Gå til innhold

M3 bremset til 294hk

///M
 Share

Anbefalte innlegg

:shock: har hørt dette særlig om 325 E-36,men om jeg hadde kjøpt meg en ny M3 og funnet ut at jeg hadde betalt for over 20 hester mer enn jeg hadde fått,ja da hadde de fått hele driten tilbake....sånt hører ikke hjemme i en sånn type bil og prisklasse.de fleste andre bilmerker leverer ofte sånne biler godt over hva papiret sier.

Det var en japansk produsent, husker dessverre ikke hvilken, som for et halvårs tid siden måtte betale tilbake deler av kjøpeprisen eller la kundene heve kjøpet fordi det på uanvhengige målinger av flere eksemplarer var mplt vesentlig mindre effekt enn det oppgitte. Dette var på en SUV-modell mener jeg å huske. Stod flere artikler om det i Motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja ja, hvis det er oppgitt likt på andre biler også (altså i motor uten driv tap) , så spiller det ikke noen stor rolle :wink:

230-235 hk, hadde nok hjulpet. Synes enda 325'en er treg kontra andre biler jeg har testett med 170-200 gamp. Mye er nok pga vekt, for jeg holder jo en e30 M3 etter 100. Og bilen brukte 9 sek fra 70-110 kmt i 5 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle bare mangle spør du meg.er jo svindel jo :roll:

men 20-30 hester mindre på motor enn lovet i en sportsbil som M3 er myye verre enn en SUV.

Vel, jo mindre hk det skal være i motoren, jo større %-vis tap er det å miste 20-30 hk. Tror neppe man ville merket særlig i en Koenigsegg for å si det sånn! :) Og det er nok tilstrekkelig for de fleste i en E46 M3 også, selv med noen gamper mindre. I en Hyundai Atos på 59 hk ville man nok ha merket det vesentlig bedre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner ca 15% tap i drivverket på en BMW med manuelt gir. De som trodde at det er 343hk på hjulene på en E46M3 tar feil.

Mange E36 3.0L M3 hadde bare 260Hk i motoren orgianlt, så det er stor forskjell på motorene.

Å trimme en S motor er ganske vanskelig. På feks S50 motorene så gir chip og grenerør overhodet igjen ting. Hvis du bytter kammer og mapper hjernen seriøst på nytt så kan du hente litt.

Eneste gunnen til og chippe en E46M3 er for og fjerne toppfart sperren.

Faktisk er det slik at de fleste 3.0 motorene har mindre variasjon enn den nyere 3.2.

Dete betyr faktisk at en sprek 3 liter i mange tilfeller er like kjapp som en litt 3,2 i under del av toleranse grensen.

Min 3.0 ble logget av bladet Bilsport på 5,5 sek i 0-100 kmt sprinten. 2 stk i bilen og halv tank. Dette er raskere enn noen 3,2 jeg har sett, og neten 0,5 sek kjappere en hva jeg noen gang har sett på en 3.0.

I tilegg dro den 1/8 mila raskere enn jeg senere klarte med 2 av mine M3 3,2 varianter.

Toleranse grensen for hva som er tillatt av variasjon er jå +/- 5%. Dette betyr at allt ned til 325 Hk er normalt. At man vil finne noen på 360 Hk tviler jeg meget sterkt på. En annen ting er jo at de fleste målinger på diversje lotto ruller rundt om kring ikke er annet en artig tidsfordriv.

Alle biler har forskjeller i effekt. Det er bare å ta en titt på resultat fra tester utført i Tyskland.

Noen eks.

Kjappeste M3 jeg har sett. 0-100 4,8 sek, 0-200 16,8 sek.

Tregeste 0-100 5,5 sek, 0-200 på 20,5

Aller tregest, bil med 3,94 bakdiff og 19"( org 3,64) 0-100 6,1 sek, 0-200 21 sek.

Tilsvarende med M5

beste 0-100 4,8 sek 0-200 16,9

Dårligste 0-100 5,5, 0-200 19,8

Dette kan ha/ har selvfølgelig noen med testforhold på test dagen å gjøre, men mye av forskjellen er faktisk ytelsen på motoren.

Hva kommer dette av? jo, innkjøring, montering av motoren, toleranser på deler brukt osv.....+++

Trimmingsfirma har jo også en viss interesse av og bevise for kunden at bilen hans hav lav effekt før modifisering, og tilsvarende interesse av å vise hvor mye bilen har etter modifisering.

Det tyske AMS gjorde for noen år siden en test på forskjellige ruller med en AUdi RS4. Variasjonene de fikk i resultatene var så store at det var helt latterlig. De foretok også flere tester på samme rull.

Rullene kan kanske være at interesse dersom man ønsker å sjekke resultat før og etter en modifisering, men å bruke tallene som en fasit på hva man faktisk har av effekt på motor blir nok ikke helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert så er faktisk min gamle M3 3.0 til salgs, fant den tilfeldigvis på FINN i går. Den er MEGET bra.

Har du link til bilen da?

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc ... os=8&tot=9

Prisen er nok litt stiv.

Jeg importerte bilen til Norge i Des 1994, og den var da den første privat eide M3 i Norge. Jeg eide bilen i 4 år før jeg solgte den, kjøpte den tilbake 2 år senere. Etter det ble den solgt til en på Vestelandet, som igjen etter noen år solgte den til nåværende eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...