Gå til innhold

Krise, takluke har hengt seg opp


Beppe
 Share

Anbefalte innlegg

Har en takluke som har hengt seg opp. Den beveger seg bare så vidt opp og ned/frem og tilbake før den "tar i" ett eller annet. Høres ut som en list som har løsna og sperrer luka fra å bevege seg fritt.

Nå har jeg hatt den inne hos Stenshagen og svaret er: må bytte takluke-kassett og det koster 15-20 laken. Med andre ord, med en 97-mod BMW 320 er det helt uaktuelt.

Nå er jeg rimelig desperat, tenkte derfor jeg skulle høre om noen har tips om hva jeg kan gjøre. Er det noen som har opplevd lignende problemer med takluken tidligere?

Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å bytte hele skiten, motoren funker etc, det virker bare som om det er noe som fysisk sperrer luka fra å bevege seg fritt.

Er det noen som har tips er jeg evig takknemlig. Går det ikke an å demontere taket og fikse feilen? Finnes det verksteder i Østlandsområdet som kan gjøre det billigere eller er Sverige et alternativ?

Jeg er rådløs og lite keen på å måtte kjøre med lukket tak i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende jeg er helt på jordet nå, men har du prøvd å lukke/åpne den manuellt? for det er vel en slik safty sak som tillater deg å gjøre det manuellt? da finner du ihvertfall ut om det er motoren eller ikke som er gåen.kan også hende at du da sparer motoren til takluken fra å "brenne" seg :wink: hmm er vel iallefall verdt ett forsøk, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nå finner ut - jeg er særdeles lite teknisk begavet - hvordan åpner jeg luka manuelt??

Uansett så er det ikke motoren, den funker, det er bare noe inni der som sperrer. Når luka ble ødelagt/satte seg fast hørte jeg et høyt smell som å spenne en plastlinjal og slippe den mot en bordpate. Tror derfor det er en list eller ett eller annet i plastikk som hindrer luka i å lukke/åpne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet på min e34 m5. den manglet smøring. gikk opp 3-4 cm så var det stopp. vi var 3 stk en til og betjene knapp,og en på ver side til og se etter og hjelpe til og skyve så luka opnet seg. når vi fikk den opp smørte vi skinnene skikelig og den ble som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig må skifte hele dritten, ta en tlf. til BMW i Flensburg og få en pris på jobben, er sikker på at du vil spare en formue, lett og finne frem også. Det er jo ikke alle som har anledning til å reise ned på denne tiden av året, men da skulle jeg heller fikset det til sommeren enn å gjort det hjemme, hvis ikke luken sår oppe da selvsagt. De snakker godt engelsk der, så språk er iike noe problem . Tlf.(fra Norge) 0049 4619 99031.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende problem med mi takluke...motoren funker helt fint, men som du sier, det virker som en fysisk ting som sperrer...

Min går fint opp og ned, MEN viss jeg vil dra den tilbake så kommer den ikke lenger en hallveis...stopper midt på..og jeg har fått de fleste bilfolk jeg kjenner (de som er gratis ;)) til å kikke på det, men ingen har klart å fikse det, eller si med sikkerhet hva som er feilen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve jobben med å bytte kassetten er helt grei, det er kassetten som er dyr. Finn en høggebil, så får du den for 3-4k. Eventuelt kan du demontere hele den du har og fikse den. Det gjorde vi på min E36. Den ble helt strøken etterpå. Alle de små plastdelene inni er mulige å få tak i løse hos BMW. Sikkert bare noe slikt som har knekt.

Hva skjer forresten når den stopper? Går motoren fortsatt, eller blir det stille?

Motoren går mot to vaiere, så om det kommer kneppelyd er det nok bare en kombinasjon av mangel på smørning og utslitte vaiere/tannhjul. Tannhjulet var desverre ikke mulig å kjøpe løst fra BMW, siden det satt på motor/sveiv, men jeg kjøpte en manuell sveiv med tannhjulet på og tok tannhjulet derfra over på motoren min. Byttet også vaiere når vi først hadde oppe alt. Rensket også glidebanene - de er i aluminium og er derfor ikke spesielt motstandsdyktige mot sand. Litt nedi der, så har du slitasjemerker på et øyeblikk, noe som fort kan føre til kiling og knekte plastdeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer forresten når den stopper? Går motoren fortsatt, eller blir det stille?

Motoren og takluka går, og begge stopper når jeg når et visst punkt. Skjer både når jeg åpner den frem/tilbake og "opp/ned".

Selve jobben med å bytte kassetten er helt grei, det er kassetten som er dyr. Finn en høggebil, så får du den for 3-4k.

Jeg kan ikke mekke så jeg må sette det bort, men brukt-tipset var gull. Fant en kassett til en 2-dørs E-36 (passer riktignok ikke på min 4-dørs), men høggern skulle bare ha 1000 spenn for den. Så det er antakeligvis veien å gå hvis jeg bare klarer å finne en takluke-kassett til firedørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke allverdens avansert jobb å bytte kassetten, så du hadde sikkert klart det, men det tar fort litt tid. Du må ut med hele taket og taklukekassetten, alt av håndtak, solskygger, motor, takkonsoll, dreneringsrør etc. må av. Etterpå må du montere over selve dekselet (metallfirkanten i taket) og montere hele greiene tilbake igjen, få justert det inn slik at tannhjulet på motoren står riktig i forhold til vaierne i luka og til slutt justere høyden og vippen på luka. Fin helgeaktivitet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...