stian329 Skrevet Desember 29, 2005 Skrevet Desember 29, 2005 Det er absolutt ikke et must med underspyling. Dette ville jeg vurdert opp mot hvor mye effekt du har tenkt å hente. Det er aldri en ulempe med underspyling men ved effektuttak på "moderate" 400-500hk på en 3,5l så tror jeg ikke dette blir avgjørende for motorens eksistens... Hvis du "safer" litt på mappingen så har det mye mer kjølende effekt enn hva underspyling har.. Mvh Stian
venbus Skrevet Desember 29, 2005 Forfatter Skrevet Desember 29, 2005 jepp. det er ett must å ha underspyling. det beste er å lage en mal for borring fra en 745 blokk. vinkelen på oljedysene skal vere slik at oljespruten treffer under stempelet der eksosventilene er. dette fordi det er varmest der på stempelet. det er også satt inn dyser som opner på ca en bar oljetrykk. en bunndel fra 745 for ex, er god for 600 hk.
venbus Skrevet Desember 29, 2005 Forfatter Skrevet Desember 29, 2005 tennings bank er døden på en slik motor...... det har jeg erfart. 3 av 6 stempell sprakk mellom de øverste stempelringene.. derfor fikk jeg tak i blokk fra 745 som ble borret til 3,6 og montert smidde mahle stempler. den blokken hadde heldigvis underspyling.. dette er natulivis ikke nødvendig for ca 400 hk. men det er mer og mer viktig til mer effekt uttak som skal påregnes..
kikka Skrevet Desember 31, 2005 Skrevet Desember 31, 2005 Hadde tenkt å satse på ca 600 hk... Har smidde Mahle stempler som jeg mener skal klare dette med datasprut..Mener oxo at rådene og veiven skal mestre dette,men da er vel grensen nådd.. Har uansett lyst å lage underspyling for å få ned eksostemp som er ett problem..Har ikke så lyst å bare borre meg inn i noen oljekanaler for å hente olje,som resulterer i dårligere oljetrykk og motorras Er vel ikke noen som har muligheten til å ta noen bilder av dette eller kansje til og med har en 745 blokk tilsalgs
stian329 Skrevet Desember 31, 2005 Skrevet Desember 31, 2005 Høy eksostemperatur er ikke et resultat av manglende underspylig, du kan styre eksostempen akkurat som du vil med å justere litt i mappen. 100hk/råde, da tipper jeg du nærmer deg eller befinner deg i grenseland for hva originale råder orker. Følelsen av å være i grenseland er en ubehagelig følelse, og konsekvensene blir store om en eller flere råder sier stopp. Så lenge smidde råder er billigere enn en et motorras så har du ingen grunn til ikke å bruke smidde råder Og ved et motorras så er det ikke bare prisen på delene man må regne med, man har sannsynligvis også lagt ned et greit beløp i arbeid/maskinering/porting osv.. SPM råder er billige og bra men må hones i stor-enden for å få korrekte klaringer.
Bmw325turbo Skrevet Desember 31, 2005 Skrevet Desember 31, 2005 I lille enden å ja! På noen ihvertfall!
kikka Skrevet Januar 1, 2006 Skrevet Januar 1, 2006 Slik jeg forstår det,så er det like greit å bare gå til innkjøp av noen smidde råder.. Har tenkt litt på de som Sten Parner Motor selger.. Grei pris og jeg mener og tror kvaliteten er OK oxo... Ang underspyling må det jo være et + at stemplene blir kjølt underifra oxo... Slik at man kan begrense bensin forbruke litt
stian329 Skrevet Januar 1, 2006 Skrevet Januar 1, 2006 Skal du ha 600hk og så prøve å begrense bensinforbruket?
venbus Skrevet Januar 4, 2006 Forfatter Skrevet Januar 4, 2006 Slik jeg forstår det,så er det like greit å bare gå til innkjøp av noensmidde råder.. Har tenkt litt på de som Sten Parner Motor selger.. Grei pris og jeg mener og tror kvaliteten er OK oxo... Ang underspyling må det jo være et + at stemplene blir kjølt underifra oxo... Slik at man kan begrense bensin forbruke litt hellu. du snakket om å ettermontere underspylings dyser i blokka di. da må du snakke med tore østhus på autotrim i trondheim.. han vet jeg har jigg å har vert med borre inn dyser i blokka. denne motoren har gått i flere år etter monteringa. denne er med singel turbo og er benket til litt over 400 hk på bakhjula. ca 700 nm. det er arild hagen fra rindal som har denne nå. kansje det lønner seg å snakke med han. arild hagen tlf 97523713 autotrim tlf 73506506
ReiRud Skrevet Mars 14, 2006 Skrevet Mars 14, 2006 Ta bli rått Vegard!! e vilj sitj på når du e færdi tru e...vet ik helt om e tær men... hehe... helsing 318is frå surndaln!
venbus Skrevet Juni 24, 2006 Forfatter Skrevet Juni 24, 2006 ja nå er det enda ett prosjekt under veis på prærien. en 323 turbo med datasprut. se på vegard's prosjekter og 323 turbo. tv2 har vert og filmet og de kommer tilbake og filmer mere. det vil bli vist på tv2 når de har nok stoff. http://www.praerien-racing.com/bildegal ... p?album=71 hva synes det norske folk om den siste?
Aama_Racing Skrevet Juni 24, 2006 Skrevet Juni 24, 2006 blir dette et skikkelig prosjekt eller et budsjett bygg? ( den grønne 323 turbo bilen) og hvor mye hk trur du at du får ut av 2,3 motoren?
venbus Skrevet Juni 24, 2006 Forfatter Skrevet Juni 24, 2006 det blir vel ikke like dyrt som twinturboen. har det meste som skal til for oppgraderingen. men ca 400 hk ska den få tåle denne 323 motoren. det er smidde mahle stempel i den og 323 e21 råder som er sterkere. blir vel en kombinasjon av billig trimming og fint arbeid. det er allerede megasquirt datasprut på den... oppgraderingen vil begynne når jeg kommer meg hjem fra nordsjøen om en ukes tid... twinturboen min på hjemmesida vår blir en anen kattegori. den har vel oversteget 100.000 i påkost nå med allt. i tilegg kommer lakkeringen som snart skal begynne.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå