PK Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Må bare dele vedlagte sosiale betraktninger med dere Hva Kristin Halvorsen ikke har skjønt...... Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattigste slapp å betale. Den femte betalte 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den åttende 120 kroner, den niende 180 kroner, - og den tiende og rikeste skulle betale 590 kroner. Alle var fornøyde med ordningen, inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på 200 kroner per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre; hvordan skulle rabatten fordeles? 200 kroner delt på seks ble 33,33 kroner i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag: Det innebar at den femte også fikk spise gratis, den sjette skulle betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den åttende 90 kroner, den niende 120 kroner, mens den rikeste fikk redusert regningen fra 590 til 520 kroner. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før. Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart... Jeg sparte bare en tier, mens han sparte 70 kroner, sa sjettemann og pekte på den rike tiendemann. Akkurat, sa femtemann, som også fikk ti kroner i avslag. -Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som meg. Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk 20 kroner i rabatt. Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet er urettferdig mot de fattigste!. Stemningen ble raskt så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner. Ja nå kan de såkalte "fattige" glede seg til det de tror skal bli så mye bedre............ med Jens og vennindene i førerstolen. Kan vel bare sitere Chris Rea sangen: "this is the road to Hell!" Sitat: kjb@trim-4-eldre.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 bra tekst.... men det jeg lurer på, hvem er det som blir regnet som fattig her i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Hehe, jævlig bra innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet September 16, 2005 Forfatter Share Skrevet September 16, 2005 bra tekst.... men det jeg lurer på, hvem er det som blir regnet som fattig her i Norge? Si det? Var vel meint mer får å få fram et ganske så "blått" poeng. Men må si meg litt enig også da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 bra tekst.... men det jeg lurer på, hvem er det som blir regnet som fattig her i Norge? Er ikke det når man har under 4.000,- igjen i måneden etter en gitt husleie eller noe slikt? Er snakk om ca. 120.000 i året for enslig forsørger og litt over 200k om man er to.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Bra tekst, skrevet den selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Nei han har ikke det, den har florert rundt på mail ifm. valget nå i høst. Er postet her før og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Tror egentlig den har gått rundt de tre siste valgene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_ Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Du regnes som fattig når du ikke har inntekt nok til å klare deg til livets opphold. Jeg har en stefar som er fattig. Han har 400 kroner i mnd å leve for. Han har to tvillinger, men de har han bare 45% av tiden, så de regnes ikke som boende i hustanden, ergo han får ikke støtte for dem. Sosiale ytelser finns ikke. Han har en sydom som heter fibromyalgi (kronisk muskelsmerte syndrom), å det er en klinikk i norge som kan behandle han. Han er ikke i stand til å jobbe, han klarer såvidt å gå. Han har ikke penger, alt er et helvete. Så ingen kan komme å si at velferden her i norge er god. Han klarer nesten ikke å leve. Skulle han dø av dette skal jeg love dere at det er fler som kommer til å få et helvete. Men, det er vanskelig for utenomforstående å sette seg inn i dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Thomas_, er 400,- etter mat og andre faste utgifter? Hvis ikke høres det merkelig ut. Enten burde han jo få en del støtte pga. sykdommen, eller så er jo siste innstans å gå på sosialen, og da får han jo tross alt noen tusen i måneden. Med det burde han ha mer enn 400,- i mnd å leve for etter husleie. Har han ikke det burde han kanskje vurdere å finne seg et billigere sted å bo. Jeg ser du bor i Oslo, så da gjør kanskje han også det. Det er jo ikke akkurat billig å bo der, så om han er i stand til det kunne han jo vurdere å flytte litt utenfor bygrensene. Erfaringsmessig er det vanskelig å finne noe ok til under 5-6k i Oslo, noe til 4k er jo helst en ettroms med kjøkken/stue/sov i ett. Mens man litt utenfor byene kan få meget bra for 4k. Vi (dama) leier ut nabohuset for 3k/mnd. Det er bare 55kvm, men det er tross alt en enebolig med alt av fasiliteter, parkeringsplass og full pakke. For ikke å glemme at hun også leier stallplass og beite av oss, for 500,-/mnd. Noe som andre steder gjerne koster 3000,-/mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 ...god tekst! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vid@r Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Så ingen kan komme å si at velferden her i norge er god. Det vil alltid være noen som faller igjennom systemet, men å si at det er fattigdom i Norge synes jeg blir litt feil. Fordi man lever i en velferdstat skal ikke alle ha samme velferdsnivå uansett. Gunnar har et godt poeng i sitt innlegg også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_ Skrevet September 16, 2005 Share Skrevet September 16, 2005 Thomas_, er 400,- etter mat og andre faste utgifter? Hvis ikke høres det merkelig ut. Enten burde han jo få en del støtte pga. sykdommen, eller så er jo siste innstans å gå på sosialen, og da får han jo tross alt noen tusen i måneden. Med det burde han ha mer enn 400,- i mnd å leve for etter husleie. Har han ikke det burde han kanskje vurdere å finne seg et billigere sted å bo. Jeg ser du bor i Oslo, så da gjør kanskje han også det. Det er jo ikke akkurat billig å bo der, så om han er i stand til det kunne han jo vurdere å flytte litt utenfor bygrensene. Erfaringsmessig er det vanskelig å finne noe ok til under 5-6k i Oslo, noe til 4k er jo helst en ettroms med kjøkken/stue/sov i ett. Mens man litt utenfor byene kan få meget bra for 4k. Vi (dama) leier ut nabohuset for 3k/mnd. Det er bare 55kvm, men det er tross alt en enebolig med alt av fasiliteter, parkeringsplass og full pakke. For ikke å glemme at hun også leier stallplass og beite av oss, for 500,-/mnd. Noe som andre steder gjerne koster 3000,-/mnd. 400 er etter faste utgifter ja. Men uansett, han får ikke noen tusen fra sosialen nei. Han får den nette sum på 150,- der. Alle søknadene hans blir avslått gang på gang, fordi de ser på brutto inntektene hans. Han har 66% lønn nå. Men netto inntekt er liten. Bostøtte får han ikke, dekte utgifter m.t.p sykdommen får han ikke, nettopp pga det er halvprivat. Han bor i en 2 roms leilighet på 55 kvm. Å flytte nå vil bli svært vanskelig, men det har sine grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå