Gå til innhold

Snart vinter!


bmwdude_1
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor du skal ha pigg, men men.....

Trodde det bare vare usikre sjåfører som trengte dette idag jeg? 8-[:wink:

Dagens piggfri er mer enn bra nok for de aller fleste. I tillegg er bilen din meget fin på vinterføre. Har selv E34 m piggfri Hakka Q. Det stod nye Kumho pigg på den da jeg kjøpte den. De var bra i ca. 2mnd. Men mine Hakka er langt bedre etter at disse piggdekka hadde trillet istykker piggene på bar asfalt i påvente av kong vinter.

Folk kjørte jo bil på 80`tallet også! Og de pigghjulene var langt dårligere enn dagens topp 2-3 piggfri.

Svogeren kjører Ford"Mondis". Og han har langt større problemer på vinterføre med sine nye Conti pigghjul enn jeg med mine Piggfrie Hakka.

En godt balansert BMW sitter mye bedre på veien enn f.eks en understyrt CRV. Og selv om jeg sikkert bare er en middels sjåfør, skulle en tilsvarende god/dårlig og nervøs testpilot bak rattet på en slik bil hatt problemer med å holde følge.

Hvor ofte jeg hører: fy f... for ett drit føre, kjør forsiktig, det er speilblankt, sinnsykt føre ute osv osv.

Men når jeg kommer på veien, så er det bare normalt vinterføre i 99,9% av tilfellene. Det gjentar seg så ofte at jeg bare blir sikrere for hver dag på mitt valg av Hakka Q.

1 nyttårsdag i 2001 er den siste virkelige problemdagen for meg og piggfritt. Det var med en Rav4. Stod ikke fast, emn måtte ned i 30-50km/t. Men det måtte også de med Pigg! Absolutt ingen forskjell. Det var en som hånet meg da jeg skulle prøve å dra opp en Citroen på holka med piggfritt. Dekkene spant unna fuktigheten på få runder og "hugg" tak i isen. Mange lange fjes! :shock: Problemet var Citrusen som gled over veien og ut på andre siden, med 2-3år gamle pigghjul.

Men skal du absolutt ha pigg, så er det jo ett dekk som har skilt seg klart ut den siste tiden, og det er Hakka-4.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene fra isbanekjøringen på Anttila er jo også noe man kan tenke litt over - som regel er det biler med piggfritt som klarer banen på kortest tid.. men det har vært unntak. Nye gode piggfrie er veldig bra. Problemet er når de blir litt gamle og harde, da duger de ikke lenger. Mens piggdekk som fortsatt har piggene i behold fungerer greit en stund til.. som regel ryker piggene kjapt når man kjører i Norge. Mye bar asfalt ødelegger piggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene fra isbanekjøringen på Anttila er jo også noe man kan tenke litt over - som regel er det biler med piggfritt som klarer banen på kortest tid.. men det har vært unntak. Nye gode piggfrie er veldig bra. Problemet er når de blir litt gamle og harde, da duger de ikke lenger. Mens piggdekk som fortsatt har piggene i behold fungerer greit en stund til.. som regel ryker piggene kjapt når man kjører i Norge. Mye bar asfalt ødelegger piggene.

Da sammenligner du gatedekk går jeg utifra? For rallydekkene er vel i en klasse for seg skulle jeg tro.

Uansett så var det litt gøy å høre det der. Bare nok en bekreftelse på at piggfritt er blitt godt nok for de fleste.

Min lille erfaring sier at piggfritt har behov for rotasjon på hjulene for optimalt grep. Spesielt ved oppbremsing og start på is merker jeg dette. Derfor tror jeg at den dårlige erfaringen folk har med piggfritt, hovedsakelig gjelder de som ikke har ABS og har panikkbremset med full blokkering av hjul.

1 nyttårsdag i 2001 er den siste virkelige problemdagen for meg og piggfritt

De som er fra nordmøre husker sikkert dette føret. Vi hadde en halv meter snø inntil fyrverkeriet skulle opp. Da kom høljregnet og vi fikk ødelagte raketter og flere cm tykk og våt is på alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...