive, sentermonterte enderør. Interiøret er også Hartge-eksklusivt, med motorsport racing-seter, et meget iøynefallende (og ihåndfallende), skinntrukket sportsratt. Aluminium og karbonfiber er ellers hyppige ingredienser inne i denne ytterst spesielle BMWen som det store flertall nok bare kan drømme om.

190339.jpg

190340.jpg

190341.jpg

190342.jpg

190343.jpg

190344.jpg

190345.jpg

190346.jpg

190347.jpg

190348.jpg

190349.jpg

190350.jpg

190351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig. Jeg har vært fraværende fra forumet en stund, og har idag bestemt meg for å legge ut en hel del nyheter ifm. IAA. Det er godt mulig det kommer flere saker som har vært allment kjent en stund. Bl.a. så vet jo "alle" om M3en i det forrige nyhetsinnlegget mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...